KOMENTÁŘ: Světlana for president. Co vypovídá popularita moderátorky Witowské o stavu české televizní žurnalistiky | info.cz

Články odjinud

KOMENTÁŘ: Světlana for president. Co vypovídá popularita moderátorky Witowské o stavu české televizní žurnalistiky

Razantní způsob, jakým redaktorka České televize Světlana Witowská moderovala duel mezi Milošem Zemanem a Jiřím Drahošem, jí na sociálních sítích přinesl množství obdivovatelů. V Česku se v roce 2018 začíná kvalitní televizní žurnalistiky natolik nedostávat, že za každou dobře odvedenou práci je část veřejnosti ochotna vynášet novináře do nebes.

Dominátorka Světlana

Kdyby to záleželo čistě na liberální facebookové bublině, nesedí na Hradě dalších pět let ani Zeman, ani Drahoš, ale Světlana Witowská. Po čtvrteční debatě na České televizi začaly sociální sítě hořet. Diskutéři posílali Witowskou na Hrad jako Dominátora s Jágrem v dobách největší naganské slávy, profily se plnily fotografiemi, kde to elegantní novinářce obzvláště sekne, a přímo na komoru mířila populární facebooková stránka „Gurmánské české memes s pasívně agresívní příchutí“. Ta užila oblíbený internetový vtip, kdy se na pozadí webové stránky serveru Pornhub.com vloží fotografie z nějaké společenské, s pornem naprosto nesouvisející události. V tomto případě to sedělo dokonale.

Drahoš se Zemanem v křeslech, nad nimi sošná Witowská a pod tím, v typickém fontu hanbatého serveru, titulek „Domina krotí dva dědečky“. Lajky se jenom sypaly. Jenže celá věc má hlubší rozměr než jen chvilkový obdiv nestálého facebookového obecenstva k profesionálně odvedené práci moderátorky. Jakkoliv není třeba relativizovat výkon Světlany Witowské, je nutné si uvědomit, že tolik vynikla také z důvodu otřesné úrovně tří předchozích debat.

Modelíny

Česká televize měla dobře rozdané karty. Po naprosto nevýrazném Korantengovi na Nově a show Karla Voříška, kdy místy nebylo jasné, zda diváci sledují zápas Sparta–Baník, či prezidentskou diskusi (po umaštěné Soukupově), se ČT chtěla předvést a ukázat, že hraje docela jinou ligu. Což se jí povedlo. A Miloš Zeman to médiu veřejné služby jistě nezapomene.

Způsob, jakým prezidentskou volbu nezvládly obě komerční stanice, jasně ukázal, že tito hlídací psi demokracie jsou krotcí. V reakci na oligarchizaci médií sice v Česku v poslední době vzniklo několik pozoruhodných projektů (pro liberály DVTV, pro mladé levičáky třeba Alarm), nicméně mediální krajině země stále dominuje televize – v tom je Česko pořád Východem. Prima i Nova přitom ve zpravodajství a žurnalistice jdou stejnou cestou, jakou se ubírají v původní tvorbě: nekonfliktnost, snižování nákladů, konformita.

O dění u nás i v zahraničí reportuje z obrazovek soukromých televizí zástup modelů a modelín, kterým to hlavně musí slušet. Česká televize a Český rozhlas se tak v době, kdy část politické scény i veřejnosti začíná na svobodně, a především kvalitně informující média dost nevybíravě útočit, staly prakticky jedinými skutečně celoplošnými a obecně dostupnými kanály relevantních informací.

Na kaši

Jak bude následujících pět let co do vztahu moci a médií vypadat, se dalo hezky vidět už během sobotního Zemanova štábu. Potácející se publicista Rokytka (přispívá do Parlamentních listů), zjevně notně upravený hojným občerstvením, nadávky a rány pěstí novinářům ze strany dalšího esa „alternativních“ webů, Jana Šolty, a věta Jiřího Ovčáčka, že ho tyto incidenty „vůbec nezajímají“.

K tomu přidejme Tomia Okamuru, který se v Zemanově štábu téměř roztékal štěstím a vyhlídkou na brzký podíl na moci, a Andreje Babiše, jehož vztah ke kvalitní žurnalistice je také všechno, jen ne přátelský, a složí se nám krajně neveselý obraz nejbližší budoucnosti mediální scény v Česku.

Přistřihnout křídla

Mainstreamová televizní žurnalistika se dostala do stavu, kdy kvalitně, nicméně standardně zvládnutá politická debata spustí lavinu obdivu vůči moderátorce. To není moc dobré vysvědčení samo o sobě. Přitom je téměř jisté, že politici, kteří teď v zemi tahají za delší kus provazu, se pokusí médiím veřejné služby přistřihnout křídla. A je také jisté, že nikdy za posledních dvacet pět let nebylo nutnější bránit nezávislost veřejnoprávních médií než nyní.

K České televizi a Českému rozhlasu lze mít tisíc výhrad, nicméně fakt, že jde o prakticky poslední celospolečensky působící a dostupná média, jež si udržela profesionální úroveň a zdravou míru nabroušenosti, je prostě neoddiskutovatelný.

