Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Revoluční změna v kampaních: U vašich dveří letos zazvoní politici, přesvědčovat budou tváří v tvář

Revoluční změna v kampaních: U vašich dveří letos zazvoní politici, přesvědčovat budou tváří v tvář

České politické strany přijdou před podzimními volbami s novou metodou, která není v tuzemsku vůbec obvyklá. Chystají se voličům zaklepat na dveře a osobně s nimi mluvit o volebních programech, ale i náladě ve společnosti obecně. Ač může znít tento způsob kampaně, který se odborně nazývá door to door (v češtině od dveří ke dveřím), v době sociálních médií staromilsky, není tomu tak. V praxi je totiž propojen s využitím moderních analytických nástrojů a takzvaných velkých dat. Jak zjistil zpravodajský portál INFO.CZ, klepat na dveře budou lidem politici a dobrovolníci TOP 09. Sociální demokraté budou o použití metody diskutovat. Experti se nicméně už teď shodují, že door to door kampaň je budoucnost. V tuzemsku i kvůli novým regulím, které stranám určují finanční strop na kampaň ve výši 90 milionů korun. Oblepit billboardy Česko si už tak nebudou moct dovolit.

Daniela Vašátková se věnuje politickému marketingu. Aktuálně chystá podklady pro ČSSD, na jejichž základě strana zváží, zda metodu před podzimními volbami použije. A vychází i ze své osobní praxe ze zahraničí. Před několika dny se vrátila z Oxfordu, kde se účastnila kampaně britských Labouristů.

„Door to door nemůžete dělat bez dat. Nezvládli byste obejít všechny volební okrsky,“ popisuje v rozhovoru pro INFO.CZ. „Ve Velké Británii to funguje tak, že strany získají data od dobrovolníků, kteří chodí zpočátku dům od domu a ptají se. Poté se vyselektují lidé, kteří řekli, že pravděpodobně budou volit Labour. V rámci kampaně pak chodíte přímo za nimi. Máte jména, telefonní čísla a adresy,“ vypráví Vašátková s tím, že v ruce měla k dispozici mapku s přesně označenými ulicemi, kam se vypravit. Na dané voliče zazvonila a ptala se, zda půjdou k volbám. „V Británii se může chodit i v den voleb, takže tehdy jsme se přišli zeptat, v kolik hodin půjdou volit. Když uběhla hodina, kterou deklarovali, vrátili jsme se a ptali, zda už volit byli,“ vysvětluje Vašátková. A sama uznává, že v Česku by podobný postup mohl působit invazivně a voliče spíše odradit.

„My přece jen máme ještě stigma minulého režimu, kdy se o politice lidé v soukromí nechtěli moc bavit, respektive doktrína byla daná. Budoucnost to ale je, jen to musíme dělat trochu jinak než na Západě,“ uvědomuje si potřebu speciálního přístupu. Zda její doporučení sociální demokraté „poslechnou“, zatím není jasné. Rozhodne se v příštích týdnech. Do celého procesu se mohou promítnout i změny ve vedení strany. Volebním lídrem je nově ministr zahraničí Lubomír Zaorálek, funkci volebního manažera přebral od Jana Birkeho ministr vnitra a současný šéf strany Milan Chovanec.

Vašátková ale věří tomu, že by se sociální demokraté mohli ke dveřím potenciálních voličů opravdu vydat. A to třeba i přímo jejich volební lídr Zaorálek. Ten koneckonců sám hovoří o tom, že chce být s Čechy v osobním kontaktu. „Pro sociální demokracii je to i návrat ke kořenům, protože vznikla jako masové hnutí lidí, kteří se setkávali a debatovali. Byla to strana, která vznikla z ulic a měla by se zpátky k lidem vrátit. Pokud nezabírají velké mítinky, tak je potřeba se nebát. Lubomír Zaorálek i ostatní krajští lídři by se měli voličům zkusit přiblížit, co to půjde,“ říká expertka.

Co se týče dalších českých stran, staví se k door to door kampani různě. „Centrálně kampaň door to door zatím neplánujeme. Chceme se zaměřit na kontaktní kampaň jako takovou, na setkávání s lidmi a veřejností. Nikoli ale prostřednictvím tohoto druhu kampaně. Je ale samozřejmě možné, že v některých regionech naši kandidáti door to door kampaň využijí,“ zní z ODS. Podobně se k metodě staví i komunisté. „Zvažovali jsme i tuto formu, ale rozhodli jsme se, že při kontaktní kampani budeme dávat přednost spíše kontaktu na veřejném prostranství,“ říká jejich mluvčí Helena Grofová.

