Články odjinud

Strategie do 2. kola: Zeman sází na svou rétoriku, Drahoš na změny v týmu a voliče poražených

Strategie do 2. kola: Zeman sází na svou rétoriku, Drahoš na změny v týmu a voliče poražených

Jiřímu Drahošovi a Miloši Zemanovi zbývají necelé dva týdny do druhého kola prezidentských voleb, které rozhodne o tom, kdo z nich bude vykonávat prezidentskou funkci příštích pět let. Už první hodiny po sobotním vyhlášení výsledků přitom ukázaly, že oba muži obmění strategii pro kampaň. Drahoš pronesl, že se plně ujímá vedení. Zeman, který v předešlých měsících striktně odmítal účast v debatách, přistoupil na televizní duely. Svou váhu mají i finance. V druhém kole mohou kandidáti utratit podle zákona maximálně deset milionů korun.

Miloš Zeman: kampaň dál „nevede“, rozhodující neznámou jsou duely

Současná hlava státu poslední měsíce stále opakuje, že žádnou kampaň nevede. Když ale v sobotu vystoupil před novináři, aby komentoval svůj výsledek necelých 40 procent hlasů, připustil, že se zúčastní televizních duelů s Jiřím Drahošem. „Soustředíme se na TV duely. Více sdělím až zítra,“ napsal v pondělí redakci INFO.CZ prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček. Nakonec ještě večer oznámil, že Zeman potvrdil nabídku České televize, Novy, Primy a TV Barrandov. Drahoš vzkázal, že počítá se dvěma duely. Jeden má být podle něj na ČT, druhé médium si má vybrat Zeman.

Konečné výsledky po 1. kole
Vstup do speciálu
Sečteno: 100.00%
Účast: 61.92%

Právě televizní duely představují podle politologa Miloše Gregora jednu z hlavních neznámých druhého kola voleb. „Zeman a Drahoš jsou naprosto odlišné osobnosti: povahou, charakterem i způsobem, jak se vyjadřují. Půjde o to, zda je Zeman stále tím skvělým rétorem, kterým býval před pěti lety a dříve, zda dokáže briskně reagovat na kritiku a otázky, či zda Drahoš dokáže vystoupit ze stínu nevýrazného akademika. To se těžko odhaduje dopředu,“ přiznává Gregor. Zeman si ale podle něj jasně uvědomuje, že výsledek 38 procent není vítězstvím a nemůže si dovolit ponechat všechen mediální prostor protikandidátovi.

Peníze darované na Zemanovu kampaňPeníze darované na Zemanovu kampaňautor: Zemanznovu.cz

Přestože Miloš Zeman tvrdí, že žádnou kampaň nevede, jeho propagace stála minimálně 17 milionů korun. Jak psalo INFO.CZ, největší část peněz prošla skrze spolek Přátelé Miloše Zemana, v němž figurují Zemanovi muži Vratislav Mynář nebo Martin Nejedlý. Původ financí tak zůstává nejasný.

Oficiální příspěvky, které se objevují na Zemanově transparentním účtu, tvoří především haléřové položky využívané ke sdílení více či méně vtipných vzkazů. V minulých týdnech ale doputovaly i vyšší částky. Zůstatek k pondělí tak představuje zhruba 4,5 milionu korun.

Jiří Drahoš: Neúspěšní kandidáti přispěchali na pomoc, jejich voliče ale nemá jisté

Jiří Drahoš chce mít další směrování kampaně pevně ve svých rukou. Znamená to například částečné upozadění Jakuba Kleindiensta spojovaného s kontroverzní kauzou okolo Davida Ratha, který mu dosud kampaň vedl. Právě na jeho minulost jeho rivalové v 1. kole často upozorňovali. Podpora teď už neúspěšných kandidátů je pro něj naopak teď výhodou. Michal Horáček a Marek Hilšer dokonce osobně přišli do Drahošova volebního štábu v divadle La Fabrika.

„Spolupracujeme s týmem pana profesora Drahoše. V těchto hodinách předáváme nejen bigboardy, ale také možnost použít internetovou reklamu společnosti Lagardere (plus prostor v rádiích Frekvence 1 a Evropa 2). Obracíme se také na naše aktivisty ve všech krajích ČR, aby se aktivně zapojili do pomoci kampani pana profesora a nabízeli místa pro plakáty na balkonech či plotech, případně osobní nasazení v kontaktní kampani,“ uvedl pak v pondělí na svém Facebookovém účtu Horáček.

