Vidina podcastového bohatství vedla k agresivním investicím do celebrit a původní tvorby na mediálním poli, které zdánlivě nemělo hranice.
Spotify utratilo za vybudování podcastového impéria víc než miliardu dolarů. Uzavřelo „hvězdné“ dohody s Kim Kardashian, manželi Obamovými nebo princem Harrym a Meghan Markle. Investovalo 286 milionů dolarů do dvou podcastových studií a nezdráhalo se platit přes 250 000 dolarů za každou epizodu svých exkluzivních pořadů, aby nalákalo nové posluchače.
Tahle sázka se ale zatím nevyplácí.
Podle zdrojů deníku The Wall Street Journal je většina podcastů Spotify ztrátová, společnost navíc nedávno snížila počet zaměstnanců a omezila nabídku obsahu, aby snížila ztráty. Spotify nevykazuje stabilní zisky, v prvních šesti měsících letošního roku prodělalo 527 milionů eur. Tržby v tomto období dosáhly 6,2 miliardy eur.
Nikdo v branži na podcastech příliš nevydělává, ale společnost Spotify, která do tohoto média investovala mnohem více než její konkurenti, má také více co ztratit. Protivníci, jako jsou Amazon, Apple a Google, tedy technologičtí giganti s vlastními streamovacími audio službami, totiž paralelně mají i další, ziskovější byznysy.
Podle neziskové organizace Interactive Advertising Bureau se očekává, že příjmy z podcastingu v USA letos dosáhnou 2,3 miliardy dolarů, což je oproti roku 2022 nárůst o čtvrtinu. Do roku 2025 by se měly více než zdvojnásobit. Pořád je to ale jen zlomek objemu trhu s digitální reklamou, který má hodnotu 200 miliard dolarů. Spotify se díky obrovským investicím dostalo na vrchol odvětví, které se ukázalo být méně lukrativní, než se na počátku podcastové éry zdálo.
„Objem investic se v porovnání s velikostí trhu zpětně jeví jako iracionální,“ říká o výdajích společnosti Spotify mediální konzultant a producent Evan Shapiro a dodává: „Došel jim prostor.“