To TOP 09 už si metodu vyzkoušela v minulých volbách a vrací se k ní i letos. „TOP 09 v jisté míře využívá door-to-door kampaně v každých volbách. Stejně tak tomu bude i před letošními sněmovními volbami. Efektivní door-to-door kampaň s využitím geotargetingu přímo počítá, takže této metody využíváme,“ zní z TOP 09.

Právě slovo geotargeting je v celém přístupu klíčové. Jde o nástroj, který stranám pomůže určit, ve kterých oblastech by se měly setkat s úspěchem. Sběr dat je podle odborníků v Česku poměrně striktně omezen. Pokud si chcete uložit určitou informaci o člověku do databáze, musíte získat jeho souhlas. „Například v USA si nemusíte nechat nic podepisovat, takže existují velmi detailní databáze a jsou nejcennějším vlastnictvím stran. Je v nich popsaná volební historie konkrétních lidí, ale třeba i to, kolik lidí bydlí v domácnosti, kolik mají dětí nebo jaké barvy je jejich auto. Podle toho se pak cílí úplně do detailu. Nevolá se třeba ráno, aby nebyla vyrušená maminka, která chystá děti do školky,“ popisuje americkou realitu Karel Komínek z Institutu politického marketingu. Door to door využíval ve francouzských prezidentských volbách i úspěšný kandidát Emmanuel Macron. Ten za její pomoci dokonce umožnil Francouzům, aby se podíleli na tvorbě volebního programu.

V Česku je situace jiná, k využití se tak nabízí právě zmíněný geotargeting. „Naše metoda pracuje se sčítáním lidí, domů a bytů, což jsou údaje, které sbírá stát a za poplatek se od něj dají regulérně koupit ve strukturované podobě. My je propojujeme pomocí komplikované statistické metody s volebními výsledky ve stejných jednotkách, které my si musíme pro potřeby analýzy vytvořit,“ vysvětluje Komínek. K tomu se ještě přidá model, jak se chovají voliči jednotlivých stran. Výsledkem je mapka, kde se zobrazuje pomocí barevné škály pravděpodobnost, že ten konkrétní dům se zachová takovým nebo takovým způsobem.

Odborníci přiznávají, že hnutí ANO je v tomto o něco složitější (jeho šéf Andrej Babiš teď ale v rámci objíždění republiky působí stejně spíše na masové publikum). Ostatní strany ale mají poměrně striktně daný profil. „Například voliči Zeleních jsou podstatně mladší než ostatních stran. Voliči TOP 09 jsou z velké části podnikatelé nebo vysokoškolsky vzdělaní,“ uvádí příklad Komínek. Podle něj je door to door jednoznačně cesta do budoucnosti.

Hlavní důvod představují finanční limity pro předvolební kampaně. „Když se podíváme na to, jak vypadaly kampaně před rokem 2013, který byl dost zvláštní z různých hledisek, ale především proto, že šlo o předčasné volby, tak strany utrácely stamiliony korun. Sociální demokracie byla zvyklá, že si koupí každý druhý billboard v Česku. To teď prostě nepůjde,“ říká Komínek s tím, že se strany budou muset naučit efektivněji využívat dobrovolníky.

„Budoucnost skutečné door to door můžeme očekávat zejména v propojení s daty, která mohou politické strany o svých potenciálních voličích mít – ať už je to jejich mail, adresa nebo konkrétní zájem. Kampaň tak může být velmi efektivní, protože můžete zaťukat na dveře například jen lidem, které chcete mobilizovat a neplýtváte prostředky na masy, které vaše politika nezajímá,“ dodává mediální expert, který se podílel na minulých kampaních pro Zelené, kteří door to door využívaly, Jan Žáček. „Nabídnete jim pak navíc téma, které je pálí, což je super efektivní. V principu jde o takzvaný micro-targeting, který ale dle mého soudu zatím v Česku rozšířen není. V budoucnu bych se ho obával právě u velkých stran, které mohou vlastnit větší množství dat o voličích,“ říká pro INFO.CZ.

Vše o parlamentních volbách 2017 čtěte zde

Videa, rozhovory a fotogalerie z volebních štábů sledujte na Blesk.cz