Airbnb míří na burzu pro miliardy. Co je za sebevědomím firmy?

Společnost Airbnb před chystaným vstupem na burzu srší optimismem. Úspěšná nabídka akcií může její hodnotu katapultovat na víc než 42 miliard dolarů. Za čísly se ale může skrývat i důležitý vzkaz pro budoucnost celého odvětví ubytovacích služeb a cestovního ruchu těžce zasaženého koronavirovou pandemií. Nebo jde o mazanou strategii?

Podle informací deníku Wall Street Journal hodlá Airbnb navýšit očekávanou cenu za akcii do rozmezí 56–60 dolarů oproti původním 44–50 dolarům. „Nové rozpětí by znamenalo ohodnocení společnosti na více než 42 miliard dolarů,“ počítá deník.

Čísla dobře ilustrují, že globální gigant specializující se na krátkodobé pronájmy ubytování, vstupu na burzu věří. Koronavirová pandemie zkraje roku celý jeho byznys paralyzovala a evropské turistické destinace včetně Prahy, kde je Airbnb zásadním hráčem, se náhle vylidnily. Ale nic netrvá věčně.

Budou z nás přenašeči a donašeči. Na jedné straně vládní neschopnost, na druhé estébáctví

Manažeři firmy dobře vědí, že když lidé nemůžou na dovolenou na druhou stranu planety, vezmou zavděk tím, co je zrovna nadosah. „Možná jsme na prahu rozkvětu takzvaných nearcations (z angl. near a vacations) neboli dovolených poblíž vlastních domovů, místo cest do zahraničí mezi davy ostatních turistů,“ mohli jste se ostatně před pár týdny dočíst v newsletteru Leoše Rouska, který na INFO.CZ každý týden rozesíláme.

Aktuální optimismus firmy, které před pár měsíci mnoho lidí věštilo pád, může signalizovat, že se blíží postupné oživení cestovního ruchu, stejně tak se ale může jednat o důmyslnou strategii. „Podnik může mít za to, že letošní ztrátu na hodnotě může dohnat jako veřejně obchodovaná společnost, což se odrazí na růstu jeho akcií,“ řekla před časem Andrea Walneová ze společnosti Manhattan Venture Partners.

Na Luční boudě jsem doma. Třetí vlny se nebojím, bojím se, co vymyslí vláda, říká Sovová

Deník Financial Times v podobném duchu konstatuje: „I když se Airbnb snaží vykreslit obraz zalitý sluncem, muselo couvnout ze svých ambicí. Nakonec bude spoléhat na investory a jejich víru v tento byznys v čase krize. Je to zkouška, jejíž výsledek může dopadnout na miliony lidí.“ Vedle turistů dychtících po atraktivním ubytování a poznávání světa tím Financial Times myslí i „odvrácenou stranu„ fenoménu Airbnb, kterým je jeho dopad na trh a ceny bydlení především ve velkých městech. 

„Pouze 21 % aktivních nabídek je jeden samostatný pokoj (víceméně duchu původní filozofie Airbnb – pozn. redakce). Více než polovinu nabídek spravuje někdo, kdo má na platformě dvě a více nemovitostí. Šest procent uživatelů spravuje více než sto nabídek, a někteří i přes tisíc,“ dodává deník čísla. Jinými slovy – z baťůžkářského fenoménu se stal byznys se vším všudy, na kterém je řada lidí mnohdy i existenčně závislých.

SDÍLET
sinfin.digital