Covid ukázal, že vlastnit auto je důležitější než dříve, říká šéf Mercedesu pro Česko

 FOTO: Mercedes-Benz

Vojtěch Kristen

23. 10. 2020 • 06:00
Jedinou z velkých automobilek, která za letošní první tři čtvrtletí zvýšila v Česku prodeje, byl Mercedes-Benz. Nové registrace jejích aut tu meziročně vzrostly o 12 procent, což překonalo i růst značky v Číně. „Jedním z důvodů, proč se nám to podařilo, bylo i zvládnutí první vlny epidemie, lidé se tu nebáli nakupovat,“ vysvětluje v rozhovoru pro INFO.CZ ředitel tuzemského zastoupení výrobce Wolfgang Bremm von Kleinsorgen.   

Předpokládám, že jste s výsledky prodejů za první tři letošní kvartály spokojený. 

Z pohledu výsledků by bylo těžké nebýt spokojený. Rok 2020 přinesl všem automobilkám jedno velké zásadní téma, které je pochopitelně covid. V této souvislosti především doufám, že to všichni zdravotně zvládneme. Co se týče obchodní stránky, tak to zvládáme skutečně dobře. Zejména v Česku. Pokud se podíváte na kontext, celosvětové prodeje Mercedesu za první tři kvartály klesly o desetinu, ty evropské dokonce o 21 procent. Růst jsme naopak zaznamenali v Číně o 8,3 procenta nebo právě v Česku, kde to bylo o 12 procent a kde jsme prodali přes 4600 vozů a navýšili tržní podíl.

Čím to, že byl český trh pro vás tak růstový? 

Sešlo se několik faktorů. Myslím, že k našim dobrým výsledkům přispělo dobré zvládnutí epidemie během její první vlny, což mohlo zákazníkům dodat určitý klid, který se nakonec promítnul do prodejních čísel. To je ten psychologický prvek. Z pohledu nabídky pochopitelně disponujeme velmi kompetitivní modelovou řadou a zákazníci naše auta i značku vnímají velmi pozitivně. V neposlední řadě pak velmi dobře zareagovaly i naše dealerství, která včas přijala všechna potřebná opatření. 

Z čísel je zřejmé, že prodeje prémiových vozů obecně zasáhla pandemie výrazně méně.

Ano, je to tak. Možná v tom také hraje roli psychologie. Pro zákazníky, kteří nakupují prémiové vozy, je možná strach a stres spojený s epidemií nižší. Ale je obtížné popsat a vysvětlit všechny tendence, které nákupní rozhodování ovlivňují. My především vidíme důvěru zákazníků v náš produkt a značku a to nás těší. 

Nyní spolu hovoříme při představení nového modelu S, který je tradičně jedním z vašich nejvýdělečnějších modelů. Jaká od něj máte očekávání?

Ano, obecně vzato jsou vozy třídy S našimi nejúspěšnějšími vozy – jsou synonymem pro segment prémiových a luxusních vozů. Věřím, že i nový model S naváže na úspěch svých předchůdců. Dali jsme si skutečně záležet na digitální vybavenost vozu. 

Jaké očekáváte prodeje za celý rok? Předpokládáte, že ani poslední čtvrtletí vám v Česku růst nezkazí? 

To bych nerad komentoval. Celkové výhledy si v tomto smyslu nezpracováváme. Nicméně aktuální čísla naznačují, že rosteme. 

Kromě Česka se Mercedes lépe prodává i v Číně, naopak v USA prodeje klesly. Souvisí to primárně s covidovou epidemií a tím, jak ji jednotlivé státy zvládají? 

Nejsem expert ani za jeden z těchto trhů, ale obecně to tak je. Čína se s covidovou epidemií vypořádala mnohem rychleji a covid je tam i nyní mnohem více pod kontrolou. Odtud je pak kousek k lepším prodejům, lidé si v takové situaci kupují nová auta mnohem více.

Myslíte si, že covidová pandemie přinese automobilovému průmyslu nějaké strukturální změny?

Ano, myslím že covid ukázal, že vlastnictví automobilu je důležitější než dříve. Před lety se hodně hovořilo o příklonu ke sdílené mobilitě, to téma na jistý čas ovládlo veřejný prostor. Nyní velmi jasně vidíme, že hodnota vlastnictví automobilu vzrostla. Pokud máte vlastní automobil, víte, kdo a kde s ním jezdil včera, před měsícem. Máte jistotu, co se s tím vozem dělo. Víte, že v automobilu neseděl nikdo kromě vás.

Pro prémiový sektor navíc výrazněji platí, že auto je mnohem více, než jen vozidlo, díky kterému se dostanete z bodu A do bodu B. Mnoho lidí – a naše průzkumy to potvrzují – bere řízení tak, že je to pro ně jediný moment dne, kdy jsou skutečně sami sebou ve svém osobním prostoru. O to více si takových momentů nyní budou vážit. 

Myslíte, že během deseti let bude automobilový sektor hrát v evropské ekonomice silnější roli než dnes?

Deset let je sice dlouhá doba, ale nevidím žádný důvod, proč by neměla hrát stejnou roli, jako je tomu nyní. Je pravda, že ta role se asi trochu promění, v automobilovém průmyslu probíhá mnoho změn, ale jsem přesvědčený, že automotive byl a také bude podstatnou součástí evropské ekonomiky.

SDÍLET