Startupové sociální sítě jsou na vzestupu. Na mušku si berou Facebook i Elona Muska

HalloApp patří mezi nové společnosti založené bývalými zaměstnanci Facebooku a WhatsAppu, kteří se snaží změnit podobu diskurzu ve světě sociálních sítí. Elon Musk tak není jediným podnikatelem s velkými nápady, jak digitální svět napravit...

V současné době vzniká v oblasti sociálních sítí stále více startupů, které se snaží zpochybnit status quo. Mnohé z nich mají kořeny ve zkušenostech svých zakladatelů z předního gigantu v oboru, mateřské společnosti Facebooku, nyní známé jako Meta Platforms.

Před téměř deseti lety pomáhal tehdejší výkonný ředitel WhatsAppu Neeraj Arora vyjednat prodej startupu pro zasílání zpráv Facebooku za 22 miliard dolarů, což byl jeden z největších technologických obchodů v historii. Po nástupu do Facebooku se mu však podle jeho slov nelíbila závislost společnosti na online reklamě a její vedení se podle něj příliš soustředilo na konkurenci a rychlý růst namísto zlepšování hlavních produktů. „Nebudovali produkt s ohledem na uživatele,“ řekl Arora, který odešel v roce 2018, tedy ve stejném roce jako sami zakladatelé WhatsAppu.

Nyní se Neeraj Arora a Michael Donohue, rovněž bývalý zaměstnanec společnosti WhatsApp, znovu zabývají sociálními médii, a to se svým dva roky starým startupem HalloApp. Tentokrát však pánové říkají, že se nezaměřují na maximalizaci toho, kolik času lidé stráví v jejich aplikaci, ani na pobízení uživatelů, aby rozšířili své online sítě na co největší velikost s cílem přilákat inzerenty.

Představitelé HalloApp věří, že omezení velikosti skupin pomůže minimalizovat potenciální zneužívání. Foto: HELYNN OSPINA for The Wall Street Journal

Místo reklam plánuje HalloApp vybírat poplatky za předplatné, pravděpodobně jeden nebo dva dolary, každopádně méně než pět dolarů měsíčně. Počet osob v konverzační skupině je uvnitř aplikace omezen na padesát. „Nechcete ztratit půdu pod nohama příliš rychlým růstem,“ řekl Arora v jednom z několika nedávných rozhovorů.

HalloApp, která získala 15 milionů dolarů od investorů včetně Sequoia Capital, bývalého ředitele správní rady Facebooku Jima Breyera, spoluzakladatele WhatsAppu Briana Actona a dalších, je jedním z hned několika startupů, které se snaží řešit problémy sociálních médií. O tom, jak tyto problémy definovat, se však vedou vášnivé debaty.

Někteří startupisté tvrdí, že by se měl brát ohled na design produktu stejně jako na rozhodnutí o obsahu, která generují více titulků. V HalloApp věří, že omezení velikosti skupin pomůže minimalizovat potenciál zneužití. Pravicově orientované platformy jako Parler a Truth Social pak tvrdí, že lidé potřebují méně pravidel pro obsah, aby mohli svobodně mluvit k masám bez obav z cenzury. Jiné společnosti argumentují naopak kombinací přísnějších pravidel pro obsah a volby designu, aby se politické diskuse v online prostředí staly civilizovanějšími.

Zbytek textu je pro předplatitele
dále se dočtete:
  • V čem jsou vznikající sociální sítě odlišné od těch velkých?
  • Co je slabinou Facebooku?
  • Které jinak běžné funkce sociálních sítí lze zneužít a jak?
sinfin.digital