Vývoj nových baterií je klíčový závod dneška. Mohou v něm USA díky špičkové vědě znovu být vítězem?

Velká část technologií, které stojí za bateriemi pohánějícími elektromobily a chytrými telefony, pochází z USA. Většinu výroby ale dnes obstarávají asijské společnosti z materiálů produkovaných v Číně. Susan Babinec se snaží Spojené státy v bateriovém odvětví dostat opět do čela pelotonu. Přes 20 let patří mezi přední americké vědce zabývající se bateriovými technologiemi a věří, že se jí to podaří díky špičkové vědě. „Každý ví, co je v sázce,“ říká Babinec. S tím, jak se baterie stávají stále sofistikovanějšími, „hrajeme o moc Spojených států. Jsme vědci-drsňáci.“

Babinec hrála klíčovou roli při vzestupu, pádu a opětovném vzestupu amerického bateriového průmyslu. V současné době vede výzkum a vývoj baterií v Argonne National Laboratory na předměstí Chicaga a je držitelkou více než padesáti patentů. Pracovala také pro federální vládu, v nejznámějším neúspěšném startupu v bateriovém odvětví a chemickém gigantu Dow Chemical.

Přechod od fosilních paliv vyvolal celosvětové závody ve zdokonalování bateriových technologií. Lepší baterie by prodloužily dojezd a zrychlily i nabíjení elektromobilů. Umožnily by také solárním a větrným elektrárnám udržovat v provozu elektrickou síť i poté, co přestane foukat vítr a zapadne slunce.

Spojené státy v bateriovém odvětví nyní značně zaostávají. Podle společnosti Wood Mackenzie se 79 % lithium-iontových článků vyrábí v Číně, zatímco v USA je to pouhých 7 %, stejně jako v Evropě. Podle společnosti Benchmark Mineral Intelligence, která sleduje dodavatelský řetězec baterií, Čína vyrábí i přibližně 80 % chemických látek používaných v lithium-iontových bateriích.

Bidenova administrativa a soukromí investoři se to nyní snaží zvrátit. Financují startupy vyrábějící baterie, rozvoj lithiových dolů v USA a chtějí do deseti let snížit náklady na baterie pro přenosovou soustavu o 90 %.

sinfin.digital