Komentář vyšel na webu Reflex.cz. Další texty autora čtěte zde >>>

Vše o volbách prezidenta ČR 2018 čtěte zde

Videa a bohaté fotogalerie z prezidentských voleb sledujte na Blesk.cz

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Volby do Evropského parlamentu 2019

Volby do Evropského parlamentu se uskuteční 24. a 25. května 2019. Češi budou vybírat celkem 21 nových poslanců. Volí se poměrným systémem, to znamená, že strana musí získat minimálně 5 % hlasů, aby měla nárok na křeslo v parlamentu. I těchto voleb je možné se zúčastnit mimo místo trvalého bydliště na voličský průkaz, nelze ovšem odvolit v zahraničí.

Jak volit Kandidáti Seznam europoslanců Průzkumy Voličský průkaz Jak se stát členem volební komise Jak vypadá europarlament Historie voleb do EP

ZPRÁVY

Články odjinud

TOP 09 nemůže mít v televizi stejný prostor jako ANO. Je to nefér vůči divákům, říká Nacher

Česká televize se v uplynulých týdnech dostala do centra zájmu nejen kvůli volbě nových členů televizní rady. Veřejnoprávní médium čelilo třeba také kritice, že během koronavirové krize dávalo příliš prostoru vládním politikům na úkor opozice. Podle poslance a pražského zastupitele Patrika Nachera (ANO) na tom ale není nic divného. „Platí základní pravidlo, že když někdo nese odpovědnost, má i nějaký mediální prostor. Kdo odpovědnost nenese, má ten prostor menší. Logicky to nemůže být jedna ku jedné,“ říká v rozhovoru s Michalem Půrem. Proč by podle něj TOP 09 neměla ve veřejnoprávním vysílání dostávat stejný prostor jako hnutí ANO? Jak hodnotí volbu trojice nových členů Rady ČT? A co si myslí o situaci na pražském magistrátu? Podívejte se na celý rozhovor v úvodu článku.

Skutečnost, že koaliční politici dostali během koronakrize značný mediální prostor ve veřejnoprávní televizi, považuje Nacher za logický. „Asi těžko by poslanci TOP 09 měli mít v televizi stejný prostor jako zástupci hnutí ANO, kterých je ve sněmovně dvanáctkrát víc. To je přeci nefér vůči divákům,“ říká poslanec za hnutí ANO.

Nacher poukazuje na to, že k úplně stejné situaci došlo v Praze, kde byl během koronakrize rovněž mediální prostor dáván převážně primátorovi a koaličním radním. „Jako předsedu opozičního klubu by mě nenapadlo si na to stěžovat, protože logicky jsou to oni, kdo nese odpovědnost. V krizových situacích jsou lidé z exekutivy vidět víc,“ uvádí Nacher s tím, že v debatách, které viděl, byl vždy někdo za opozici.

Link

V souvislosti s volbou tří nových členů Rady ČT Nacher hovoří o dvojím metru. „Buď nám zvolíte toho, o kom si myslíme, že je správný, nebo je to nedemokratická volba. Takhle se vede debata a já s tím nesouhlasím,“ říká Nacher.

„Když je někdo někam zvolen, mělo by se mu dát sto dnů hájení. Tady to nebylo ani sto hodin a spíše bych řekl, že po sto vteřinách bylo jasné, že je ohrožena demokracie a pluralita slova,“ dodává poslanec. Podle Nachera se podobná kritika snášela i na předchozí volbu členů Rady ČT, reálně prý ale nikdo na jejích zasedáních demokracii neohrožuje.

Dvojí metr vidí Nacher i v hodnocení incidentu pražského primátora Zdeňka Hřiba s opoziční zastupitelkou Alexandrou Udženijou. Pirátský šéf Prahy se na jednání zastupitelstva ohradil proti tomu, že tam Udženija kouří elektronickou cigaretu a prohlásil, že se chová jako na Balkáně, čímž narážel na její česko-srbský původ. Udženija zase Hřiba označila za „vidláka ze Slavičína“.Link

„Z médií to vypadá, že si to vyřídili fifty-fifty. Ať si zkusí každý představit, zda by to od někoho z ANO vůči někomu z Pirátů nebo TOP 09 bylo také popsáno takto, nebo by to bylo líčeno jako zcela nepřípustná věc,“ říká Nacher.

Na pražském zastupitelstvu se Nacher zabýval i výší dotace udělené festivalu Prague Pride, za což byl některými svými oponenty kritizován. „Kritizoval jsem kontext, ne samotnou dotaci. Ten kontext je totiž děsivý,“ říká s tím, že ač bude letošní ročník festivalu objektivně nejmenší kvůli koronavirovým omezením, přidělená dotace je historicky nejvyšší.

„Jako řádný hospodář, což byla mantra této koalice, jsem se ptal, proč to nedělají opačně. Dát jim milion a čekat, jak to vyúčtují, mi přijde nefér vůči všem dalším akcím, které se budou škrtat. To, že se to schvalovalo v půl čtvrté ráno, je třešnička na dortu. Navíc je tu zkratka, že kdo si dovolí kritizovat tu výši dotace, tak je homofob. A to je přesně způsob, jakým se dnes vede debata,“ upozorňuje Nacher.