Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

ODS je zpátky. Z tradičních stran si polepšila jako jediná, Fiala upevnil svoji pozici. Komentář M. Půra

ODS je zpátky. Z tradičních stran si polepšila jako jediná, Fiala upevnil svoji pozici. Komentář M. Půra

Když jsem tento týden potkal na ulici šéfa ODS Petra Fialu, říkal, že pevně doufá ve dvojciferný procentuální zisk. Ve volebních průzkumech se občanským demokratům nevedlo v posledním roce špatně, ale krátce před volbami to na vysněný výsledek nevypadalo. Bylo to přitom hledisko, které podle Fialových straníků mělo rozhodnout o osudu současného vedení strany.

Výsledek přesahující 11 procent tak rozhodně překonal očekávání. Současné vedení ODS bezpochyby upevnilo svojí pozici, což je důležité zejména před startem povolebních vyjednávání. Fiala opakovaně razantně odmítnul vstup do vlády s hnutím ANO Andreje Babiše, což rázně zopakoval i v prvním vystoupení po volbách. „ODS nebude vyjednávat s Andrejem Babišem,“ ujistil.

Část strany se ovšem mimo mikrofony nestaví proti spojenectví s vítězem voleb tak jednoznačně. Důvěryhodné zdroje hovoří v této souvislosti především o Václavu Klausovi mladším. Ten sice v současnosti Fialu nevystřídá, ale jejich souboj v preferenčních hlasech dopadl ve prospěch syna bývalého prezidenta (23.000 hlasů ku 13.000 hlasů v 18:00). K tomu je ovšem třeba dodat, že Fiala kandidoval v Jihomoravském kraji, kde má nesrovnatelně těžší výchozí pozici než Klaus v Praze.

1080p 720p 360p
Klaus mladší dorazil do štábu. Co říká na spolupráci s ANO?

Vůbec nejzajímavější je ovšem skutečnost, že ODS je jedinou takzvaně tradiční stranou, která si ve srovnání s posledními parlamentními volbami, polepšila. Získá pravděpodobně 25 křesel proti současným 16. Hlas jí navíc dalo téměř o polovinu více voličů, než v roce 2013.

Za povšimnutí stojí i úspěch líbeznického starosty a současného místopředsedy Martina Kupky, který kandidoval až na 31. místě. Do sněmovny se ve Středočeském kraji nakonec jen těsně nedostal, ale patří mezi největší skokany - poslanecký post mu utekl jen o zhruba 100 hlasů. V poslaneckých lavicích zasedne pravděpodobně i Marek Benda, kterého rovněž vytáhly preferenční hlasy. Praha má ovšem kromě Klause i další „hvězdu“. Výrazně zde uspěl i první šéf Ústavu pro studium totalitních režimů a historik Pavel Žáček, který se dostal ze 17. místa kandidátky.

Vše o sněmovních volbách čtěte zde.

Vše o parlamentních volbách 2017 čtěte zde

Videa, rozhovory a fotogalerie z volebních štábů sledujte na Blesk.cz

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek

Volby 2018

Senátní volby 2018

Výsledky 1. kola voleb 2. kolo Termín senátních voleb Kandidáti do Senátu Voličský průkaz

Dění a výsledky ve druhém kole senátních voleb vám přinášíme i v online přenosu>>>

Komunální volby 2018

Výsledky voleb Termín komunálních voleb Jak volit do zastupitelstva Praha Brno Ostrava

V rámci voleb do Senátu není třeba volební lístek nijak upravovat, stačí lístek s vybraným kandidátem vložit do příslušné obálky a vhodit do volební urny. Volby do zastupitelstev fungují jinak, je možné udílet preferenční hlasy. Všechny kandidující subjekty jsou na jednom velkém hlasovacím lístku.

Volby 2018 - Volební videa a bohaté galerie najdete na Blesk.cz>>>

Základní shrnutí informací pro VOLBY 2018 -  Senátní i komunální >>>

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1