Články odjinud

Zeman vede kampaň stejně jako ostatní kandidáti. Proč to nepřizná, stydí se? Komentář Jiřího Štefka

Zeman vede kampaň stejně jako ostatní kandidáti. Proč to nepřizná, stydí se? Komentář Jiřího Štefka

Českou republiku zaplavily billboardy s fotografií prezidenta Miloše Zemana a heslem „Zeman znovu 2018“. Už před časem se na mnoha veřejných prostranstvích objevily i jiné velké poutače, tentokráte na jeho knihu rozhovorů. Zeman sice při oznamování své kandidatury uvedl, že žádnou kampaň nepovede, přesto tak činí jako další kandidáti. A je úplně jedno, že billboardy objednávají a platí jeho fanoušci či přátelé.

Pro úplnost dodejme, že podle zjištění serveru iHned.cz stojí za nejnovějšími billboardy na podporu hlavy státu spolek Přátelé Miloše Zemana, který vede hradní kancléř Vratislav Mynář společně s předsedou Jazzové sekce Karlem Srpem. Přestože v prvotní konfrontaci s tímto zjištěním Srp nechtěl říci novinářům toho média nic konkrétního (otázky si vyžádal písemně) a kancléř nebral telefon, hradní mluvčí Jiří Ovčáček hned přispěchal s prohlášením, že všechny náklady za tyto billboardy budou započteny do nákladů.

Na tom, že jsou po České republice billboardy s Milošem Zemanem, nevidím nic choulostivého či snad dokonce špatného. Uchází se přece o post hlavy státu a má právo se na veřejnosti v této věci prezentovat. Pokud bude dodržovat všechny podmínky stanovené zákonem a nepřekročí finanční limit kampaně, je vše v naprostém pořádku. Postupují tak i jiní kandidáti, tak proč se nad tím pohoršovat?

Problémem, a to spíš v oblasti charakteru a osobnostní integrity, je fakt, že Miloš Zeman opakovaně prohlásil, že žádnou kampaň nepovede a nebude své kandidáty hodnotit, komentovat či napadat. Po určitou dobu se držel a jedovaté sliny místo něj plival jeho mluvčí Ovčáček. Nyní už tak Zeman činí i sám. Stejně problematické jsou i jeho spanilé jízdy po krajích, které si nechává kompletně zaplatit z krajských peněz a při nichž se setkává s lidmi na náměstích. Michal Horáček, Jiří Drahoš, Marek Hilšer a ostatní kandidáti se také setkávají s lidmi, ale veškeré náklady si platí ze svého transparentního účtu.

Kompletní a podrobný profil prezidentského kandidáta Michala Horáčka najdete zde>>>

A teď ty billboardy. Ovčáček může tisíckrát tvrdit, že s nimi nemá Zeman nic společného a že nikomu nelze bránit v podpoře Zemanovy kandidatury. To zcela jistě ne, ale takto alibistickému tvrzení nevěří snad nikdo. Toto je šikovně udělaná marketingová a PR kampaň, při které se velice chytře zkouší, kam až je možno zajít a kdy tato „nenápadná snaha“ narazí na svůj strop. Je evidentní, že vše se musí dít minimálně se Zemanovým vědomím. Nedovedu si představit, že by Zemanovi podřízení vše dělali v utajení a on o tom nevěděl. Protože pokud by to tak bylo, je v okolí Zemana hezký holubník, kde si každý dělá, co chce.

Vše spíš svědčí o tom, že si Zeman a jeho okolí uvědomují, že výjezdy do krajů nestačí a nějakou kampaň udělat musí. Lidsky se dá rozumět i tomu, že ani pro ego Zemana není zrovna příjemné připustit, že prezidentská kampaň je mu lhostejná, jak mnohde okázale prezentoval a prezentuje. Ostatně je to právě Zeman, který s oblibou cituje bonmot, podle kterého „jen idiot nemění své názory“. No tak ho změní i on a basta.

Problém s novými billboardy „Zemanova fanklubu“ však otevírají i další Pandořinu skříňku. Mohou totiž mít své následovníky. Jakýkoliv Zemanův „fanoušek“, ale i nejeden vlivný byznysmen (kterému Zeman ve světě svojí přímluvou pomohl) může v následujících týdnech kdykoliv objednat a zaplatit další billboardy, na kterých bude Zemana vynášet do nebes anebo hanit jeho konkurenty. Zeman si nad tím omyje ruce a řekne, že s tím nemá nic společného. Pravda to může klidně může být, ale také nemusí. Kdo to pak bude dokazovat? Skutečné náklady se pak budou zjišťovat až po volbách a to už bude pozdě. Podtrženo a sečteno, celá prezidentská kampaň se zahalila do hávu všelijakých teorií a nejasností. A to pro volbu nové hlavy státu není dobrá vizitka.

