Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Zeman vede kampaň stejně jako ostatní kandidáti. Proč to nepřizná, stydí se? Komentář Jiřího Štefka

Zeman vede kampaň stejně jako ostatní kandidáti. Proč to nepřizná, stydí se? Komentář Jiřího Štefka

Českou republiku zaplavily billboardy s fotografií prezidenta Miloše Zemana a heslem „Zeman znovu 2018“. Už před časem se na mnoha veřejných prostranstvích objevily i jiné velké poutače, tentokráte na jeho knihu rozhovorů. Zeman sice při oznamování své kandidatury uvedl, že žádnou kampaň nepovede, přesto tak činí jako další kandidáti. A je úplně jedno, že billboardy objednávají a platí jeho fanoušci či přátelé.

Pro úplnost dodejme, že podle zjištění serveru iHned.cz stojí za nejnovějšími billboardy na podporu hlavy státu spolek Přátelé Miloše Zemana, který vede hradní kancléř Vratislav Mynář společně s předsedou Jazzové sekce Karlem Srpem. Přestože v prvotní konfrontaci s tímto zjištěním Srp nechtěl říci novinářům toho média nic konkrétního (otázky si vyžádal písemně) a kancléř nebral telefon, hradní mluvčí Jiří Ovčáček hned přispěchal s prohlášením, že všechny náklady za tyto billboardy budou započteny do nákladů.

Na tom, že jsou po České republice billboardy s Milošem Zemanem, nevidím nic choulostivého či snad dokonce špatného. Uchází se přece o post hlavy státu a má právo se na veřejnosti v této věci prezentovat. Pokud bude dodržovat všechny podmínky stanovené zákonem a nepřekročí finanční limit kampaně, je vše v naprostém pořádku. Postupují tak i jiní kandidáti, tak proč se nad tím pohoršovat?

Problémem, a to spíš v oblasti charakteru a osobnostní integrity, je fakt, že Miloš Zeman opakovaně prohlásil, že žádnou kampaň nepovede a nebude své kandidáty hodnotit, komentovat či napadat. Po určitou dobu se držel a jedovaté sliny místo něj plival jeho mluvčí Ovčáček. Nyní už tak Zeman činí i sám. Stejně problematické jsou i jeho spanilé jízdy po krajích, které si nechává kompletně zaplatit z krajských peněz a při nichž se setkává s lidmi na náměstích. Michal Horáček, Jiří Drahoš, Marek Hilšer a ostatní kandidáti se také setkávají s lidmi, ale veškeré náklady si platí ze svého transparentního účtu.

Kompletní a podrobný profil prezidentského kandidáta Michala Horáčka najdete zde>>>

A teď ty billboardy. Ovčáček může tisíckrát tvrdit, že s nimi nemá Zeman nic společného a že nikomu nelze bránit v podpoře Zemanovy kandidatury. To zcela jistě ne, ale takto alibistickému tvrzení nevěří snad nikdo. Toto je šikovně udělaná marketingová a PR kampaň, při které se velice chytře zkouší, kam až je možno zajít a kdy tato „nenápadná snaha“ narazí na svůj strop. Je evidentní, že vše se musí dít minimálně se Zemanovým vědomím. Nedovedu si představit, že by Zemanovi podřízení vše dělali v utajení a on o tom nevěděl. Protože pokud by to tak bylo, je v okolí Zemana hezký holubník, kde si každý dělá, co chce.

Vše spíš svědčí o tom, že si Zeman a jeho okolí uvědomují, že výjezdy do krajů nestačí a nějakou kampaň udělat musí. Lidsky se dá rozumět i tomu, že ani pro ego Zemana není zrovna příjemné připustit, že prezidentská kampaň je mu lhostejná, jak mnohde okázale prezentoval a prezentuje. Ostatně je to právě Zeman, který s oblibou cituje bonmot, podle kterého „jen idiot nemění své názory“. No tak ho změní i on a basta.

Problém s novými billboardy „Zemanova fanklubu“ však otevírají i další Pandořinu skříňku. Mohou totiž mít své následovníky. Jakýkoliv Zemanův „fanoušek“, ale i nejeden vlivný byznysmen (kterému Zeman ve světě svojí přímluvou pomohl) může v následujících týdnech kdykoliv objednat a zaplatit další billboardy, na kterých bude Zemana vynášet do nebes anebo hanit jeho konkurenty. Zeman si nad tím omyje ruce a řekne, že s tím nemá nic společného. Pravda to může klidně může být, ale také nemusí. Kdo to pak bude dokazovat? Skutečné náklady se pak budou zjišťovat až po volbách a to už bude pozdě. Podtrženo a sečteno, celá prezidentská kampaň se zahalila do hávu všelijakých teorií a nejasností. A to pro volbu nové hlavy státu není dobrá vizitka.

Jak jsem již uvedl, svými billboardy i knihou Zeman zahájil svoji volební kampaň. Měl by se k tomu otevřeně přihlásit a neschovávat to za jiné. Nebo se za to snad stydí? Vždyť není za co, kandiduje na prezidenta! A aby občané měli skutečně dostatečné množství informací a všichni kandidáti rovné podmínky (ale i povinnosti), měl by Zeman změnit svoje dřívější prohlášení a začít chodit i do televizních duelů se svými protikandidáty (a ne jen do své talk show v jedné menší televizní stanici) či poskytovat velké rozhovory novinářům. Je to čestné a chlapské. Voliči pak rozhodnou, koho na Hradě chtějí. A vyhraje-li opět Zeman, všichni se budou muset respektovat. Protože se tak stalo v demokratických a transparentních volbách a chtěla to tak většina voličů.

