Přečtěte si celý rozhovor se šéfem společnosti Tesla ze summitu Rady generálních ředitelů deníku The Wall Street Journal. Elon Musk se v pondělí na dálku připojil k summitu Rady generálních ředitelů deníku The Wall Street Journal a poskytl rozhovor sloupkařce WSJ Joanně Sternové před živým publikem. Zde je doslovný přepis této výměny názorů.
Zdravím Elone, jak se máte?
Dobře, jak se máte vy?
Docela dobře. Moc vám děkuji, že jste tady. A tím myslím...
Jistě. Elektronicky.
A kde se právě teď nacházíte?
Jsem v gigafactory Tesly v Texasu, kterou právě dokončujeme. Ano, to, co vidíte za mnou, je v podstatě továrna. Kancelářské prostory a továrnu máme tak nějak pohromadě. Myslím, že je docela důležité, že nemáme vedení nebo inženýry ze slonovinové věže a že vedení a inženýři jsou co nejblíže továrně – abyste viděli, co se v továrně děje, a zůstali při zemi.
Dobře… Já jsem tady ve věži ze slonoviny před spoustou generálních ředitelů a živým publikem ve Washingtonu, D.C. A také se k nám připojuje spousta lidí přes internet. Přenášíme to na sítě. Máme tedy velmi krátký čas, jen 30 minut, ale velmi se těším, že budeme mluvit o široké škále věcí. Chci začít povídáním o našem světě – o světě, ve kterém v současné době žijeme. Pak chci přejít k budoucnosti světa. A pak si povíme něco o vašem světě. Začínáme přímo tady ve Washingtonu, D.C., kde všichni mluví o návrhu zákona o infrastruktuře. Chtěla jsem se vás zeptat: řekněme, že vám zítra zavolá Joe Biden a řekne...
Myslím, že je to nepravděpodobné, ale jistě...
Dobře, prostě vám zavolá a řekne: „Víte, v poslední době jsem o Tesle moc nemluvil, ale co potřebujete od takového zákona? Jaké jsou vaše potřeby?“ Co mu odpovíte?
Abych byl úplně upřímný, nikdo z Tesly vlastně tento zákon jako téma „nezvednul“. Myslím, že ať už se tento návrh zákona realizuje nebo ne, tak o tom v podstatě nepřemýšlíme.
Dobře.
Upřímně řečeno, možná by bylo lepší, kdyby ten zákon neprošel, protože už jsme utratili tolik peněz... Vždyť deficit federálního rozpočtu je šílený. Něčeho se musíme vzdát. Nemůžete prostě každý rok utratit o 3 biliony dolarů víc, než vyděláte, a čekat, že se nestane něco špatného. Myslím, že to není dobré.
Ale třeba Mitch McConnell (předseda republikánů v Senátu – pozn. redakce) říká, že...
Jestli to můžu upřesnit, ten deficit je víc než 3 biliony dolarů, když se podíváte na budoucí závazky. Takže je to 7 bilionů dolarů běžných výdajů, ale je to mnohem víc, když se podíváte na budoucí závazky na sociální zabezpečení, Medicare a tak dále. Takže máme neuvěřitelný deficit. Takhle to dál nejde.
Mitch McConnell řekl něco podobného, i když ne tak extrémně jako vy. Ale dobře, řekněme, že Bidenova následná otázka zní: „Dobře, Elone, myslíš, že nemusíme nic utrácet za infrastrukturu?“ Když vám řekne: „Jaké největší zlepšení můžeme udělat v americké infrastruktuře,“ co na to řeknete?
Myslím, že bychom obecně mohli mít lepší letiště, lepší dálnice. Zejména ve městech, která jsou přetížená, musíme něco udělat pro to, abychom se vypořádali s extrémní dopravou, což je podle mě určitá kombinace zdvojení dálnic a výstavby tunelů.
Pokud něco neuděláme, budeme trčet v dopravě navždy. A jakmile se do popředí dostanou autonomní vozidla a bude možné jezdit, aniž byste museli podstupovat to utrpení, že musíte sami řídit, což se naprosto jistě blíží, bude to jedna z největších proměn lidské civilizace vůbec. Auta na silnicích budou přibývat a navíc se výrazně zhorší dopravní situace, takže opravdu potřebujeme nějakou kombinaci tunelů nebo, jak jsem řekl, dvoupatrových dálnic.
Nevěřím na „létající auta“. Jsou to v podstatě helikoptéry na kolech a lidé nechtějí, aby se obloha hemžila vrtulníky. Takže půjde o tunely a dvoupatrové dálnice. Nemáme problém s dopravou na předměstích, máme problém s dopravou na dálnicích, protože jsou prostě příliš malé a nepočítalo se s rozsahem městského prostředí, v němž se dnes pohybujeme. Ovšem nevidím v tomto směru výraznou snahu...
Budu se k autonomním vozidlům vracet, ale chtěla jsem ještě zůstat u role vlády. Na této konferenci jste před rokem řekl, že si myslíte, že pokud jde o inovace, měla by vláda v podstatě dát ruce pryč. Na druhou stranu s tímto návrhem zákona je spojena velká podpora elektromobilů a mohlo by jít o největší změnu, kterou jsme v celé zemi zaznamenali, pokud jde o infrastrukturu pro elektromobily. A to pomáhá společnosti Tesla. Jaká by podle vás měla být role vlády?
Myslím, že role vlády by měla být jako role rozhodčího, ale ne jako hráče na hřišti. Takže obecně by se vláda měla snažit jít z cesty a nebránit pokroku. Myslím, že nejen ve Spojených státech, ale ve většině zemí je obecný problém, že s každým rokem rostou pravidla a regulace.
Pravidla a předpisy jsou nesmrtelné. Neumírají. Občas se objeví zákon s ustanovením o ukončení účinnosti, ale jinak opravdu naprostá většina pravidel a předpisů žije věčně. A tak pokud se každý rok uplatňuje více pravidel a předpisů a stále jich přibývá a přibývá, nakonec to prostě trvá déle a déle a je těžší cokoli dělat.
V případě pravidel a předpisů neexistuje účinný systém „odklízení odpadu“. A tak postupně dochází k ucpávání tepen civilizace, kdy jste časem schopni dělat méně a méně. Takže si myslím, že vlády by se měly opravdu usilovně snažit zbavit se pravidel a předpisů, které možná v určitém okamžiku měly nějaký smysl, ale v současné době ho nemají. V tomto směru je však snaha velmi malá a to je velký problém.
K tomu se ještě vrátíme. Vím, že máte jasný postoj k umělé inteligenci a k pravidlům a regulacím, který bychom měli vyslechnout. Právě teď ale sedíte v továrně Tesla... Jak trávíte tyto dny? Jak dělíte čas mezi SpaceX a Teslu?