Jaké kategorie online obchodování byly v České republice nejvíce ovlivněny pandemií?

11. 01. 2021 • 00:00
Chování spotřebitelů zaznamenalo od začátku roku 2020 velké změny, které ve velké míře dlouhodobě ovlivní poptávku, nabídku a fungování e-commerce vůbec. A tak zatímco spoustu kamenných podniků pandemii nepřežilo, online obchodování si razilo cestu do výsluní. Podívejme se tedy, které kategorie e-commerce byly COVID-19 pandemií zvlášť ovlivněny.

Nové trendy českého e-commerce 

Kromě nárůstu zvýšeného zájmu o e-obchod se začala měnit i poptávka zákazníků po hledaných produktech a službách. Je to tedy koncový uživatel, který stojí za změnou nabídky a nových služeb, které mají vyjít vstříc novým potřebám. Podle posledních údajů společnosti SEMrush, Accenture a Ecommercenews, během začátku pandemie spadají pod největší nárůst českého e-obchodování následující kategorie:

  • zdravotnické potřeby (nárůst přes 200 %)
  • potraviny (nárůst přes 100 %)
  • stavební materiály (nárůst přes 100 %)
  • dětské zboží (nárůst přes 100 %)
  • drogerie (nárůst přes 100 %)

Ale zatímco jsme si začali zvykat na novou normalitu, online nákupy u ostatních odvětví jako je oblečení a móda, kosmetika, sportovní vybavení, elektronika či domácí spotřebiče začaly po jarním úpadku také rychle vzrůstat. A není se čemu divit, protože lidé, kteří tráví spoustu času uvnitř, dostali chuť si vybavit domácí tělocvičnu, zrenovovat kuchyň či udělat radost sobě a svým blízkým milým dárkem. A k takové renovaci či přestavbě není na škodu výhodná půjčka či hypotéka, kterou zákazník najde na této na stránce webu slevového portálu, aby tak  i během krize mohl výhodně ušetřit. 

Slevové portály nabízejí rozmanitý sortiment produktů za zvýhodněné ceny, ať už se jedná o zboží první potřeby jako jsou léky (odkaz) a potraviny či zboží k trávení volného času, oblečení, hry a hračky či domácí potřeby. A tak si zákazník pomocí slevových kódů a poukazů může během krize dopřát důležitého blahobytu a potěší i svou peněženku. A to je také jeden z důvodů, proč zákazníci, kteří začali nakupovat online, tak nakupují i nadále: jak uvádí agentura Gfk Czech, Češi si za loňský rok pořídili 48 % rychloobrátkového zboží ve slevě, mezi které patří například potraviny, léky a drogerie. 

A tak zatímco se naše a byty proměnili v multifunkční a kreativní prostory, kde vaříme, pracujeme, učíme se, cvičíme a kutíme, čeští zákazníci na internetu vyhledávali ke koupi zejména toto zboží: 

  • Fitness stroje, činky, odporové kaučuky, švihadla a další sportovní náčiní 
  • Online omalovánky a videohry 
  • Online hodiny jógy 
  • Domácí spotřebiče k výrobě domácího chleba či piva 
  • Mrazničky, mixéry, kuchyňské roboty 
  • Antibakteriální gely a ochranné rukavice 

Například také online vyhledávání doplňků k šití či k vyrábění hlavolamů se během pandemie zčtyřnásobilo, a přestože většina zákazníků si raději doma zacvičí než hraje hry, herní konzole jsou také čím dál více vyhledávané ke koupi online. A samozřejmě bychom neměli opomenout omalovánky a různé výtvarnické potřeby, které jsou v první desítce nejvyhledávanějších aktivit, co se koníčků týče. 

Spotřebitelské chování udává směr 

Česká republika na novou zdravotnickou situaci na jaře roku 2020 rychle zareagovala preventivními opatřeními, díky kterým se chování spotřebitelů také hbitě přizpůsobilo. Statistiky z průzkumu trhu uvádějí, že přes 50 % českých zákazníků považuje sociální odstupy za důležité, což v důsledku vedlo k častějšímu online nakupování. 

Český e-commerce má dlouhodobý stabilní vývoj a již před pandemií bylo nakupování přes internet čím dál více populární. Ale zavedená mimořádná opatření související s koronakrizí přímo odrážejí zvýšené tržby pro online obchody. Jedná se tedy o velkou příležitost pro podniky, aby přešly do online prostoru a nebo si vylepšili nabízené služby online. Protože obchody, které se novým trendům nepřizpůsobí, za to mohou draze zaplatit. 

Exponenciální spotřebitelský zájem o online nákupy nás pravděpodobně ani po skončení pandemie neopustí. Zatímco letošní turbulence dlouhodobý trend urychlil, používání nových technologií k uspokojení našich potřeb není nová. Ale přesto e-commerce stále čelí mnoha výzvám a bude se muset i nadále přizpůsobovat novým potřebám zákazníků.