Z opozdilců jsou lídři. Nástup čínských elektromobilů je varováním pro Západ

Konkurenční prostředí a kreativita učinily z elektromobilů navržených a vyrobených v Číně silnou konkurenci pro zavedené západní výrobce.

Čína letos otřásla světem automobilů hned dvakrát. Nejprve její elektromobily ohromily západní konkurenty na autosalonu v Šanghaji svou kvalitou, výbavou a cenou. Pak přišly zprávy, že v prvním čtvrtletí roku 2023 země sesadila Japonsko z trůnu největšího světového exportéra automobilů.

Jak se Čína probíjí do čela nejlukrativnějšího a nejprestižnějšího trhu se spotřebním zbožím na světě, jemuž dlouhodobě dominovaly americké, evropské, japonské a jihokorejské značky? Odpovědí je jedinečná kombinace průmyslové politiky, protekcionismu a domácí konkurenční dynamiky. Západní politici a vedoucí představitelé podniků jsou lépe vybaveni pro první dvě zmíněné skutečnosti než pro třetí.

Začněme průmyslovou politikou – využíváním vládních zdrojů k pomoci preferovaným odvětvím. Čína praktikuje průmyslovou politiku již desítky let. I když si tato koncepce nachází stále větší přízeň i v USA, zůstává kontroverzní. Vlády mají při identifikování „vítězných“ technologií špatné výsledky a často dotují slabší a ztrátové kapacity, a to i v případě samotné Číny.

sinfin.digital