Prohraje Zemanovi volby zmizelá Kačenka? V kampani mu chybí výrazná žena, říká Herzmann | info.cz

Články odjinud

Prohraje Zemanovi volby zmizelá Kačenka? V kampani mu chybí výrazná žena, říká Herzmann

Do prvního kola prezidentských voleb zbývá už jen pár dní a kampaně jednotlivých kandidátů vstupují do cílové rovinky. Kdo čekal ostrý souboj, kdy se budou kampaně soupeřů předhánět o to, jak co nejvíc upoutat voliče, ale čekal marně. V porovnání s první přímou volbou v roce 2013 jsou kampaně podle sociologa Jana Herzmanna „slabší“. Každý z kandidátů, kteří mají proti Miloši Zemanovi největší šanci, ale v kampani něčím vynikal, často to však může být spíš na škodu. Zeman je podle něj „kapitola sama pro sebe“ a ve druhém kole může postrádat ženský prvek, který mu v roce 2013 ve velkém zajišťovala dcera Kateřina. Letos ale jakoby se po ní slehla zem.

Pokud ty kampaně vezmeme jako celek, ve srovnání s rokem 2012 a počátkem roku 2013 byly rozhodně slabší. Zatím se tam objevilo méně neotřelých nápadů,“ hodnotí pro INFO.CZ předvolební kampaně prezidentských kandidátů sociolog a analytik Jan Herzmann. Chybou je podle něj také to, že se namísto veřejného prostoru komunikace kandidátů s voliči přesunula spíš na sociální sítě, odkud se ale k části veřejnosti dostává jen stěží.

„Mám také pocit, že podstatná změna je v tom, že ty kampaně vypadají, jako kdyby se soupeřilo jen o to, kdo bude mít ve druhém kole právo vyzvat Miloše Zemana. To je velká anomálie, která té ‚popularitě‘ voleb příliš neprospívá,“ tvrdí sociolog.

Podle průzkumů, které byly v posledních třech měsících průběžně vydávány, mají vedle Zemana v prvním kole šanci uspět jen asi čtyři z celkových devíti kandidátů. Ti upoutali pozornost voličů nejvíc a podle Herzmanna jejich kampaně v něčem vybočovaly.

„Možná to je od analytika trochu neuctivé, ale já bych se nezabýval těmi kandidáty, kteří mají opravdu mizivou šanci uspět. A když se podíváme na tu špici, která je v tom boji opravdu relevantní – to znamená vedle Miloše Zemana také Jiří Drahoš, Michal Horáček, Pavel Fischer a Mirek Topolánek – tak u každého z nich můžeme najít něco, co je v té kampani zajímavé, vybočuje a je jiné než v těch ostatních kampaních,“ řekl sociolog redakci.

Drahoš nechce naštvat, Horáček vsází na emoce

Podle průzkumů je nejsilnějším soupeřem bývalý předseda Akademie věd Jiří Drahoš, který podle Herzmanna vnesl do kampaně výrazný odlišující prvek – jakousi neutralitu. „Zřejmě tak sází na to, že nejdůležitější je, co nejméně v té kampani lidi naštvat, aby existoval předpoklad pro to ve druhém kole získat hlasy i těch, kteří ho v prvním kole nevolili,“ tvrdí sociolog s tím, že taková strategie ale má jedno velké úskalí.

„Rizikem tohoto přístupu je riskování pravděpodobnost toho, že vůbec postoupí do druhého kola. Kdyby byl výraznější, asi by v prvním kole měl víc příznivců, zároveň by ale riskoval, že by v tom druhém kole nezískal další hlasy,“ vysvětluje Herzmann.

Zatímco Drahoš během kampaně vsadil na neutralitu, u textaře a podnikatele Michala Horáčka to podle sociologa byly hlavně emoce. „Je to dáno jeho uměleckých charakterem – on umí v tomto směru velice dobře vystupovat. To je zajímavý prvek, protože je rozhodně k debatě to, do jaké míry má být prezident suchý úředník a do jaké míry naopak člověk s empatií a nějakým emočním nábojem,“ říká Herzmann s tím, že právě Horáčkova kampaň příliš slabin nemá a v porovnání s dvěma následujícími kandidáty – Mirkem Topolánkem a Pavlem Fischerem – si Horáček stále udržuje velkou šanci na to, že by mohl vstoupit do toho druhého kola.