Jak jsem již uvedl, svými billboardy i knihou Zeman zahájil svoji volební kampaň. Měl by se k tomu otevřeně přihlásit a neschovávat to za jiné. Nebo se za to snad stydí? Vždyť není za co, kandiduje na prezidenta! A aby občané měli skutečně dostatečné množství informací a všichni kandidáti rovné podmínky (ale i povinnosti), měl by Zeman změnit svoje dřívější prohlášení a začít chodit i do televizních duelů se svými protikandidáty (a ne jen do své talk show v jedné menší televizní stanici) či poskytovat velké rozhovory novinářům. Je to čestné a chlapské. Voliči pak rozhodnou, koho na Hradě chtějí. A vyhraje-li opět Zeman, všichni se budou muset respektovat. Protože se tak stalo v demokratických a transparentních volbách a chtěla to tak většina voličů.

Vše o volbách prezidenta ČR 2018 čtěte zde

Videa a bohaté fotogalerie z prezidentských voleb sledujte na Blesk.cz

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek

Varování před Huawei je značně pokrytecké. Neříkáme celou pravdu. Komentář M. Půra

Neexistuje v současnosti větší globální kauza, než je rozruch kolem čínské společnosti Huawei a možných bezpečnostních rizik, která její technologie představují pro jednotlivé země. V Česku tomu není jinak. Premiér Babiš dnes dokonce Úřadu vlády nařídil zbavit se mobilů této značky a stejně bude postupovat minimálně ministerstvo průmyslu. Jedeme totiž podle schématu, že každý, kdo si koupil telefon Huawei, se může sám jevit jako bezpečnostní riziko. Celý problém je ovšem mnohem hlubší a rozhodně není černobílý. Státní instituce a většina médií ukazují jen jednu rovinu problému. Ta druhá a třetí totiž trochu nabourává celý příběh, který začíná před mnoha lety. A značnou roli v něm hrají americké firmy a tajné služby.

Americká Národní bezpečnostní agentura (NSA), která je nejmocnější špionážní agenturou světa, podle magazínu Wired nabourala zařízení čínské společnosti Huawei už v roce 2007. Ukazují to i záznamy, jež zveřejnil bývalý zaměstnanec CIA Edward Snowden. NSA tehdy konala z obavy, že zařízení Huawei můžou zkomplikovat její aktivity na základě jednoduchého principu: Výrobky amerických firem (v tomto případě zejména společnosti Cisco) podle informací deníku New York Times z roku 2010 obsahují bezpečnostní díry, které umožňují NSA sbírat libovolné informace z internetového provozu v mnoha zemích. A pokud vyměníte výrobky amerických firem za Huawei, NSA ztratí přístup k vaší oblasti.

Nikdo nepopírá, že přístup mohou získat Číňané – obavy plynou mimo jiné z vazeb a povinnosti Huawei ve směru k tamním tajným službám –, ale měli bychom také říkat celou pravdu, že s nástupem čínské firmy ztratí přehled Američané. Jistě si vzpomínáte na kauzu odposlouchávání německé kancléřky Angely Merkelové a dalších evropských státníků. Neprováděli jej Číňané, ale Američané. Proto také můžete vidět poměrně rezervovaný přístup německých komunikačních operátorů a regulačních úřadů k honu na Huawei. To bychom mohli nazvat druhou rovinou celého problému, pokud bereme, že rovina mocichtivé Číny je rovina první.

Link

Rovinou třetí je obchodní boj. Společnosti Cisco či Juniper zcela zjevně ztrácí tržní podíl vlivem expanze Huawei. Čínská společnost navíc začíná šlapat na paty americkému Applu, kdy podle některých názorů nabízí lepší telefon, který stojí polovinu toho, co nejlepší model Applu. Důvodů je hned několik. Prvním z nich je zákaznická podpora.

Odborné servery se v mnoha případech shodují, že Číňané jsou schopni nasadit násobně větší počet servisních techniků. To se přitom nebavíme o Číně, ale o Spojených státech. Opravy či technologická pomoc jsou tak podstatně rychlejší. Dalším důvodem je skutečnost, že s příchodem extrémně rychlého mobilního internetu 5G americké firmy zásadně ztrácí. Číňané disponují výrazně lepší technologií a nabízí lepší cenu. Pro telekomunikační operátory vyčerpané tvrdým konkurenčním bojem prakticky neexistuje jiná volba. Asi si dokážete domyslet, že státní instituce na tom s rozpočtem taky nebudou úplně nejlépe.

Link

Pokud se většina internetového provozu přesune na 5G, což se dá s jistou mírou pravděpodobnosti předpokládat, americké tajné služby mohou totálně ztratit přehled o dění ve světě. Ve hře je tak hodně a aktivita lobbistů momentálně přesahuje cokoliv, co známe z nedávné minulosti. Naznačují to i poměrně opatrná vyjádření státních institucí. Někde došlo k zákazu účasti Huawei v citlivých tendrech, ale jinak jde vesměs o doporučení, žádný jasný zákaz.

Z mediálního obrazu se může zdát, že prodej technologií Huawei je těsně před celosvětovým zákazem. Je to přitom věc, u níž by měli být novináři mimořádně ostražití. Právě tohle je téma, kde je třeba veřejnosti předložit všechny informace, pokud má být zachována jejich důvěryhodnost.

-1