Miliony na kampaň proti Drahošovi mohou být odkudkoliv. I z Ruska nebo z Číny | info.cz

Články odjinud

Miliony na kampaň proti Drahošovi mohou být odkudkoliv. I z Ruska nebo z Číny

Otazníky doprovázející financování kampaně Miloše Zemana jsou stále výraznější. Aktuálně se objevují v souvislosti s kampaní "Stop imigrantům a Drahošovi", kterou dnes otiskly vybrané deníky. Pod polarizující a zavádějící agitací je podepsán spolek Přátelé Miloše Zemana, ten však díky šikovné právní kličce funguje jako anonymizující brána na inzertní peníze. A zjistit konkrétní fyzické či právnické osoby, které za miliony na Zemanovu kampaň opravdu stojí, je proto nyní téměř nemožné. Tím spíše, že členové Spolku připomínají zarytě mlčící bratrstvo. 

Spolek Přátelé Miloše Zemana (PMZ) zatím na kampaň za znovuzvolení současného prezidenta vydal už přes osm milionů korun. Financoval především billboardy, ale jako zhotovitel (jedná se podle všeho o chybu a spolek měl být uveden jako zadavatel, pozn. red.) je uveden i na aktuální kampani, která dává do souvislosti Zemanova protikandidáta Jiřího Drahoše a imigranty. A to je problém. 

Proti dotazům ohledně financování tohoto neprůhledného spolku totiž jakoby se vztyčila hradba ticha. Předseda představenstva Spolku a zároveň hradní kancléř Vratislav Mynář na dotaz INFO.CZ mlčí, člen představenstva PMZ a bývalý spolupracovník Státní bezpečnosti Karel Srp náš dotaz, odkud konkrétně plynou miliony na kampaň za znovuzvolení Miloše Zemana, „dal do pořadníku.“ Další člen Spolku, senátor a předseda Strany práv občanů Jan Veleba, raději při dotazech na financování utekl ze studia DVTV. A na otázky INFO.CZ neodpovídá ani Barbora Filípková, ředitelka hlavní kanceláře Strany práv občanů, která je se Spolkem personálně propojena. 

Otázky jsou přitom na místě. Podle společnosti Transparency International měl Zeman ze všech kandidátů nejméně průhlednou kampaň. Ta připomíná oblečenou - neoblečenou Princeznu Koloběžku - současný prezident tvrdil, že billboardy a letáky agitující za jeho znovuzvolení byly výhradně iniciativou PMZ. Jenže rozhodující pro verdikt toho, zda se jedná o kampaň, je litera zákona. A podle té je kampaní každé sdělení ve prospěch kandidáta, které stojí peníze. 

Spolek Přátelé Miloše Zemana přitom již na venkovní reklamu vydal přes osm milionů korun. Kromě toho je rovněž uvedený i jako zadavatel sugestivního a polarizujícího inzerátu, který dnes vyšel jako placená reklama v některých českých denících. Dohledat však, kdo konkrétně ze spolek finance bere je úkol Herkulovský.

„Spolek evidentně funguje jako prostředník, proto možnosti zjistit, kdo za těmito penězi stojí, jsou omezené,“ říká pro INFO.CZ Jan Outlý z Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (UDHPSH). Outlý dodává, že postup, kdy hypotetické sdružení funguje jako anonymizující brána pro financování prezidentské kampaně je přesto v souladu s literou zákona. „S jeho duchem však již nikoliv,“ doplňuje důrazně. 

Jistou představu o tom, odkud by finance mohly pocházet, si nicméně udělat přeci jen lze. Agentura Euro Agency, která inzerát "Stop imigrantům a Drahošovi" zhotovila, totiž patří Miroslavu Schönovi, bývalému spolumajiteli společnosti Mountfield. A tu před rokem koupila čínská společnost Eurasia Development Group. Sama agentura přiznala výdaje na kampaň za Zemanovo znovuzvolení za 1.8 milionu korun. 

