Až zakážeme klasická auta, hrozí nedostatek elektromobilů, říká šéf oborové asociace Petzl

E15 Premium, Jiří Liebreich

E15 PREMIUM | Příliš rychlý přechod od výroby vozů se spalovacími motory k produkci elektromobilů může znamenat, že na trhu nebude dostatek nových automobilů. I zákazník, který by chtěl pořídit „netknutý“ vůz, by musel sáhnout po ojetině z druhé ruky. „Možný nedostatek vozů na trhu je nepochybně rizikem, s nímž rigidní regulace zřejmě nepočítala a se kterým se budeme muset vypořádat,“ říká výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. Sdružení se podílelo na přípravě nové studie, kterou tento týden zveřejnila poradenská společnost Boston Consulting Group.

Během prezentace studie zaznělo, že jedním z rizik transformace k elektromobilitě může být nedostatek nových vozů na trhu. Za pár let může nastat situace, kdy už automobilky silně utlumí výrobu vozů se spalovacími motory, zároveň ale ještě nebudou schopné dodávat na trh dostatečné množství elektrických modelů. Může na tenhle scénář skutečně dojít?

Není jasné, zda bude mít Evropa dostatek zdrojů surovin. A ano, je možné, že se v některých momentech v následující dekádě minou a neprotnou objem výroby s potřebou surovin.

Znamenalo by to, že by někteří spotřebitelé neměli na vybranou a byť by chtěli koupit vůz nový, museli by si pořídit ojetý?

Přesně tak. Z emisní regulace, o které nedávno hlasoval Evropský parlament, de facto vyplývá konec spalovacích motorů k roku 2035. Součástí regulace jsou ale i postupné dílčí cíle k rokům 2025 a 2030. Problém je v tom, že regulace nařizuje automobilkám portfolio modelů, které mohou prodávat. Pokud nebudou mít dost elektrických modelů, aby jimi vyvážily prodej konvenčních aut, tak nebudou moci prodávat konvenční vozy. I kdyby je byly schopny vyrábět a i kdyby to dávalo ekonomicky smysl.

Jinak by jim hrozily pokuty v řádu miliard korun. Logicky bude trvat, než se podaří uvést na trhu cenově dostupné elektrické modely aut. Možný nedostatek vozů na trhu je nepochybně rizikem, se kterým rigidní regulace zřejmě nepočítala a se kterým se budeme muset vypořádat. Už nyní nejsme schopni vyrábět v objemu, který by odpovídal poptávce – proto zákazník na nové vozy někdy dlouho čeká. Důvodem je nedostatek čipů a dalších součástek, který je důsledkem lockdownů v Číně i války na Ukrajině.

Takže se mají zákazníci připravit na další růsty cen bez ohledu na typ pohonu?

Očekávám zhoršení dostupnosti automobilů, dokud se situace nestabilizuje. Auto zkrátka bude dražší. Během prezentace studie zaznělo, že se očekává, že si se zvýšením cen snáze poradí firemní kupující, korporáty, které kupují více vozidel. Pro běžné koncové zákazníky může zdražení znamenat, že se přeorientují na zánovní, roční až dvouletá vozidla.

sinfin.digital