Zelení brojí proti Babišovi: lidé musí vidět, jak podniká a co je jeho bytostným zájmem v politice

Vratislav Dostál

03. 09. 2017 • 22:30

Nejen hnutí ANO, ale také Zelení, kteří se do dolní komry dostali naposledy v roce 2006, zahájili v neděli předvolební kampaň. Na cestu po České republice vyrážejí v „zeleném karavanu”, který má symbolizovat tři pilíře jejich programu: čistou přírodu, moderní stát a jistoty a bezpečí. Navštívit chtějí 82 měst, ve kterých budou veřejnosti mimo jiné promítat film Selský rozum režisérské dvojice Vít Janeček a Zuzana Piussi. Film odhaluje pozadí podnikání Andreje Babiše a jeho koncernu Agrofert.

Základem zdravého života je pro Zelené kontakt s přírodou. U karavanu proto na každé zastávce své štace po zemích Českých otevřou dočasnou zahrádku, ze které si každý kolemjdoucí odnese domů semínka a sazeničky. Bude se popíjet tradiční zelený čaj a u karavanů si navíc každý může nechat změřit krevní tlak. Připravená bude i pestrá zábava pro děti. Zelení kandidáti a kandidátky jsou připraveni u karavanu diskutovat udržitelné alternativy pro české zemědělství i českou přírodu - s kvalitní péčí o zemědělskou půdu, ochranou krajiny proti suchu a produkcí dostupných a zdravých potravin.

Promítaný snímek Selský rozum podle Zelených ukazuje, jak Babišův zemědělský koncern Agrofert nakládá se zemědělskou půdou, jak Babiš dokázal zmonopolizovat celý zemědělský cyklus a jak si k tomu uzpůsobil dotační toky. Film podle nich také upozorňuje na to, jak se Babišův nezdravý způsob hospodaření projevuje na českém venkově, kde kromě pracovních míst devastuje i krajinu a zemědělskou půdu. Film nebyl natočen na zakázku žádné politické strany. „Podle Andreje Babiše je náš film propagandou ČSSD, jediná ze stran, která však skutečně projevila zájem o jeho promítání v rámci své kampaně, jsou Zelení. My ten film ale nabízíme i všem dalším politickým stranám,“ říkají autoři dokumentu Zuzana Piussi a Vít Janeček.

I proto se Zelení jako první rozhodli této možnosti využít. „Jdeme proti Babišovi - ale konkrétně. Chceme, aby lidé viděli, jakým způsobem podniká a co je tudíž jeho bytostným zájmem v politice. Babiš nechce zvyšovat platy, protože by to ohrozilo jeho podnikání. Babiš nechce kontroly znečišťování ovzduší, protože by to ohrozilo jeho podnikání. Babiš nechce kvalitní potraviny, protože on vyrábí nekvalitní potraviny. A ve velkém,“ vysvětluje předseda Zelených Matěj Stropnický s tím, že chtějí posílit roli vlastníků půdy, přesměrovat dotace od obřích koncernů k malým farmářům a zemědělcům, kteří mají k půdě hluboký vztah a myslí při jejím opečovávání i na budoucí generace.

Stropnický také připomíná, že je Agrofert největším příjemcem dotací v České republice. „Velké agrokoncerny nevěnují polím potřebnou péči. Naopak spotřebují tuny chemikálií s cílem vytěžit z půdy okamžitý zisk. Takové hospodaření ničí úrodnou půdu, připravuje venkov o pracovní místa a ohrožuje krajinu, kterou potom více postihuje sucho,“ tvrdí s tím, že právě na tyto rizika chtějí snímkem upozornit. Dva karavany budou Českou republiku křižovat od 5. září do 19. října a postupně navštíví 82 měst. 

SDÍLET