Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Strategie do 2. kola: Zeman sází na svou rétoriku, Drahoš na změny v týmu a voliče poražených

Strategie do 2. kola: Zeman sází na svou rétoriku, Drahoš na změny v týmu a voliče poražených

Jiřímu Drahošovi a Miloši Zemanovi zbývají necelé dva týdny do druhého kola prezidentských voleb, které rozhodne o tom, kdo z nich bude vykonávat prezidentskou funkci příštích pět let. Už první hodiny po sobotním vyhlášení výsledků přitom ukázaly, že oba muži obmění strategii pro kampaň. Drahoš pronesl, že se plně ujímá vedení. Zeman, který v předešlých měsících striktně odmítal účast v debatách, přistoupil na televizní duely. Svou váhu mají i finance. V druhém kole mohou kandidáti utratit podle zákona maximálně deset milionů korun.

Miloš Zeman: kampaň dál „nevede“, rozhodující neznámou jsou duely

Současná hlava státu poslední měsíce stále opakuje, že žádnou kampaň nevede. Když ale v sobotu vystoupil před novináři, aby komentoval svůj výsledek necelých 40 procent hlasů, připustil, že se zúčastní televizních duelů s Jiřím Drahošem. „Soustředíme se na TV duely. Více sdělím až zítra,“ napsal v pondělí redakci INFO.CZ prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček. Nakonec ještě večer oznámil, že Zeman potvrdil nabídku České televize, Novy, Primy a TV Barrandov. Drahoš vzkázal, že počítá se dvěma duely. Jeden má být podle něj na ČT, druhé médium si má vybrat Zeman.

Konečné výsledky po 1. kole
Vstup do speciálu
Sečteno: 100.00%
Účast: 61.92%

Právě televizní duely představují podle politologa Miloše Gregora jednu z hlavních neznámých druhého kola voleb. „Zeman a Drahoš jsou naprosto odlišné osobnosti: povahou, charakterem i způsobem, jak se vyjadřují. Půjde o to, zda je Zeman stále tím skvělým rétorem, kterým býval před pěti lety a dříve, zda dokáže briskně reagovat na kritiku a otázky, či zda Drahoš dokáže vystoupit ze stínu nevýrazného akademika. To se těžko odhaduje dopředu,“ přiznává Gregor. Zeman si ale podle něj jasně uvědomuje, že výsledek 38 procent není vítězstvím a nemůže si dovolit ponechat všechen mediální prostor protikandidátovi.

Peníze darované na Zemanovu kampaňPeníze darované na Zemanovu kampaňautor: Zemanznovu.cz

Přestože Miloš Zeman tvrdí, že žádnou kampaň nevede, jeho propagace stála minimálně 17 milionů korun. Jak psalo INFO.CZ, největší část peněz prošla skrze spolek Přátelé Miloše Zemana, v němž figurují Zemanovi muži Vratislav Mynář nebo Martin Nejedlý. Původ financí tak zůstává nejasný.

Oficiální příspěvky, které se objevují na Zemanově transparentním účtu, tvoří především haléřové položky využívané ke sdílení více či méně vtipných vzkazů. V minulých týdnech ale doputovaly i vyšší částky. Zůstatek k pondělí tak představuje zhruba 4,5 milionu korun.

Jiří Drahoš: Neúspěšní kandidáti přispěchali na pomoc, jejich voliče ale nemá jisté

Jiří Drahoš chce mít další směrování kampaně pevně ve svých rukou. Znamená to například částečné upozadění Jakuba Kleindiensta spojovaného s kontroverzní kauzou okolo Davida Ratha, který mu dosud kampaň vedl. Právě na jeho minulost jeho rivalové v 1. kole často upozorňovali. Podpora teď už neúspěšných kandidátů je pro něj naopak teď výhodou. Michal Horáček a Marek Hilšer dokonce osobně přišli do Drahošova volebního štábu v divadle La Fabrika.

„Spolupracujeme s týmem pana profesora Drahoše. V těchto hodinách předáváme nejen bigboardy, ale také možnost použít internetovou reklamu společnosti Lagardere (plus prostor v rádiích Frekvence 1 a Evropa 2). Obracíme se také na naše aktivisty ve všech krajích ČR, aby se aktivně zapojili do pomoci kampani pana profesora a nabízeli místa pro plakáty na balkonech či plotech, případně osobní nasazení v kontaktní kampani,“ uvedl pak v pondělí na svém Facebookovém účtu Horáček.

1080p 720p 360p
Horáček a Hilšer ve štábu Jiřího Drahoše

Ani tak výrazná podpora ale nemusí stačit. Podle odborníků by bylo zásadní chybou se spoléhat na to, že se v druhém kole přeskupí hlasy těchto kandidátů automaticky k Drahošovi. „U Horáčka sociologické výzkumy dopředu avizovaly, že třetina jeho podporovatelů a voličů není rozhodnutí volit Drahoše v druhém kole, respektive neví, zda by ho podpořila. To je poměrně značná část voličů,“ připomíná Gregor.

Otazníky vzbuzují i konzervativnější, katoličtí voliči Pavla Fischera z Moravy. „Je otázka, zda jim bude sympatičtější liberálně naladěný kandidát Drahoš, nebo přes všechny výhrady Zeman, který představuje spíše konzervativnější hodnoty,“ dodává politolog.

Drahošův tým analyzoval výsledky prvního kola už v noci ze soboty na neděli. Klíčovou otázkou je například stanovit místa, kam se Drahoš ve zbývajících dnech vydá a na jaký typ voličů se zaměří. Podle odborníků se mu zřejmě nepodaří přetáhnout Zemanovy voliče, kteří jsou většinou jasně rozhodnutí. „Pohraniční oblasti jako Ústecko, kde byl Horáček silný, by se mohl Drahoš snažit zaujmout billboardy (Horáček nabídl Drahošovi tyto své billboardy k využití - pozn. red.). Do Zlínského kraje, kde byl silný Fischer, by měl Drahoš zřejmě zamířit osobně a vysvětlovat tam své postoje k otázkám, které pro ně budou zajímavé,“ radí Gregor.

Zbývá ještě skupina nerozhodnutých voličů, kteří se k prvnímu kolu voleb vůbec nevypravili. Účast ale přesáhla 60 procent. Byla tedy poměrně vysoká a je otázkou, zda v Česku existují lidé, které by bylo možné přesvědčovat, aby k druhému kolu přišli.

Co se týče financí, zbývá Drahošovi na transparentním účtu zhruba 5,5 milionu korun. Prezidentský kandidát avizoval, že chce využít na druhé kole celý zákonný limit, tedy 10 milionů korun. Od některých svých dosavadních sponzorů získal Drahoš příslib finančního daru. Týmu se prý hlásí i noví. Peníze opět slíbila poslat třeba společnost Y Soft Corporation, která před prvním kolem voleb Drahošovi poslala milion korun. Přispět by měli také Nadace Blížksobě, která dosud darovala 1,5 milionu, nebo manželé Horákovi, kteří stojí za nakladatelstvím Albatros Media. Novým sponzorem by měl být mecenáš Václav Dejčmar, informovala ČTK.

Vše o volbách prezidenta ČR 2018 čtěte zde

Videa a bohaté fotogalerie z prezidentských voleb sledujte na Blesk.cz

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek