Do prezidentských voleb zbývá týden. Jak vypadalo finále před pěti lety? | info.cz

Články odjinud

Do prezidentských voleb zbývá týden. Jak vypadalo finále před pěti lety?

Do prvního kola prezidentských voleb zbývá jeden týden a ostrá kampaň jde do finiše. Jediný Miloš Zeman se stále drží hesla, že žádnou nevede, přestože tomu jeho konkrétní kroky neodpovídají. V nadcházejícím týdnu čekají uchazeče o Hrad také poslední debaty. Místo pro současnou hlavu státu v nich zůstává prázdné. Průzkumy mezitím odhadují, kdo by mohl být favoritem prvního kola – kdo stoupá a kdo naopak v závěru ztrácí. Podobně se to dělo i před pěti lety, kdy se v Česku konala první přímá volba prezidenta. Jak vypadaly v roce 2013 poslední dny před volbami? A čím se liší od současnosti?

V lednových dnech před pěti lety zažívalo Česko první přímou volbu prezidenta. Voliči i novináři byli plní očekávání, co to přinese. O prezidentské klání se zajímal i zahraniční tisk. The Wall Street Journal se například domníval, že příští prezident bude zřejmě vstřícnější k EU než odcházející hlava státu, tedy euroskeptik Václav Klaus. Britský The Daily Telegraph považoval za favorita Miloše Zemana, který „kouří jednu za druhou“. The Washington Post stejně jako další zahraniční média byl překvapen kandidaturou potetovaného Vladimíra Franze (ten vedl v oblibě například u studentů). V médiích se řešilo i to, zda bude mít přímá volba pozitivní dopady.

Co předpovídaly průzkumy?

Kromě pozdějšího vítěze Miloše Zemana se o post ucházel i Karel Schwarzenberg, Jan Fischer, Jiří Dienstbier nebo třeba Přemysl Sobotka. Poslední průzkum před volbami, který provedla agentura ppm factum k 6. lednu 2013, ukazoval, že favority jsou Miloš Zeman (tehdy 25procentní podpora) a Jan Fischer (20 %). Karel Schwarzenberg, který nakonec postoupil do druhého kola, byl v té chvíli až na čtvrté příčce. Favorizovaný Fischer naopak v prvním kole pohořel. A podle „dobového tisku“ byla pak v osudnou sobotu cítit v jeho štábu velká porážka.

Jak vypadaly předvolební debaty?

V debatách se tenkrát utkávali všichni kandidáti. Zúčastňoval se jich s chutí i Miloš Zeman, který se do světa politiky slavnostně vrátil z Vysočiny. Po boku mu tenkrát vystupovala dcera Kateřina, které byla mnohými médii připisovaná role "první slečny", případně dcery.

Zeman tenkrát v debatách dobře zúročil svou pohotovost i přehled. Například Jan Fischer byl proti němu hodnocen jako příliš úřednický a bezbarvý. Velkým tématem byla amnestie odcházejícího prezidenta Václava Klause, ale i postavení Česka v EU a jeho obecné ukotvení směrem na Západ.

Hrozilo, že budou volby posunuté

Stejně jako letos se okolo voleb točilo několik neznámých. Až týden před prvním kolem ale Ústavní soud odmítl návrh na odklad voleb, který požadoval Tomio Okamura. Toho ministerstvo vnitra k volbě neregistrovalo, protože nesplnil zákonné podmínky, konkrétně nesehnal potřebný počet platných podpisů pod svou kandidaturu.

Propad favorita

V pátek 11. ledna se pak otevřely volební místnosti. A zájem byl vysoký. K urnám přišlo více než 60 procent voličů. Na prvním místě skončil v úvodním rozstřelu Miloš Zeman s 24,2 procenty hlasů, v těsném závěsu za ním Karel Schwarzenberg s 23,4 %. Favorizovaný Fischer získal „pouze" 16,35 procent, tedy téměř stejně jako čtvrtý Jiří Dienstbier. Kandidát ODS Přemysl Sobotka nedosáhl ani na tři procenta. I tyto výsledky vedly tradiční strany k tomu, že v letošních volbách své kandidáty ani nestavěly.

