Jízdní kola jdou na dračku jako nikdy. Dodávky z Asie ale váznou

Tomáš Stingl

Čeští výrobci hlásí, že v době pandemie roste raketově poptávka po kolech a cyklistickém vybavení. Výrobu ale brzdí problémy s dovozem dílů z Asie. Češi i další Evropané si tak za kola připlatí a často si na ně musejí počkat.

Výrobci jízdních kol se dostali do rozporuplného postavení. V době lockdownů, kdy lidé často neměli příliš mnoho jiných variant pro vyžití ve volném čase, obrovsky vzrostla v Česku i v celé Evropské unii popularita cyklistiky. Za loňský rok tak byla například poptávka realizovaná na internetu v Česku meziročně vyšší o 68 procent. „Největší skoky v poptávce kopírovaly období, kdy byli lidé nuceni zůstat zavření doma – tedy během prvního jarního a druhého podzimního lockdownu. Zvýšenou poptávku po kolech registrujeme i v dalších zemích. Na Slovensku rostla vloni jízdní kola o 65 procent, v Maďarsku o 61 procent,“ komentoval situaci Michal Buzek, šéf analytiků portálu Heureka.cz. Webový srovnávač letos zpracoval o prodeji kol obsáhlou statistiku.

Další rekordy v prodejích přineslo letošní jaro. „Zájem je samozřejmě především o jízdní kola – ta vyrostla v březnu dokonce o 428 procent. Více než šestinásobně rostou také helmy, téměř trojnásobně vyskočily koloběžky či brzdovky,“ uvedl Michal Buzek.

To je pro český tradiční obor ta dobrá zpráva. Tou horší je, že kriticky váznou dodávky dílů, což brzdí výrobu. „Pandemie ovlivnila dodavatelské řetězce. Výrobci se potýkají jak s nedostatkem konkrétních komponentů, tak i celých kol v případě, že mají výrobu objednanou v asijských továrnách,“ shrnul v rozhovoru pro Exportmag.cz ředitel proexportní agentury CzechTrade Radomil Doležal. Výrobci bicyklů se tak ocitli v podobné situaci, v jaké jsou automobilky nebo producenti elektroniky, kteří také marně vyhlížejí díly z Asie.

TOP 5 značek kol v Česku TOP 5 značek kol na Slovensku TOP 5 značek kol v Maďarsku
Author Ctm Neuzer
Leader Fox Kellys Gepida
Specialized Scott Cube
Scott Leader Fox Csepel
Kellys Specialized Koliken
Zdroj: Heureka.cz

Největší zájem je o horáky

Problémy se subdodávkami potvrzuje například Tomáš Jungr, jenž vede e-shop a marketing v českobudějovické společnosti Bohemia Bike. Ta stojí za značkou Leader Fox, která patří v souladu se svým jménem k lídrům mezi tuzemskými výrobci jízdních kol. „Vzhledem k problémům s dodávkami dílů z Asie je na trhu kol nedostatek. Některé díly jsou stále nedostupné, a proto jsme nuceni upravovat specifikace našich jízdních kol a elektrokol, aby výroba nestála,“ vysvětluje Tomáš Jungr.

V současnosti si rychle vyprodávají všechna jízdní kola bez ohledu na model, hlásí přední česká značka Leader Fox

„Největší zájem pozorujeme o horská jízdní kola a elektrokola všech typů, avšak na našem B2B e-shopu se moc dlouho neohřejí žádné typy. V minulých letech se rychlé vyprodání týkalo jen několika vybraných modelů. Od začátku pandemie covidu se to ale týká téměř všech modelů,“ dodává. Firma vyváží 40 procent své produkce do zahraničí. Především do Nizozemska, Francie, Německa, Rakouska a na Slovensko.

Akutní nedostatek dílů hlásí také kopřivnická společnost Bike Fun International, která je s výrobou zhruba 200 tisíc kol ročně největším tuzemským výrobcem. Spadají pod ní značky jako Superior nebo Rock Machine a 85 procent výrobků společnosti jde na export.

Dokončení textu na ExportMag.cz

Dále se dočtete:

  • Který bicykl prodaný v ČR stál loni víc než auto?
  • Jak se na trhu projevil boom prodeje elektrokol?
  • Jakým způsobem se zapojila do systému sdílených kol česká automobilka Škoda Auto?
SDÍLET

Scheinherr v dopravě opakuje chyby předchozího vedení magistrátu. To dělá jen hlupák, říká Pospíšil

Jan Palička

Kdo se v poslední době pokoušel projet Prahou autem, ten na vlastní kůži zažil pomyslný dopravní očistec. Náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha sobě) je tak pod palbou kritiky nejen opozičních zastupitelů, ale i koaličních partnerů z řad Spojených sil pro Prahu. Někdejší předseda zastupitelského klubu Spojených sil Jiří Pospíšil v rozhovoru pro INFO.CZ vysvětluje, že právě oblast dopravy je něčím, na čem se magistrátní koalice dlouhodobě neshoduje. „Mrzí mě, že v oblasti dopravy nedošlo k nápravě chyb, které dělalo předchozí vedení magistrátu, a to je i důvod, proč takto otevřeně vystupuji s kritikou počínání pana radního pro dopravu Scheinherra,“ říká Pospíšil s tím, že jeho cílem není okopávání kotníků koaličního partnera, ale prosté vyslovení nesouhlasu s jeho kroky. „Když někdo opakuje staré chyby svých předchůdců a nepoučí se z nich, tak ať se na mě nikdo nezlobí, ale to dělá jen hlupák,“ dodává Pospíšil.

Přečíst celý článek
sinfin.digital