Do voleb ale zbývá ještě necelý týden, během kterého se kampaň ještě vyostří a kandidáti se budou snažit ulovit hlasy nerozhodnutých voličů. To se dá čekat i od Mirka Topolánka, který do boje o Hrad sice vstoupil jako poslední, v porovnání s ostatními je ale nejvýraznější. „Jeho kampaň má větší švih a spád, což odpovídá jeho mentalitě. Nepříjemné na tom je, že jak část příznivců přitahuje, tak také část odpůrců dál odpuzuje. To je problematický prvek v té kampani. Ale je jiný a odlišit se v té kampani, je důležité,“ míní sociolog.

O postup do druhého kola se bude snažit také bývalý ředitel agentury STEM Pavel Fischer, který v minulosti působil jako velvyslanec ve Francii a Monaku a za Václava Havla pracoval také v jeho prezidentské kanceláři. Jak tvrdí Herzmann, právě Fischer předvolební kampaň obohatil tím, že do ní vnesl profesionalitu.

„Je patrné, že tu kampaň vede člověk, který má diplomatickou a politickou zkušenost a má vysokou kompetenci zejména v mezinárodních otázkách. Problematické ale je, že to jsou témata, která momentálně české voliče příliš nezajímají. Takže je to něco, co ho odlišuje, ale je velká otázka, jestli mu to v té kampani prospívá,“ vysvětluje sociolog.

Miloš Zeman je kapitola sama pro sebe

Všichni výše zmínění šli do boje proto, aby z prezidentského křesla sesadili Miloše Zemana. Přestože současná hlava státu tvrdí, že žádnou kampaň nevede, realita jeho slovům neodpovídá. Do kampaně se totiž namísto Zemana zapojují jeho blízcí spolupracovníci. Na lidi tak po celém Česku shlíží Zeman z billboardů a ve schránkách se voličům objevují letáky, které současnou hlavu státu propagují.

„Miloš Zeman je kapitola sama pro sebe. Jeho teze, že nevede volební kampaň, je rozhodně sporná. Je to spíš otázka definice, podle toho, co chápeme jako vedení volební kampaně. Ale jestliže používá svou prezidentskou funkci k oslovování široké veřejnosti, což dělá po celé prezidentské období, tak nelze říct, že to není součást volební kampaně. Zrovna tak je velmi sporné to popírat, jestliže někdo vede prozemanovskou kampaň, ačkoliv to není sám Zeman. Z právního hlediska to je asi pravda, z hlediska sociologického se ale domnívám, že to splývá,“ míní sociolog.

Všeobecná očekávání, že Zeman vyhraje přinejmenším první kolo voleb, jsou podle Herzmanna opravdu vysoká. „Myslím si, že Zeman opravdu může zaměřovat svoje uvažování primárně na to druhé kolo – na to, aby porazil svého vyzyvatele, ať už to bude kdokoliv,“ říká analytik.

Ve druhém kole by však Zeman mohl v porovnání se soupeřem něco postrádat – je to ženský prvek, který před volbami v roce 2013 Zemanovi naplno zajišťovala jeho dcera Kateřina. Po boku otce se tehdy objevovala na každém kroku a samotný Zeman po volbách před pěti lety prohlašoval, že „bez Kačenky by to nikdy nevyhrál“.

Nynější prezident Miloš Zeman a jeho dcera Kateřina ve spotu z roku 2013Nynější prezident Miloš Zeman a jeho dcera Kateřina ve spotu z roku 2013autor: Reprofoto YouTube/Volební spot Miloše Zemana 2013

„Za situace, kdy to je opravdu mužská soutěž – máme devět mužských kandidátů, zatímco v roce 2013 tam byly i ženy – může ten ženský prvek hrát roli. Všechny partnerky kandidátů se už nějakým způsobem do té kampaně zapojily a platí to i o paní Zemanové, která je vidět jako první dáma spolu s prezidentem, její role je ale poměrně málo výrazná – mnohem menší než byla role jeho dcery v roce 2012, respektive na začátku roku 2013. A je otázka, zda Zemanovi nebude výraznější vstup ženského faktoru v kampani před druhým kole chybět,“ uzavírá Hezmann s tím, že zatím ale nevíme, co se před druhým kolem ještě odehraje.

 

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

Kompletní informace o druhém kole prezidentských voleb naleznete zde>>>

Drahoš, nebo Zeman? Komu před druhým kolem voleb fandí průzkumy, čtěte zde>>>

Vše o volbách prezidenta ČR 2018 čtěte zde

Videa a bohaté fotogalerie z prezidentských voleb sledujte na Blesk.cz

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Volby do Evropského parlamentu 2019

Volby do Evropského parlamentu se uskuteční 24. a 25. května 2019. Češi budou vybírat celkem 21 nových poslanců. Volí se poměrným systémem, to znamená, že strana musí získat minimálně 5 % hlasů, aby měla nárok na křeslo v parlamentu. I těchto voleb je možné se zúčastnit mimo místo trvalého bydliště na voličský průkaz, nelze ovšem odvolit v zahraničí.

