Miliony na kampaň proti Drahošovi mohou být odkudkoliv. I z Ruska nebo z Číny | info.cz

Články odjinud

Miliony na kampaň proti Drahošovi mohou být odkudkoliv. I z Ruska nebo z Číny

Otazníky doprovázející financování kampaně Miloše Zemana jsou stále výraznější. Aktuálně se objevují v souvislosti s kampaní "Stop imigrantům a Drahošovi", kterou dnes otiskly vybrané deníky. Pod polarizující a zavádějící agitací je podepsán spolek Přátelé Miloše Zemana, ten však díky šikovné právní kličce funguje jako anonymizující brána na inzertní peníze. A zjistit konkrétní fyzické či právnické osoby, které za miliony na Zemanovu kampaň opravdu stojí, je proto nyní téměř nemožné. Tím spíše, že členové Spolku připomínají zarytě mlčící bratrstvo. 

Spolek Přátelé Miloše Zemana (PMZ) zatím na kampaň za znovuzvolení současného prezidenta vydal už přes osm milionů korun. Financoval především billboardy, ale jako zhotovitel (jedná se podle všeho o chybu a spolek měl být uveden jako zadavatel, pozn. red.) je uveden i na aktuální kampani, která dává do souvislosti Zemanova protikandidáta Jiřího Drahoše a imigranty. A to je problém. 

Proti dotazům ohledně financování tohoto neprůhledného spolku totiž jakoby se vztyčila hradba ticha. Předseda představenstva Spolku a zároveň hradní kancléř Vratislav Mynář na dotaz INFO.CZ mlčí, člen představenstva PMZ a bývalý spolupracovník Státní bezpečnosti Karel Srp náš dotaz, odkud konkrétně plynou miliony na kampaň za znovuzvolení Miloše Zemana, „dal do pořadníku.“ Další člen Spolku, senátor a předseda Strany práv občanů Jan Veleba, raději při dotazech na financování utekl ze studia DVTV. A na otázky INFO.CZ neodpovídá ani Barbora Filípková, ředitelka hlavní kanceláře Strany práv občanů, která je se Spolkem personálně propojena. 

Otázky jsou přitom na místě. Podle společnosti Transparency International měl Zeman ze všech kandidátů nejméně průhlednou kampaň. Ta připomíná oblečenou - neoblečenou Princeznu Koloběžku - současný prezident tvrdil, že billboardy a letáky agitující za jeho znovuzvolení byly výhradně iniciativou PMZ. Jenže rozhodující pro verdikt toho, zda se jedná o kampaň, je litera zákona. A podle té je kampaní každé sdělení ve prospěch kandidáta, které stojí peníze. 

Spolek Přátelé Miloše Zemana přitom již na venkovní reklamu vydal přes osm milionů korun. Kromě toho je rovněž uvedený i jako zadavatel sugestivního a polarizujícího inzerátu, který dnes vyšel jako placená reklama v některých českých denících. Dohledat však, kdo konkrétně ze spolek finance bere je úkol Herkulovský.

„Spolek evidentně funguje jako prostředník, proto možnosti zjistit, kdo za těmito penězi stojí, jsou omezené,“ říká pro INFO.CZ Jan Outlý z Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (UDHPSH). Outlý dodává, že postup, kdy hypotetické sdružení funguje jako anonymizující brána pro financování prezidentské kampaně je přesto v souladu s literou zákona. „S jeho duchem však již nikoliv,“ doplňuje důrazně. 

Jistou představu o tom, odkud by finance mohly pocházet, si nicméně udělat přeci jen lze. Agentura Euro Agency, která inzerát "Stop imigrantům a Drahošovi" zhotovila, totiž patří Miroslavu Schönovi, bývalému spolumajiteli společnosti Mountfield. A tu před rokem koupila čínská společnost Eurasia Development Group. Sama agentura přiznala výdaje na kampaň za Zemanovo znovuzvolení za 1.8 milionu korun. 

Jen těžko si lze představit, že by současný prezident Miloš Zeman nevěděl o kampani, kterou za jeho znovuzvolení vedou jeho nejbližší. Je proto na místě se ptát, proč sám v zájmu transparentnosti netlačí na své spolupracovníky, aby původ peněz objasnili. Takové gesto by mu nakonec mohlo přinést více hlasů, než inzeráty operující s obavami Čechů z uprchlíků. 

Kompletní zpravodajství k prezidentským volbám 2018 najdete zde>>>

 

Vše o volbách prezidenta ČR 2018 čtěte zde

Videa a bohaté fotogalerie z prezidentských voleb sledujte na Blesk.cz

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Volby do Evropského parlamentu 2019

Volby do Evropského parlamentu se uskuteční 24. a 25. května 2019. Češi budou vybírat celkem 21 nových poslanců. Volí se poměrným systémem, to znamená, že strana musí získat minimálně 5 % hlasů, aby měla nárok na křeslo v parlamentu. I těchto voleb je možné se zúčastnit mimo místo trvalého bydliště na voličský průkaz, nelze ovšem odvolit v zahraničí.

Jak volit Kandidáti Seznam europoslanců Průzkumy Voličský průkaz Jak se stát členem volební komise Jak vypadá europarlament Historie voleb do EP

ZPRÁVY

Články odjinud

Matka se virtuálně setkala se svou zemřelou dcerou. Video ze setkání budí emoce i otázky

Matka se virtuálně setkala se svou zemřelou dcerou. Video ze setkání budí emoce i otázky

Moderní technologie prolomily další „tabu“ života lidské společnosti. Začaly totiž umožňovat lidem, aby se pomocí virtuální reality setkávali se svými blízkými i po jejich smrti. Může taková možnost pozůstalým psychicky pomoci ke zmírnění smutku nebo naopak jejich smutek prodlužuje? Odborníci mají na tuto otázku různé odpovědi.

