Evropská unie zvažuje zákaz pojištění lodí převážejících ruskou ropu

Majitelé lodí nebudou přepravovat ropu, pokud nebudou moci své lodě kompletně pojistit. Právě pojištění by tak mohlo být další finanční zbraní, kterou Evropská unie nasadí proti Rusku.

Představitelé Evropské unie navrhli zakázat pojišťování lodí, které přepravují ruskou ropu. Jde o další krok, jehož cílem je zablokovat Rusku přístup na světové trhy s ropou a omezit tak příjmy, které by jej podpořily v jeho vojenské invazi na Ukrajinu.

„V zásadě by to byla velmi silná překážka pro vývoz ruské ropy,“ říká Lars Barstad, výkonný ředitel společnosti Frontline Ltd., která vlastní jednu z největších světových flotil ropných tankerů. 

Barstad dodává, že jeho plavidla nebudou převážet ropu, pokud Frontline nebude moci plavidla pojistit – například proti environmentálním katastrofám. 

Pro Rusko je však transport ropy k zákazníkům podstatný. Podle Mezinárodní agentury pro energii tvořily příjmy z ropy a zemního plynu loni 45 procent ruského federálního rozpočtu – od invaze na Ukrajinu sice ruská ropa k zákazníkům stále proudí, ovšem se stále rostoucími obtížemi.

Zákaz pojištění by byl součástí šestého balíku restrikcí, které EU vůči Rusku připravuje, vedle embarga na dovoz ropy z této země do EU.

Embargo v rámci Evropy by Rusko odřízlo přitom od historicky největšího ropného exportního trhu, sankce na pojištění by pak ztížily vývoz k odběratelům v Asii. Jsou to totiž zejména evropské společnosti, kdo pojišťuje většinu světového obchodu s ropou.

Tuto taktiku Evropa ostatně již účinně použila před deseti lety k omezení vývozu íránské ropy, když se snažila donutit Teherán k jednání o jeho jaderném programu.

Zbytek textu je pro předplatitele
dále se dočtete:
  • Může Rusko prodat svou ropu na šedém a černém trhu?
  • Existuje globální vůle k zákazu pojištění lodí přepravujících ruskou ropu?
sinfin.digital