Jak volit Kandidáti Seznam europoslanců Průzkumy Voličský průkaz Jak se stát členem volební komise Jak vypadá europarlament Historie voleb do EP

Články odjinud

Pečinka: Teprve teď se „Chvilkaři“ stávají pro Babiše skutečně nebezpeční

KOMENTÁŘ BOHUMILA PEČINKY | Pražské demonstrace spolku Milion chvilek pro demokracii se stávají součástí běžného života. Úterní protestní akce na Václavském náměstí za účasti několika desítek tisíc lidí však byla přece jenom jiná než ty předchozí. Naznačila, kudy vede cesta, jak přivést Andreje Babiše k jednání, nebo ho dokonce porazit.

Doteď sice měli „Chvilkaři“ znatelnou podporu lidí, ale mizernou dramaturgii. Většinou se orientovali na známé tváře, které už třicet let hledají jakákoli pódia, na nichž by si mohly zamudrovat a upevnit svůj mediální obraz. V úterý ovšem byli řečníci odlišní a také hlavní sdělení bylo velmi praktické.

Stručně řečeno, „Chvilkaři“ se opřeli o audit Evropské komise, který poukázal na nepřijatelný střet zájmů Babiše-premiéra a Babiše-podnikatele, který neoprávněně čerpá státní dotace. „Chvilkaři“ přesně pochopili, že z trestněprávního hlediska nejsou „pachateli“ protiprávního vyplácení těchto peněz ministři nebo šéfové fondů, ale jejich podřízení úředníci. Jejich apel na úředníky proto byl jednoznačný: buďte stateční, chovejte se podle zákonů a svého svědomí, nenecháme vás padnout.

Link

Je to přesně jak v tom Havlíčkově epigramu „Nechoď Vašku s pány na led...“ Tímto krokem „Chvilkaři“ dali najevo, že evidentně pochopili, že éru velkých prohlášení musí vystřídat pragmatismus a drobná práce. Například právě to, že budou vybrané úředníky předem varovat před možností protiprávního jednání. To je velký obrat a současně úder do žaludku Babišova impéria.

Síla „Chvilkařů“ je v tom, že jsou nepopsanými listy. To jim umožňuje sdružovat stoupence z tábora pravice i levice a současně být neprůstřelní vůči Babišovým atakům. Na Kalouska si premiér může vymyslet tisíce sloganů, ale na Mikuláše Mináře? Už jste zkusili zachytit vodu rukama a přenášet ji sto metrů daleko? Přesně v takové mediální defenzívě se premiér vůči Milionu chvilek nachází, a tak raději nic neříká a vyhýbá se přímému televiznímu střetu.

„Chvilkaři“ po úterním apelu na úředníky mají v záloze ještě další zbraně. V duchu pasivní rezistence mohou přistoupit k blokádě Babišových výrobků. Může přijít ofenzíva na sociálních sítích, kde zveřejní seznam značek Agrofertu, které je nutné bojkotovat. Když si vezmeme, že na Letnou opakovaně přišlo 300 tisíc lidí, kteří mají široký okruh sociálních vazeb, může to být pro premiérovy firmy rána.

Link

Otázkou je, proč se po třiceti letech demokracie musí přistupovat k těmto metodám? V Česku v posledních letech standardně nefungují politické strany, jako místa, kde se soutěží a prosazují politické koncepce. Týká se to vládních řad i opozice. Jejich vnitřní situace i vztahů mezi sebou navzájem. Výsledkem je, že premiér a lidé z jeho impéria posunují všechny možná pravidla a hranice. Od střetu zájmů až po způsoby vládnutí.

Pokud si v takové situaci dostatečně velká a vlivná část společnosti myslí, že její zájmy nejsou reprezentovány, vyjde prostě do ulic. Je to paradox paradoxů: „Chvilkaři“ dnes vyjadřují zájmy a názory převážně středostavovských voličů spolehlivěji než politické strany. Teprve teď, když se vymaňují z bludného kruhu moralizování a velkých výzev, a osvojují si pragmatické postoje, stávají se pro Andreje Babiše opravdu nebezpečnými. Vzhledem k jejich věku a nadšení ten systém nakonec povalí.