K rozpoutání celosvětové diskuse na toto téma přispěl dokumentární film jihokorejské televizní stanice MBC, popisující virtuální setkání matky Jang Ji-sung s její zemřelou dcerkou Nayeon. Ta zemřela jako sedmiletá před třemi lety. Vývojáři však po osmi měsících usilovné práce dokázali vyvinout aplikaci, která matce dovolila, aby se s dítětem znovu setkala, i když jen virtuálně.

Podle televize MBC produkční tým nasnímal pohyb skutečné žijící dívky, kterou později mohl použít jako model pro virtuální Nayeon. Z dostupných hlasových záznamů z minulosti také vytvořil její hlas, k nerozeznání podobný tomu skutečnému. A navrhli také virtuální park, přesně podle parku, kam spolu matka s dcerkou skutečně často chodily na narozeninové oslavy.

Do takového světa pak Jang Ji-sung pomocí virtuálních brýlí vstoupila, aby se v něm mohla znovu po třech letech setkat se svou zemřelou dcerkou. Zatímco žena byla ve virtuální realitě, manžel a jejich tři další děti sledovali setkání na monitoru. A všichni se těžko bránili slzám.

Link

Matka totiž po počátečním ostychu ovládly emoce, začala s dcerou mluvit, hrát si s ní. „Mami, kde jsi byla? Myslela jsi na mě?“ ptala se Nayeon. Sledující na monitoru zase viděli, jak se Jang Ji-sung pokouší k dceři přiblížit. „Chtěla jsem se dotknout své dcery. Snažil jsem se ji držet za ruku a pohladit ji po tváři, “ uvedla později matka v dokumentu.

Ve virtuální realitě se matka s dcerkou dotkly rukou, matka dceři také zazpívala tradiční narozeninovou píseň a podala jí narozeninové jídlo-polévku z mořských řas a kousek medového koláče. Nayeon také sfoukla svíčka na dortu a přitom si přála „prosím, nenechte mého tátu kouřit… prosím, nenechte maminku plakat.“

Schůzka končí tím, že Nayeon leží v posteli a čte mamince dopis, ve kterém píše, že si na ni bude vždycky pamatovat. „Sbohem, mami, miluji tě“, říká, načež matka odpovídá „já tebe taky“. Poté dívka usíná a mění se v motýla.

Jang později v dokumentu řekla, že ačkoliv virtuální dívka nevypadala úplně jako její dcera, připadala si skutečně, jako by svou dceru „v tu chvíli viděla“. Uvedla, že jí tato zkušenost naučila, aby přestala neustále postrádat své dítě, ale místo toho ho pořád milovala. Nayeon zemřela jako třetí z celkem čtyř dětí Jang Ji-sung na následky hemochromatózy, tedy onemocnění, při kterém organismus absorbuje z potravy příliš mnoho železa.

Link

Dokument televize MBC, jehož ukázka je volně dostupná na internetu, vzbudil na celém světě vlnu protichůdných reakcí. Část laiků i odborníků v něm vidí důkaz toho, že virtuální realita může v budoucnu pomoci lidem, kteří se podobně jako Jang dlouho nemohou smířit s úmrtím svých blízkých. A virtuální setkání se zemřelým jim nabízí možnost určitého smíření s touto situací, když člověk vyřkne myšlenky a věty, které ho napadnou až s odstupem. Jiné odborníci ale naopak považují využití virtuální reality v tomto případě za značně problematické.

„Ten dokument jsem viděla, Já osobně bych však možnost setkat se virtuálně se svým manželem odmítla,“ řekla INFO.CZ Mirka Šimková z Plzeňské zastávky z.s. - poradny pro pozůstalé. Paní Šimkové před časem zemřel ve věku 37 let tragicky manžel a ona zůstala sama se čtyřmi dětmi. Na základě vlastní zkušenosti je přesvědčena o tom, že by jí eventuální virtuální setkání s manželem spíše psychicky ublížilo, než pomohlo.

„Já jsem toho názoru, že právě příprava pohřbu, pohřeb a všechny ty náležitosti kolem slouží k tomu, aby se člověk vyplakal a s milovanou osobou rozloučil. Virtuální setkání by mi jen zbytečně dál drásalo rány,“ uvedla Mirka Šimková. Vzpomínky na zemřelého podle ní vycházejí z toho, co člověk po sobě zanechal, včetně dětí, zapojení virtuální reality do toho procesu není přirozené. „Já ale opravdu mluvím jen sama za sebe. Třeba existují lidé, kterým by virtuální setkání se zemřelým opravdu moc pomohlo,“ řekla Mirka Šimková.

Link

Virtuální realita se v poslední době díky dokonalejším technologiím začíná využívat ve stále širším měřítku. Teologická fakulta Jihočeské univerzity, České vysoké učení technické, Institut smyslové aktivizace a Asociace virtuální a rozšířené reality například vyvíjejí aplikaci, která by zlepšila život seniorům tím, že jim pomocí virtuálních brýlí alespoň na chvíli umožní pobyt v prostředí, ve kterém se už vlastními silami pohybovat nemohou. Aplikace by měla pomoci zejména lidem se sníženou pohyblivostí. Na druhou stranu se i v tomto případě odborníci zabývají hledáním odpovědí na řadu nedořešených etických a morálních otázek, které jsou s takovým způsobem využití virtuální reality spojené.