V minulých volbách agentury předvídaly vítězství Fischera, Schwarzenberg byl podle nich bez šance

Aneta Černá

Preference kandidátů a politických stran patří dlouhodobě k nejvyhledávanějším tématům před jakýmikoli volbami. Lidé cíleně pátrají po tom, jakou šanci mají jejich favorité na výhru, nerozhodnutí navíc dle vývoje průzkumů mohou teprve přemýšlet, koho podpoří. Volební průzkumy vytváří několik agentur, předpovědi se navíc mohou výrazně lišit nejen mezi sebou, ale i od následných skutečných volebních výsledků. Přesně to se stalo i u minulých prezidentských voleb v lednu 2013, kdy agentury dlouhodobě favorizovaly Jana Fischera, který se následně ani nedostal do druhého kola. Karlu Schwarzenbergovi naopak přisuzovaly až o 15 % nižší podporu, než nakonec získal.

Centrum pro výzkum veřejného mínění Akademie věd ČR (CVVM) dle dat sebraných v listopadu a prosinci 2012 tipovalo vítězství Jana Fischera. Měsíc před volbami se předpokládalo, že jej podpoří 22,5 % oslovených. Druhou nejsilnější podporu měl dle CVVM Miloš Zeman, kterému mělo dát hlas 19,5 % lidí. Karel Schwarzenberg, který se nakonec dostal do druhého kola, měl získat podle předpokladů 7 % hlasů, což by mu zajistilo celkové čtvrté místo ještě za Jiřím Dienstbierem.

Volební kalkulačka: Se kterým prezidentským kandidátem se nejvíce shodujete?

sinfin.digital