Hru o prezidenta vede Drahoš, Zeman je poslední. Válcují ho hlasy odpůrců | info.cz

Články odjinud

Hru o prezidenta vede Drahoš, Zeman je poslední. Válcují ho hlasy odpůrců

Do občanské hry Prezident 21 se na internetu zapojilo už přes 150 000 lidí z celého Česka. Z celkem 543 navržených kandidátů vede stále Jiří Drahoš, následován Michalem Horáčkem. Na posledním místě je Miloš Zeman, kterého od lepšího umístění zatím drží vysoké procento záporných hlasů. 

Ve hře, která právě běží půl roku, může kdokoliv navrhnout svého kandidáta či kandidátku na prezidenta. Hlasuje se oproti běžným volbám podle volebního systému Demokracie 21, který každému umožňuje rozdat tři kladné hlasy a jeden záporný. Skóre se sčítá a přináší vítěze, na kterém je největší shoda.

Hlavní rozdíly mezi klasickým hlasováním a hlasováním systémem Demokracie 21 lze nejlépe ukázat na Miloši Zemanovi. Pokud by se počítaly pouze hlasy pro, byl by v celkovém pořadí třetí s 33 079 hlasy. „Jeho preference navíc v poslední době rostou. Jenže Zeman má také hodně odpůrců. Jejich nesouhlas s ním se ale v běžném volebním systému nemá kde projevit a značná část z nich ho projeví tím, že nejdou k volbám a jejich hlas propadne,“ vysvětluje situaci koordinátor projektu Prezident 21 Ondřej Koutský. Ve volebním systému Demokracie 21 nesouhlas s některým z kandidátů lze ukázat tím, že mu dají hlas záporný. A Miloš Zeman těchto záporných hlasů nasbíral už 56 313. Proto je v součtu poslední.

Profily prezidentských kandidátů si můžete prohlédnout zde.

Jiří Drahoš má pozitivních hlasů jen o 12 000 tisíc více než Zeman. Má ale pouze 779 hlasů negativních. Proto v konečném součtu nad Zemanem vede velmi výrazně. „Z nízkého počtu negativních hlasů u prvního Jiřího Drahoše lze usuzovat, že je kandidátem, který by většině lidí jako prezident nevadil. V systému hlasování Demokracie 21 je v konečném součtu kladných a záporných hlasů s výsledkem spokojeno více lidí, než u běžné volby. Tento způsob hlasování také vtáhne lidi více do hlasovacího procesu, protože jejich hlas se skutečně projeví a může výsledek skutečně změnit,“ komentoval způsob hlasování Koutský.

Profil Jiřího Drahoše najdete zde.

Hlasovat pro jednotlivé kandidáty je možné do podzimu, kdy budou oznámeny oficiální kandidáti pro prezidentskou volbu v roce 2018. Od té chvíle ze stránky Prezident 21 zmizí všichni, kteří nekandidují. Hra se přemění v předvolební průzkum, který oproti těm klasickým trvá déle, probíhá v reálném čase a občané v něm sdělují své preference pomocí jiného mechanismu hlasování.

Vše o prezidentských volbách čtěte zde.

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Volby do Evropského parlamentu 2019

Volby do Evropského parlamentu se uskuteční 24. a 25. května 2019. Češi budou vybírat celkem 21 nových poslanců. Volí se poměrným systémem, to znamená, že strana musí získat minimálně 5 % hlasů, aby měla nárok na křeslo v parlamentu. I těchto voleb je možné se zúčastnit mimo místo trvalého bydliště na voličský průkaz, nelze ovšem odvolit v zahraničí.

Jak volit Kandidáti Seznam europoslanců Průzkumy Voličský průkaz Jak se stát členem volební komise Jak vypadá europarlament Historie voleb do EP

ZPRÁVY

Články odjinud

Matka se virtuálně setkala se svou zemřelou dcerou. Video ze setkání budí emoce i otázky

Matka se virtuálně setkala se svou zemřelou dcerou. Video ze setkání budí emoce i otázky

Moderní technologie prolomily další „tabu“ života lidské společnosti. Začaly totiž umožňovat lidem, aby se pomocí virtuální reality setkávali se svými blízkými i po jejich smrti. Může taková možnost pozůstalým psychicky pomoci ke zmírnění smutku nebo naopak jejich smutek prodlužuje? Odborníci mají na tuto otázku různé odpovědi.

K rozpoutání celosvětové diskuse na toto téma přispěl dokumentární film jihokorejské televizní stanice MBC, popisující virtuální setkání matky Jang Ji-sung s její zemřelou dcerkou Nayeon. Ta zemřela jako sedmiletá před třemi lety. Vývojáři však po osmi měsících usilovné práce dokázali vyvinout aplikaci, která matce dovolila, aby se s dítětem znovu setkala, i když jen virtuálně.