1080p 720p 360p
Horáček a Hilšer ve štábu Jiřího Drahoše

Ani tak výrazná podpora ale nemusí stačit. Podle odborníků by bylo zásadní chybou se spoléhat na to, že se v druhém kole přeskupí hlasy těchto kandidátů automaticky k Drahošovi. „U Horáčka sociologické výzkumy dopředu avizovaly, že třetina jeho podporovatelů a voličů není rozhodnutí volit Drahoše v druhém kole, respektive neví, zda by ho podpořila. To je poměrně značná část voličů,“ připomíná Gregor.

Otazníky vzbuzují i konzervativnější, katoličtí voliči Pavla Fischera z Moravy. „Je otázka, zda jim bude sympatičtější liberálně naladěný kandidát Drahoš, nebo přes všechny výhrady Zeman, který představuje spíše konzervativnější hodnoty,“ dodává politolog.

Drahošův tým analyzoval výsledky prvního kola už v noci ze soboty na neděli. Klíčovou otázkou je například stanovit místa, kam se Drahoš ve zbývajících dnech vydá a na jaký typ voličů se zaměří. Podle odborníků se mu zřejmě nepodaří přetáhnout Zemanovy voliče, kteří jsou většinou jasně rozhodnutí. „Pohraniční oblasti jako Ústecko, kde byl Horáček silný, by se mohl Drahoš snažit zaujmout billboardy (Horáček nabídl Drahošovi tyto své billboardy k využití - pozn. red.). Do Zlínského kraje, kde byl silný Fischer, by měl Drahoš zřejmě zamířit osobně a vysvětlovat tam své postoje k otázkám, které pro ně budou zajímavé,“ radí Gregor.

Zbývá ještě skupina nerozhodnutých voličů, kteří se k prvnímu kolu voleb vůbec nevypravili. Účast ale přesáhla 60 procent. Byla tedy poměrně vysoká a je otázkou, zda v Česku existují lidé, které by bylo možné přesvědčovat, aby k druhému kolu přišli.

Co se týče financí, zbývá Drahošovi na transparentním účtu zhruba 5,5 milionu korun. Prezidentský kandidát avizoval, že chce využít na druhé kole celý zákonný limit, tedy 10 milionů korun. Od některých svých dosavadních sponzorů získal Drahoš příslib finančního daru. Týmu se prý hlásí i noví. Peníze opět slíbila poslat třeba společnost Y Soft Corporation, která před prvním kolem voleb Drahošovi poslala milion korun. Přispět by měli také Nadace Blížksobě, která dosud darovala 1,5 milionu, nebo manželé Horákovi, kteří stojí za nakladatelstvím Albatros Media. Novým sponzorem by měl být mecenáš Václav Dejčmar, informovala ČTK.

Vše o volbách prezidenta ČR 2018 čtěte zde

Videa a bohaté fotogalerie z prezidentských voleb sledujte na Blesk.cz

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek

Články odjinud

Problémy ZOOTu ukázaly, že nablýskaný marketing byznys nedělá. Přijdou další pády

Zpráva, že internetový prodejce oblečení ZOOT se dostal do problémů, není pro lidi, kteří se na trhu orientují, velkým překvapením. Pro malé investory, kteří uvěřili řečem o rychle rostoucím start-upu, může být šokem. Pokud si tedy koupili dluhopisy firmy, nyní o své peníze pravděpodobně přišli. Podobných dluhopisů je ovšem českých trh plný, a proto vám přinášíme článek ekonoma Rostislava Plívy, který před nákupem dluhopisových šmejdů varuje. 
 
 
 

V poslední době se začínají rojit varování před narůstajícím počtem emisí dluhopisů. Vedle několika článků se nechala slyšet i ČNB ústy člena bankovní rady (například ZDE).

Investoři bývají obvykle varováni před firmami, které mají například krátkou historii, malý či dokonce záporný vlastní kapitál a negenerují zisk. V tomto článku bych ale chtěl upozornit, že i firma s vlastním kapitálem a generující slušný zisk, případně s dobrou rentabilitou vlastního kapitálu (ROE), může být potenciálně nebezpečná, protože se může jednat o pyramidovou hru. Zároveň rovnou upozorňuji, že takových firem není v České republice málo, a buďte proto obezřetní, kam své peníze dáváte.

Link

Jak takové „letadlo“ funguje? Firma A, která hodlá vydat dluhopisy, si najde investiční zprostředkovatele, přes které je schopna prodat své dluhopisy. Řekněme se splatností 3 roky a kupónem 6 % ročně a v objemu 100 milionů korun. Investiční zprostředkovatel sice při nabízení daných dluhopisů poruší mnoho předpisů, ale to je nyní vedlejší. Po získání prostředků Firma A nakoupí nějaká aktiva. Například Firmu B, nebo nějakou nemovitost, například v hodnotě 90 milionů. Nemovitosti jsou pro tento účel mimořádně oblíbené. Za zbylých 10 milionů firma zaplatí svůj provoz, management, asistentky, ale hlavně zaplatí distributorovi dluhopisů – investičnímu zprostředkovateli. Ten pokračuje v činnosti a nabízí další dluhopisy od stejného emitenta – Firmy A.