Vše o volbách prezidenta ČR 2018 čtěte zde

Videa a bohaté fotogalerie z prezidentských voleb sledujte na Blesk.cz

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek

Smrt TOP 09 v přímém přenosu. Komentář Petra Holce

Jak poznáte, že nějaká politická strana končí? Když se jejímu zakladateli, bývalému šéfovi a nonstop stínovému předsedovi smrskne veškerý program do boje proti jednomu politikovi. A přesně to se přihodilo nejen Miroslavu Kalouskovi, ale i celé jeho TOP 09. Kalousek se teď cítí nejšťastnější na protestních akcích proti premiérovi a šéfovi ANO Andreji Babišovi a kdysi konzervativní reformní strana nejvíc bojuje za 50 fiktivních syrských „sirotků“.

Někdy se tomu taky říká smrt v přímém přenosu. Politik, co dávno přesluhuje, prostě pořád nemá dost a kromě sebe zabíjí i své vlastní dítě. Svým způsobem je to snad i pochopitelné. Kalousek sice v politice „slouží“ už čtvrt století, takže má jistě nárok na důchod, svůj skutečný hvězdný moment ale zažil až se svou vlastní TOP 09, jíž řídil jako firmu. Tu coby letitá šedá eminence lidovců založil v roce 2009 a hned po volbách v roce 2010 se stal mocným ministrem financí, vicepremiérem a často i de facto premiérem.

Link

Už v létě 2013 ale bylo po všem a nezbyl tak čas na detox. V umění se tomu říká dramatický oblouk: začnete jako hrdina a skončíte jako padouch. Kalousek ten svůj hvězdný urazil až moc rychle, trval jen necelé tři roky. V roce 2010 TOP 09 vyhrála i pražské volby, kde do té doby jasně diktovala ODS, jež metropoli jen čtyři roky předtím bezprecedentně zválcovala nadpoloviční většinou. A v roce 2013 prošel šéf TOP 09 – nebo aspoň ten oficiální – Karel Schwarzenberg do finále prezidentské volby.

Nejen v Praze lidé dobrovolně nosili placku, na níž David Černý udělal ze starého knížete pankáče. Šéf TOP 09 byl nejpopulárnější politik. Byl to pořádný punk, jen bez protestů. Kromě prezidentské volby stála TOP 09 na svém vlastním programu – radikální socioekonomické reformě. Bojovala samozřejmě s tehdejším šéfem ČSSD Jiřím Paroubkem, jenž i k veřejným penězům přistupoval stejně jako k cizím milionům ve svém domácím sejfu, co záhadně zmizely, hlavně ale bojovala za něco. Nesla pozitivní étos, i když lidem nechtěla darovat ani černé zubní plomby.

Link

Teď se její veškerá existence scvrkla do totální personifikované negace Babiše. Problém je, že šéf ANO mezitím vystřídal knížete v čele politické hitparády, zatímco Kalousek vede jako suverénně nejhůř hodnocený politik. Voliči v loňských sněmovních volbách TOP 09 varovali, když ji málem ušetřili práce ve Sněmovně. Ještě nedávno dominantní vládní strana se během sedmi let propadla na pětiprocentní úroveň STAN, svého někdejšího přívažku. A mnohé poslední volební preference jí dokonce drží mimo Sněmovnu.

Kalouska jako by to ale ještě nakoplo k další práci. Jako doma se cítí na řízených akcích skupiny AUVA a když s ní zrovna neprotestuje proti Babišovi, protestuje proti svému nástupci v čele TOP 09 Jiřímu Pospíšilovi. Ten se tak po svém zvolení nejvíc věnuje vysvětlování, že nejvíc neválčí s Kalouskem. Ten se pro jistotu nechal udělat šéfem poslanců TOP 09, čímž mimochodem svého partajního šéfa kamarádsky „přikryl“. TOP 09 tak kráčí ve stopách slavného loňského vedoucího „triumvirátu“ ČSSD.

Link

Ten vládní stranu vloni dovedl k sedmiprocentnímu volebnímu masakru a TOP 09 jako by se inspirovala. „Osobně žádná křídla nevidím. Jsme strana, která není příliš veliká, nemáme tedy žádná křídla,“ řekl nedávno Pospíšil ke sporu s Kalouskovým „křídlem“. Svatá pravda a taky hezké kouzlo nechtěného. TOP 09 zažívá klinickou smrt a spíš než křídla má těžkou kotvu, co ji táhne ke dnu.

Ještě coby ministr Kalousek skromně řekl, že politiku vlastně dělá jako oběť veřejnosti, soukromá sféra by ho prý zaplatila mnohem líp. Škoda teď pro TOP 09, že to nikdy nezkusil. Nejvíc by to prospělo právě jeho straně. Ta by se konečně zbavila těžké deky velkého táty, co se prostě nemůže vzdát kontroly svého syna.