Podle televize MBC produkční tým nasnímal pohyb skutečné žijící dívky, kterou později mohl použít jako model pro virtuální Nayeon. Z dostupných hlasových záznamů z minulosti také vytvořil její hlas, k nerozeznání podobný tomu skutečnému. A navrhli také virtuální park, přesně podle parku, kam spolu matka s dcerkou skutečně často chodily na narozeninové oslavy.

Do takového světa pak Jang Ji-sung pomocí virtuálních brýlí vstoupila, aby se v něm mohla znovu po třech letech setkat se svou zemřelou dcerkou. Zatímco žena byla ve virtuální realitě, manžel a jejich tři další děti sledovali setkání na monitoru. A všichni se těžko bránili slzám.

Link

Matka totiž po počátečním ostychu ovládly emoce, začala s dcerou mluvit, hrát si s ní. „Mami, kde jsi byla? Myslela jsi na mě?“ ptala se Nayeon. Sledující na monitoru zase viděli, jak se Jang Ji-sung pokouší k dceři přiblížit. „Chtěla jsem se dotknout své dcery. Snažil jsem se ji držet za ruku a pohladit ji po tváři, “ uvedla později matka v dokumentu.

Ve virtuální realitě se matka s dcerkou dotkly rukou, matka dceři také zazpívala tradiční narozeninovou píseň a podala jí narozeninové jídlo-polévku z mořských řas a kousek medového koláče. Nayeon také sfoukla svíčka na dortu a přitom si přála „prosím, nenechte mého tátu kouřit… prosím, nenechte maminku plakat.“

Schůzka končí tím, že Nayeon leží v posteli a čte mamince dopis, ve kterém píše, že si na ni bude vždycky pamatovat. „Sbohem, mami, miluji tě“, říká, načež matka odpovídá „já tebe taky“. Poté dívka usíná a mění se v motýla.

Jang později v dokumentu řekla, že ačkoliv virtuální dívka nevypadala úplně jako její dcera, připadala si skutečně, jako by svou dceru „v tu chvíli viděla“. Uvedla, že jí tato zkušenost naučila, aby přestala neustále postrádat své dítě, ale místo toho ho pořád milovala. Nayeon zemřela jako třetí z celkem čtyř dětí Jang Ji-sung na následky hemochromatózy, tedy onemocnění, při kterém organismus absorbuje z potravy příliš mnoho železa.

Link

Dokument televize MBC, jehož ukázka je volně dostupná na internetu, vzbudil na celém světě vlnu protichůdných reakcí. Část laiků i odborníků v něm vidí důkaz toho, že virtuální realita může v budoucnu pomoci lidem, kteří se podobně jako Jang dlouho nemohou smířit s úmrtím svých blízkých. A virtuální setkání se zemřelým jim nabízí možnost určitého smíření s touto situací, když člověk vyřkne myšlenky a věty, které ho napadnou až s odstupem. Jiné odborníci ale naopak považují využití virtuální reality v tomto případě za značně problematické.

„Ten dokument jsem viděla, Já osobně bych však možnost setkat se virtuálně se svým manželem odmítla,“ řekla INFO.CZ Mirka Šimková z Plzeňské zastávky z.s. - poradny pro pozůstalé. Paní Šimkové před časem zemřel ve věku 37 let tragicky manžel a ona zůstala sama se čtyřmi dětmi. Na základě vlastní zkušenosti je přesvědčena o tom, že by jí eventuální virtuální setkání s manželem spíše psychicky ublížilo, než pomohlo.

„Já jsem toho názoru, že právě příprava pohřbu, pohřeb a všechny ty náležitosti kolem slouží k tomu, aby se člověk vyplakal a s milovanou osobou rozloučil. Virtuální setkání by mi jen zbytečně dál drásalo rány,“ uvedla Mirka Šimková. Vzpomínky na zemřelého podle ní vycházejí z toho, co člověk po sobě zanechal, včetně dětí, zapojení virtuální reality do toho procesu není přirozené. „Já ale opravdu mluvím jen sama za sebe. Třeba existují lidé, kterým by virtuální setkání se zemřelým opravdu moc pomohlo,“ řekla Mirka Šimková.

Link

Virtuální realita se v poslední době díky dokonalejším technologiím začíná využívat ve stále širším měřítku. Teologická fakulta Jihočeské univerzity, České vysoké učení technické, Institut smyslové aktivizace a Asociace virtuální a rozšířené reality například vyvíjejí aplikaci, která by zlepšila život seniorům tím, že jim pomocí virtuálních brýlí alespoň na chvíli umožní pobyt v prostředí, ve kterém se už vlastními silami pohybovat nemohou. Aplikace by měla pomoci zejména lidem se sníženou pohyblivostí. Na druhou stranu se i v tomto případě odborníci zabývají hledáním odpovědí na řadu nedořešených etických a morálních otázek, které jsou s takovým způsobem využití virtuální reality spojené.