„Čínská ocel v Turecku ničí evropské ceny.“ Rozhovor se šéfem Třineckých železáren

E15

Jan Stuchlík

Čínské ocelárny vozí ve velkém do světa nejen hotové výrobky, ale také polotovary. Ty jsou často levnější než vsázka pro výrobu ze železné rudy nebo šrot. Ten se kvůli tomu přestal kupovat a jeho cena padá. „Se zákazníky máme sjednáno, že když šrot zlevňuje, musíme zlevňovat také. Jenže když skokově spadne cena šrotu o 50 eur, zákazníci čekají, že tento prudký pokles bude dál pokračovat a chtějí změny v cenách okamžitě,“ popisuje situaci v rozhovoru pro E15 generální ředitel Třineckých železáren Jan Czudek.

Evropské ocelárny bijí na poplach před dovozem neférově levné oceli z Číny. Jak se zvýšený dovoz čínské oceli dotýká Třineckých železáren?

Zvýšený dovoz způsobuje extrémní tlak na ceny. A to v situaci, kdy v samotné Evropě jsou velké nadbytečné kapacity. Nejhorší je, že jde o dotovanou ocel. Pokud by to byla ocel dovážená za férové ceny, nebáli bychom se jí. Jenže když Číňané přivezou a prodávají ocel za ceny, které jsou prokazatelně pod cenami surovin, nemůže to být férová konkurence.

Přímý dopad je jen v cenách, nebo jste přišli i o část odbytu?

S čínským materiálem jako konkurencí vůči některému z našich výrobků se přímo nesetkáváme. Ale naši zákazníci vidí, že adekvátní výrobky se na trhu objevují za cenu, řekněme 80, a ptají se, proč my je prodáváme za 100. Cenový problém zesiluje ještě to, že Číňané nevozí jen hotové výrobky, ale také polotovary za ceny, za které do Evropy dostanete jen železnou rudu.

Babišův Agrofert měl letos nejnižší tržby za čtyři roky

Zbytek textu je pro předplatitele
sinfin.digital