Po prvním roce Firma B vygenerovala zisk a u nemovitosti je příjem z jejího nájmu. Díky tomu je Firma A schopna vyplatit investorům 6% kupón. S výplatou kupónu s nadstandardním výnosem jsou investoři spokojeni a často tak  zainvestují do dluhopisů další peníze. Firma A však zatím nic nezískala pro sebe. Má aktiva v hodnotě 90 milionů korun a pasiva 90 milionů korun, při záporném vlastním kapitálu 10 milionů korun, který je dán provozní ztrátou a vyplacením odměny zprostředkovatelům a 100 miliony dluhů vůči investorům. Firma A se proto rozhodne přecenit svá aktiva. Ať už se zdůvodněním, že roste cena nemovitostí, nebo že díky klesajícím úrokovým sazbám rostou násobky, za jaké by byla schopna prodat Firmu B. Výsledná rozvaha tak bude vypadat, že aktiva jsou například 110 milionů a pasiva rovněž 110 milionů, přičemž skladba pasiv je 100 milionů dluhu vůči investorům a 10 milionů zisku.

Link

Ne vždy musí být Firma A natolik chamtivá, aby celý nárůst vykázala během jednoho roku. Růst aktiv jejich přeceněním může rozložit do více let, ale princip zůstává zachován. Rovněž bude mít tendenci držet taková aktiva a své transakce uzpůsobovat tomu, aby zisky z přecenění nemusela danit.

Po několika letech dalších a dalších prodejů dluhopisů a dalších a dalších přeceňováních pak bilance firmy může vypadat například následně. Aktiva 800 milionů korun. Pasiva 800 milionů korun, která se skládají z dluhu vůči investorům ve výši 600 milionů a vlastního kapitálu vyplývajícího z historického zisku 200 milionů. To vypadá jako rozumná páka 3:1. Nákupní hodnota aktiv v pořizovacích cenách je však například jen 500 milionů. 300 milionů nárůstu je dáno přeceňováním. 100 milionů firma spotřebovala na svůj provoz a odměny distribuci. Firma je solventní pouze do té míry, do jaké byly přeceňovací praktiky oprávněné.

To bychom měli způsob, jak Firma A dosáhne zisku. Nyní k tomu, jak si její zakladatelé přijdou na víc peněz, než ty, které si vyplatí za běžný provoz na mzdách. Firma A má sice zisk 200 milionů, ale není schopna si ho vyplatit, protože ho dosahovala jen díky přecenění podílů. Nemá žádné cash-flow, díky kterému by si mohli její zakladatelé zisk vyplatit a rozdělit. Firma A se proto rozhodne vydat další dluhopisy. V její závěrečné zprávě jsou účetní výkazy na první pohled akceptovatelné. Rovněž prodej těchto dluhopisů je nově ochotno dělat již více distributorů. Ti, kteří měli na začátku obavu prodávat dluhopisy prázdné schránky, nyní vidí obstojná čísla a jsou ochotni nabízet dluhopisy svým klientům.

Link

Po další emisi majitelé vypadají jako úspěšní podnikatelé, investoři jsou spokojení, protože pravidelně dostávají svůj kupón a případně i jistinu. Kupóny a jistiny jsou však spláceny pouze díky dalším emisím. Celá tato hra však funguje jen do doby, než například vzrostou úrokové sazby a je těžší najít odhadce, který by nemovitost přecenil směrem vzhůru. Nebo do doby, kdy se stejným způsobem dají přecenit podíly ve Firmách B a dalších.

Nechci výše uvedeným příkladem tvrdit, že všechna takováto „investiční schémata“ jsou podvod. V naší republice je stále většina takových, kteří zhodnocují majetek svých firem bez účetních triků. Chci říct jen to, že obdobní dluhopisoví šmejdi existují. Vydávají se za podnikatele, ale přitom podnikat a skutečně zhodnocovat majetek firem neumí. V některých případech pouze využívají současného ekonomického boomu, který jim umožňuje dané modely dostatečně dlouho využívat. Vyčištění trhu provede až další krize.

Pokud si nejste zcela jisti, že dovedete odlišit poctivého emitenta dluhopisů od toho nepoctivého, jakého jsem popsal výše, raději se investicím do dluhopisů vyhněte. Privátní, ale ani veřejná emise s prospektem schváleným ČNB není vždy bezpečnou investicí. ČNB posuzuje pouze formální správnost a úplnost prospektu. Neověřuje ekonomickou racionalitu a pravdivost údajů. Tu má dělat investiční zprostředkovatel, obchodník s cennými papíry, či investor sám.

Link

-1