Za úspěchem Tesly nestojí jen Elon Musk. Kdo je muž ve stínu, který udělal z automobilky „továrnu na peníze“?

Automobilka Tesla finančně krvácela více než deset let, než se Zach Kirkhorn stal jejím finančním ředitelem. Před čtyřmi lety šéf Tesly Elon Musk na závěr čtvrtletního hovoru s analytiky oznámil, že jeho novým finančním ředitelem bude „Zach“, jeho příjmení však neuvedl. Někteří účastníci hovoru o něm nikdy neslyšeli.

Kirkhorn se od té doby příliš nezviditelnil, přestože z automobilky pomohl vytvořit továrnu na peníze. Zatímco Musk, který zároveň stojí v čele společností SpaceX a Twitter, šíří na Twitteru své výroky mezi více než 137 milionů sledujících, Kirkhorn svůj účet s 63 sledujícími chrání před zraky veřejnosti.

Nyní Musk vkládá svou důvěru do Kirkhornových rukou – právě Kirhorn má učinit Teslu největším výrobcem automobilů na světě. Tesla má ambici do roku 2030 prodávat 20 milionů elektromobilů ročně, což by představovalo zhruba čtvrtinu všech prodejů nových automobilů na světě. V loňském roce prodala 1,3 milionu elektromobilů. Mezi překážky, které má před sebou, patří stagnující trh s automobily a stále početnější konkurence.

Tesla, jejíž hodnota se v době nástupu Kirkhorna do funkce finančního ředitele pohybovala kolem 50 miliard dolarů, je nyní oceňována na více než 500 miliard dolarů. Jeho zásluhou se podařilo prosadit zefektivnění výroby, díky němuž společnost dosáhla patnácti po sobě jdoucích ziskových čtvrtletí a nashromáždila finanční prostředky ve výši 22 miliard dolarů. Automobilka v minulém roce dosáhla provozní marže 16,8 %, čímž výrazně předstihla své detroitské konkurenty. Marže Tesly se ale v poslední době snižují vlivem cenové války, jejímž cílem je rozšířit podíl na trhu.

Kirkhornovi spolupracovníci připisují jeho úspěch pevnému, ale kolegiálnímu vedení a jeho schopnosti komunikovat s Muskem, což jsou dvě dovednosti, které od počátků Tesly dělaly potíže desítkám bývalých vysoce postavených manažerů v automobilce. Kirkhornovi vyhovuje, že realizuje Muskovu vizi ze zákulisí, uvedli jeho bývalí kolegové.

„Neodvádí pozornost od Elona,“ říká Kurt Kelty, viceprezident společnosti Sila, která vyrábí materiály pro baterie, a bývalý vrchní ředitel pro technologie baterií v Tesle.

Kirkhorn a Musk studovali s desetiletým odstupem na Pensylvánské univerzitě obory, které se prolínají – Kirkhorn inženýrství a ekonomii, Musk fyziku a ekonomii, díky čemuž našli společnou řeč. Kirkhornovo technické vzdělání, stejně jako M.B.A. z Harvardu, mu podle bývalých zaměstnanců poskytlo nástroje k dosažení kýženého cíle společnosti, tedy zvýšit prodej automobilů prostřednictvím snížení výrobních nákladů a maximalizace efektivity.

Poměr prodejních a režijních nákladů Tesly k tržbám – poměr efektivity – se od roku 2018, kdy činil více než 13 %, v loňském roce zlepšil na přibližně 5 %. V automobilce Ford Motor činil poměr efektivity v roce 2022 téměř 7 %.

sinfin.digital