Protiúder podle kuchařky Facebooku: Zarazit úniky, roztočit kola politiky a hlavně se neomlouvat

Šéf společnosti Meta Mark Zuckerberg osobně formoval firemní odpověď na zjištění ohledně vlivu Facebooku a vyslal své zástupce svědčit do Kongresu. Den poté, co bývalá zaměstnankyně firmy a whistleblowerka Frances Haugenová v říjnu veřejně promluvila o praktikách Facebooku, začal washingtonský tým společnosti vyjednávat všemi směry.

Pro zákonodárce a vlivové skupiny na pravé straně politického spektra vyznělo poselství v tom smyslu, že se Haugenová snaží pomoct demokratům. Během několika hodin zveřejnilo několik konzervativních zpravodajských serverů články, které ji vykreslovaly jako aktivistku Demokratické strany.

Později lobbisté Facebooku varovali lidi v Demokratické straně, že republikáni zaměřili svou pozornost na rozhodnutí společnosti zakázat vyjadřování podpory Kylu Rittenhouseovi, teenagerovi, který během nepokojů v Kenoshe zabil dva lidi a byl později zproštěn obžaloby z vraždy a dalších obvinění.

Podle republikánů i demokratů, kteří o tomto úsilí Facebooku veděli, bylo cílem společnosti zamlžit situaci, rozdělit zákonodárce podle stranických linií a zabránit vzniku rýsující se nadstranické aliance, která by usilovala o zavedení přísnějších pravidel pro sociální sítě a obzvláště pro Facebook.

Odhalení Frances Haugenové a především tisíce dokumentů, které vynesla, když letos odešla z Facebooku, ukázaly vliv společnosti na politiku, duševní zdraví teenagerů a další závažná témata. Následná společenská reakce přerůstala v největší krizi Facebooku za poslední roky.

V souladu se strategií „ostrých loktů“, kterou zastává šéf společnosti Mark Zuckerberg, bylo součástí reakce na tuto krizi upřednostnění politických kroků.

Společnost si udělala reputační přehled nových produktů. Ve snaze zabránit dalším únikům byl interně omezen přístup k debatě o dalším směřování firmy ve vybraných tématech, včetně otázek duševního zdraví nebo radikalizace, pouze pro ty, kterých se tato témata bezprostředně pracovně týkala. Výzkumníci Facebooku uvedli, že byli vyzváni, aby předložili svou práci v citlivých oblastech k posouzení právníkům společnosti, kteří v některých případech požadovali, aby byly příklady problémů z interních materiálů vyškrtnuty.

Mark Zuckerberg následně změnil název společnosti na Meta Platforms Inc., aby zdůraznil to, co sám nazval novým zaměřením na budování metaverza - všeobjímajícího digitálního světa, který popsal jako další vývojovou fázi internetu. Sám podle zdrojů zevnitř společnosti pořádal schůzky ve virtuálním prostředí, kde jednotlivé účastníky zastupovaly digitální avatary, a zaměstnance vybízel, aby dělali to samé.

Poselství bylo následující: Facebook by měl hledět do budoucnosti a nezabředávat v zapeklité minulosti.

Bývalí vedoucí pracovníci Facebooku popsali, že Zuckerberg nabádal zaměstnance, aby se neomlouvali. A na rozdíl od předchozích afér, kdy se sám veřejně přihlásil k odpovědnosti za chyby a obvykle je osobně řešil, k odhalením Frances Haugenové se veřejně vyjadřoval jen málo a svědčit do Kongresu poslal své zástupce. „Ve chvíli, kdy je naše práce překrucována, nehodláme se omlouvat,“ řekl mluvčí Facebooku Andy Stone. „Budeme hájit, co jsme dokázali.“

sinfin.digital