Čeští vývojáři hrají o vyšší level

Export.cz

Blahoslav Hruška

Herní průmysl je miliardový byznys, který exportuje do světa nápady s vysokou přidanou hodnotou. Přesto stále musí bojovat s představou, že svět počítačových her je více zábava než byznys.

Marek Španěl patří mezi matadory českého herního průmyslu. Začínal jako amatérský vývojář v době, kdy se hry pro osmibitové počítače distribuovaly pod hlavičkou Svazarmu v podobě zvukového kódu nahraného na audiokazetě. Po revoluci se stal prodejcem PC her, po nichž byl již tehdy velký hlad. Coby „odchovanec éry raného kapitalismu“, jak sám sebe označuje, si v roce 1999 s bratrem Ondřejem založil vlastní vývojářské studio Bohemia Interactive, které se zaměřuje na tvorbu strategických her pro PC i konzole. „Bohemka“, jak se firmě v branži familiárně přezdívá, stojí třeba za vojenským simulátorem ArmA 3, v němž lze do virtuální bojové situace nasadit i vojáky Armády České republiky. Globálně úspěšným titulem je také DayZ, hra zasazená do postapokalyptického světa, které se prodalo na šest milionů kusů.

Tak jako v případě ostatních vývojářských studií přitom platí, že počítačová hra je produkt téměř výhradně určený na export, domácí trh je zanedbatelný. Napomáhá tomu i způsob distribuce. Doba, kdy se hry kupovaly na fyzických nosičích, jako byly například disky DVD, nenávratně mizí. Software se téměř výhradně stahuje z distribučních platforem, čímž padají jakékoliv hranice. Neznamená to ovšem, že by čeští vývojáři obsluhovali globální herní komunitu rovnoměrně. Největší trhy logicky souvisejí s dostupností herního hardwaru, kulturním prostředím i tím, jak je tamní společnost bohatá.

Pro Bohemia Interactive jsou nejdůležitější USA, západní Evropa a také Rusko. „Objevují se ale nové trhy a je tak nutné situaci stále mapovat. Před nějakými deseti lety bylo třeba Turecko zcela marginální, teď je na vzestupu. Stejně tak jako Latinská Amerika. Podobnou roli může za pár let sehrát Indie, Filipíny nebo Indonésie,“ vysvětluje Marek Španěl. Specifický trh je podle něj Čína, kde hráčská komunita stále sílí, tamní prostředí je ale regulované. „Máme tam svého distributora, přes něhož prodáváme naši dětskou hru Ylands,“ líčí šéf Bohemia Interactive.

Nečekej, až se tě krize zeptá, jak jsi investoval v dobrých časech

Zbytek textu je pro předplatitele
sinfin.digital