Co se týče nálady ve štábech, Fischera zasáhl negativní výsledek. U Schwarzenberga, který předvedl ostrý finiš kampaně, se naopak slavilo. Miloš Zeman nebyl ani před pěti lety přímo s novináři. Celý den byl ve VIP zóně, kde slavil se svými nejbližšími. Letos pro novináře nezřídil volební štáb vůbec.

Politologové neměli po prvním kole jasno, kdo bude vítězem. Šanci dávali oběma politikům. Na řadu pak v dalších dnech přišly duely mezi Zemanem a Schwarzenbergem a nejrůznější akce na podporu či naopak proti kandidátům. Zřejmě nejviditelnější takovou akcí byl lživý inzerát proti Schwarzenbergovi zadaný exdůstojníkem StB Vladimírem Zavadilem, který politika spojoval se sudetskými Němci a údajnou snahou o navracení majetku potomkům válečných zločinců. Reklama odporovala pravidlům a ohrožovala samotné volby.

Ve druhém kole na konci ledna zvítězil Miloš Zeman se ziskem zhruba 55 procent hlasů, tedy s podporou přibližně 2 700 000 voličů. Bodoval napříč republikou s výjimkou velkých měst - Prahy, Brna, Plzně - a Liberecka nebo Českobudějovicka. 

Vše o volbách prezidenta ČR 2018 čtěte zde

Videa a bohaté fotogalerie z prezidentských voleb sledujte na Blesk.cz

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Volby do Evropského parlamentu 2019

Volby do Evropského parlamentu se uskuteční 24. a 25. května 2019. Češi budou vybírat celkem 21 nových poslanců. Volí se poměrným systémem, to znamená, že strana musí získat minimálně 5 % hlasů, aby měla nárok na křeslo v parlamentu. I těchto voleb je možné se zúčastnit mimo místo trvalého bydliště na voličský průkaz, nelze ovšem odvolit v zahraničí.

Jak volit Kandidáti Seznam europoslanců Průzkumy Voličský průkaz Jak se stát členem volební komise Jak vypadá europarlament Historie voleb do EP

ZPRÁVY

Články odjinud

Kristen: Pád krále české soap opery. Ústup Ordinace je symptomem současného stavu Novy

Kristen: Pád krále české soap opery. Ústup Ordinace je symptomem současného stavu Novy

KOMENTÁŘ VOJTĚCHA KRISTENA | Král je mrtev, ať žije král! Vládcem tuzemského komerčního vysílání se optikou divácké sledovanosti stala nová soap opera televize Prima Slunečná, která v přímém souboji sesadila z trůnu konkurenční Ordinaci v růžové zahradě 2. Není to přitom nějaký nepodstatný moment – jde mimo jiné o velké peníze.

 

Možná je to „únava materiálu“ po patnácti letech, možná je za tím nový způsob natáčení. Anebo za slabšími výsledky sledovanosti Ordinace stojí, jak píše kritička Mirka Spáčilová, jenom divácky atraktivnější městské a vesnické prostředí Slunečné, které scenáristům přeci jen rozvazuje ruce o něco víc, než je tomu v případě ne úplně inspirativních nemocničních kulis.

Faktem v každém případě zůstává, že Slunečná Ordinaci v přímém souboji podobně zaměřených soap oper poráží na hlavu. Týden co týden. V zatím posledním souboji – poté, co Nova posunula začátek vysílání Ordinace o pět minut – Slunečná vyhrála téměř o 300 tisíc diváků když ji sledovalo 1,194 milionu lidí. Jak se přitom Prima nedávno sama pochválila, jde především o diváky, kteří přišli z Novy. Nejde tu jen ego obou televizí. Na čísla sledovanosti jsou totiž navázané ceny televizní reklamy (tím spíše, že jde o prime time), a proto současná situace pro Novu znamená víc než jen mírné, nepodstatné zaškobrtnutí.