Jen těžko si lze představit, že by současný prezident Miloš Zeman nevěděl o kampani, kterou za jeho znovuzvolení vedou jeho nejbližší. Je proto na místě se ptát, proč sám v zájmu transparentnosti netlačí na své spolupracovníky, aby původ peněz objasnili. Takové gesto by mu nakonec mohlo přinést více hlasů, než inzeráty operující s obavami Čechů z uprchlíků. 

Kompletní zpravodajství k prezidentským volbám 2018 najdete zde>>>

 

Vše o volbách prezidenta ČR 2018 čtěte zde

Videa a bohaté fotogalerie z prezidentských voleb sledujte na Blesk.cz

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Volby do Evropského parlamentu 2019

Volby do Evropského parlamentu se uskuteční 24. a 25. května 2019. Češi budou vybírat celkem 21 nových poslanců. Volí se poměrným systémem, to znamená, že strana musí získat minimálně 5 % hlasů, aby měla nárok na křeslo v parlamentu. I těchto voleb je možné se zúčastnit mimo místo trvalého bydliště na voličský průkaz, nelze ovšem odvolit v zahraničí.

Jak volit Kandidáti Seznam europoslanců Průzkumy Voličský průkaz Jak se stát členem volební komise Jak vypadá europarlament Historie voleb do EP

ZPRÁVY

Články odjinud

Sleva je přiznání chyby. Krize už byla potřeba, měli jsme se moc dobře, říká Mička

Krize byla potřeba, měli jsme se příliš dobře, domnívá se investor a majitel skupiny C2H Michal Mička, který vlastní mimo jiné oděvní značky Pietro Filipi a Kara. V novém díle pořadu Kapitola zmiňuje i to, že nadále nechce jít cestou slev. „Slevu vnímám jako přiznání chyby. Chceme spíše vymýšlet, co a jak komunikovat, aby to zákazník koupil za plnou cenu. Nechceme z lidí dělat hlupáky,“ říká Mička. Jak se jeho společnosti popasovaly s koronavirovou krizí? Kde vidí příležitosti? A jak hodnotí vládní záchranná opatření pro podnikatele? Podívejte se na celý rozhovor v úvodu článku.

Jako investor a vlastník skupiny C2H, který v současné době vlastní mimo jiné i oděvní značky Pietro Filipi a Kara, musel i Michal Mička v souvislosti s pandemií koronaviru zavřít ze dne na den své provozovny. „Za ty dva měsíce jsme přišli o 110 milionů tržeb,“ vypočítává Mička v rozhovoru s Vojtěchem Kristenem.

Koronavirová krize podle něj zrychlila vzestup e-commerce. „Firmy, které na to reagují, z toho mohou těžit. My se snažíme být co nejlepší. Intenzivně pracujeme s tím, abychom měli pro cílovou skupinu zajímavý obsah,“ vysvětluje Mička.

Link

Podle Mičky je v Česku oblíbený systém slev dlouhodobě neudržitelný. Sám slevu vnímá jako určité přiznání chyby. „Snažíme se, aby zákazník vnímal nejen kvalitu našeho oblečení, ale i to, že ta značka má nějakou filosofii. Nestačí jen něco ušít a prodat,“ vysvětluje Mička. A dodává, že právě slevy jsou důvodem, proč je móda druhým největším znečišťovatelem po velkém průmyslu.

Za výzvu pro módní průmysl považuje Mička i skutečnost, že nastupující generace přestává vnímat, že obchod se dělá hlavně pro profit. „Čím je společnost bohatší, tím více k tomu inklinuje, protože jí chybí dravost,“ uvádí Mička. Jediný způsob, jak podle něj v tomto prostředí uspět, je být lepší než konkurence a dělat věci lépe.Link

Krizi považuje Mička za příležitost. Její nástup byl prý již nevyhnutelný, protože jsme se jako společnost měli příliš dlouho příliš dobře. „Pročistí se trh práce, a nebude pak problém hledat nové snaživější lidi, kteří si té práce víc váží. Něco to vezme, ale krize i tlak, který na podnikatele vyvíjí, je donutí dělat vyšší výkon. Tlak dělá diamanty,“ míní majitel skupiny C2H.