Zelení brojí proti Babišovi: lidé musí vidět, jak podniká a co je jeho bytostným zájmem v politice

Nejen hnutí ANO, ale také Zelení, kteří se do dolní komry dostali naposledy v roce 2006, zahájili v neděli předvolební kampaň. Na cestu po České republice vyrážejí v „zeleném karavanu”, který má symbolizovat tři pilíře jejich programu: čistou přírodu, moderní stát a jistoty a bezpečí. Navštívit chtějí 82 měst, ve kterých budou veřejnosti mimo jiné promítat film Selský rozum režisérské dvojice Vít Janeček a Zuzana Piussi. Film odhaluje pozadí podnikání Andreje Babiše a jeho koncernu Agrofert.

Základem zdravého života je pro Zelené kontakt s přírodou. U karavanu proto na každé zastávce své štace po zemích Českých otevřou dočasnou zahrádku, ze které si každý kolemjdoucí odnese domů semínka a sazeničky. Bude se popíjet tradiční zelený čaj a u karavanů si navíc každý může nechat změřit krevní tlak. Připravená bude i pestrá zábava pro děti. Zelení kandidáti a kandidátky jsou připraveni u karavanu diskutovat udržitelné alternativy pro české zemědělství i českou přírodu - s kvalitní péčí o zemědělskou půdu, ochranou krajiny proti suchu a produkcí dostupných a zdravých potravin.

Babiše drží při životě tým špičkových expertů, vaz mu můžou zlomit volební debaty, říká Šaradín

Promítaný snímek Selský rozum podle Zelených ukazuje, jak Babišův zemědělský koncern Agrofert nakládá se zemědělskou půdou, jak Babiš dokázal zmonopolizovat celý zemědělský cyklus a jak si k tomu uzpůsobil dotační toky. Film podle nich také upozorňuje na to, jak se Babišův nezdravý způsob hospodaření projevuje na českém venkově, kde kromě pracovních míst devastuje i krajinu a zemědělskou půdu. Film nebyl natočen na zakázku žádné politické strany. „Podle Andreje Babiše je náš film propagandou ČSSD, jediná ze stran, která však skutečně projevila zájem o jeho promítání v rámci své kampaně, jsou Zelení. My ten film ale nabízíme i všem dalším politickým stranám,“ říkají autoři dokumentu Zuzana Piussi a Vít Janeček.

I proto se Zelení jako první rozhodli této možnosti využít. „Jdeme proti Babišovi - ale konkrétně. Chceme, aby lidé viděli, jakým způsobem podniká a co je tudíž jeho bytostným zájmem v politice. Babiš nechce zvyšovat platy, protože by to ohrozilo jeho podnikání. Babiš nechce kontroly znečišťování ovzduší, protože by to ohrozilo jeho podnikání. Babiš nechce kvalitní potraviny, protože on vyrábí nekvalitní potraviny. A ve velkém,“ vysvětluje předseda Zelených Matěj Stropnický s tím, že chtějí posílit roli vlastníků půdy, přesměrovat dotace od obřích koncernů k malým farmářům a zemědělcům, kteří mají k půdě hluboký vztah a myslí při jejím opečovávání i na budoucí generace.

Babiš je podvod a produkt PR. Vytváří iluzi, že chce věci zlepšit, říká Matěj Stropnický

Stropnický také připomíná, že je Agrofert největším příjemcem dotací v České republice. „Velké agrokoncerny nevěnují polím potřebnou péči. Naopak spotřebují tuny chemikálií s cílem vytěžit z půdy okamžitý zisk. Takové hospodaření ničí úrodnou půdu, připravuje venkov o pracovní místa a ohrožuje krajinu, kterou potom více postihuje sucho,“ tvrdí s tím, že právě na tyto rizika chtějí snímkem upozornit. Dva karavany budou Českou republiku křižovat od 5. září do 19. října a postupně navštíví 82 měst. 

SDÍLET
sinfin.digital