Link

Jarní únava televize Nova se navíc neomezuje jen na její vlajkový pořad. Stanice prohrává v soubojích sledovanosti stále více i proti České televizi a sázka na nové pořady v rámci jarního schématu dopadla neslavně. Nové díly seriálu Kameňák televize kvůli nízkému zájmu diváků stáhla a namísto nich v pátek večer sází na české filmy. Tento týden třeba na romantickou komedii Jak se zbavit nevěsty. 

Novinky, které obě stanice představily v rámci svého jarního vysílacího schématu, přitom skvěle ilustrují rozdílný přístup obou televizí k jejich vysílání a do jisté míry vysvětlují i současné novácké trable. Televizní stanice z barrandovského kopce totiž divákům pro letošní jaro připravila především mnohokrát nastavovanou kaši. Další SuperStar, další Ulici, dalšího MasterChefa, další Ordinaci. A další Výměnu manželek, u které je snad jen otázkou času, než show zmizí v propadlišti morálních dějin jako tmavá kaňka, ke které se nikdo nebude chtít hlásit.

Jediná novinka Novy je tak pro letošní jaro seriál s hasičskou tematikou (s níž televize neúspěšně experimentovala i v minulých letech) „Co ste hasiči“, který ale Nova stále plánuje a datum nasazení zatím známé není. „S největší pravděpodobností seriál poběží na jaře, ale změna programu je vyhrazená,“ odpovídá Martin Šnýdr z tiskového oddělení Novy.  

Nastavovaná kaše programu do značné míry odpovídá situaci, v níž se Nova v posledních letech nacházela. Její vlastník signalizoval prodej stanice, respektive celé skupiny CME, a management proto tlačil na co nejlepší finanční výsledky. Priority byly především ve snižování zadluženosti a v tom, aby se firma dostala do co nejlepší papírové kondice. Zato investice do nových, z povahy věci rizikových, televizních projektů dostaly prioritu o řád nižší. Nova tak sice za poslední dva roky snížila své zadlužení o půl miliardy dolarů a v roce 2018 se mohla pochlubit nejvyšším ziskem za posledních devět let, dost možná ale za tuto papírovou výkonnost platí cenu nyní – absencí čerstvých pořadů, kterými by se mohla postavit povzbuzené konkurenci. 

Link

Televize Prima zatím razila jiný přístup a do jisté míry využila své pozice komerční dvojky. Nově přestěhovaná stanice totiž do rozvoje vlastního obsahu v posledních letech investovala velké peníze. Před dvěma lety ředitel televize Marek Singer uvedl, že stanice dá do programových investic miliardu korun. Byly to přitom právě tyto výdaje – a stále jsme v roce 2018, za kdy jsou poslední zveřejněná data a kdy Nova zaznamenala svůj rekordní zisk –, které podle Primy stály za poklesem zisku stanice. „Růst nákladů na pořady vlastní tvorby byl tak masivní, že jeho dopady nevykompenzoval ani významný meziroční růst investic na televizním trhu a z toho vyplývající růst tržeb společnosti,“ uvedla tehdy Prima ve výroční zprávě

Jenže i díky této krátkodobé „oběti“ a díky povaze investic do rozvoje vlastního programového schématu je nyní Prima v sedle, a na jarním představení televizního schématu tak „čtvrtý kanál“ mohl kromě Slunečné představit i své další trumfy, kterými se utká se zdánlivě nekonečnými sezónami nováckých pořadů. Jakkoliv tak původní vlastník Novy na výkonnostním přístupu ke stanici v posledních letech vydělal, českému divákovi se v jeho přesunu ke konkurenci příliš nedivím.