Korunovým jednorožcem. Proč tuzemská Pilulka zažila mimořádně povedené IPO?

 FOTO: Dan Materna / MAFRA / Profimedia

Vojtěch Kristen

22. 10. 2020 • 06:00
Velká jízda. Tak v posledních dnech probíhal první veřejný úpis akcií online lékárny Pilulka, kde investoři vytvořili asi pětinásobný převis poptávky nad nabídkou. Proč podnik bratří Kasových v IPO tak výrazně uspěl? A prošlapal cestu i dalším firmám z e-commerce segmentu?

Enormní úspěch, hodnotí odborníci vstup Pilulky na burzu. Oprávněně. Akcie online lékárny bratrů Kasových byly během primární emise akcií (IPO) horkým zbožím, převis poptávky investorů nad nabídkou byl více než pětinásobný. Nakonec společnost „naraisovala“ od drobných i institucionálních investorů přes 300 milionů korun, které využije ke své expanzi ve střední Evropě a k technologickým inovacím. Mimochodem – valuace Pilulky po ukončení úpisu překonala miliardu korun, firma se tak stala korunovým jednorožcem a zároveň nejúspěšnější emisí na trhu Start.

Proč byl úpis Pilulky tak úspěšný? Jedním z hlavních důvodů je zaměření firmy, která nad tradičním lékárnictvím vybudovala nadstavbu online prodejů. A ty – i kvůli současné covidové situaci – setrvale rostou. Pilulka je tak především technologická společnost, firma „nové ekonomiky“, jak připouští i spoluzakladatel Petr Kasa: „Neživí nás jen obchod, ale primárně technologie, vývoj softwaru, nové technologie a propojování všeho, co se týká zdravotnictví a péče o zdraví.“

Právě sázka na technologie a e-commerce, na vybudování online nadstavby nad tradiční službou, je něco, na co investoři – a zejména zákazníci – slyší. Nejde přitom jen o Pilulku. Online prodejce potravin Rohlík zažívá v posledních měsících výrazný přetlak poptávky a plánuje další expanzi; polská e-commerce platforma Allegro pak nedávno bodovala na varšavské burze, kde od investorů vybrala přes miliardu zlotých. „O e-commerce je zkrátka v současné době enormní zájem,“ shrnuje pro INFO.CZ sentiment na trhu ekonom a trader společnosti Saxo Bank Tomáš Daňhel.

Faktor „e-commerce“ v úspěchu Pilulky hraje roli i podle investora Jaroslava Šury. „Je zřejmé, že téměř každý titul z nové ekonomiky bude na burze přivítán s velkým zájmem,“ vysvětluje pro INFO.CZ. Faktorů je však více – mimo jiné i skvělá prezentace a kvalitně odpracovaná emise. „Akce byla skvěle zvládnutá po marketingové stránce, nákupy akcií bez poplatku, četné vyjádření v mediích od burzovních představitelů, šéfů největších brokerů a samozřejmě majitelů firmy. A také příznivé nacenění firmy hrálo velmi pozitivní roli,“ vypočítává investor.

Podle dalších odborníků pak za úspěchem emise akcií Pilulky stojí i skvělé načasování, které se trefilo do aktuální covidové pandemie. „Pilulka v sobě kombinuje e-commerce a farmaceutický sektor, což je zvlášť v současné době výborné spojení,“ glosuje generální ředitel Burzy cenných papírů Praha Petr Koblic. Tomáš Daňhel souhlasí: „Timing samozřejmě v celé transakci hraje důležitou roli. Doufejme tak, že toto IPO nebude ojedinělé a dodá odvahu i dalším firmám, aby se vydaly podobným směrem. Pražská burza by si jistě zasloužila další zajímavé investiční příležitosti,“ míní ekonom Saxo Bank.

Poprvé se s akciemi Pilulky bude na burze obchodovat v pondělí 26. října v rámci pravidelné denní aukce na trhu Start. Akcie se budou nakupovat a prodávat pod tickerem PINK, tedy v překladu „růžová“ – barva, která online obchod Pilulka charakterizuje. A podle Jaroslava Šury se dá čekat, že PINK v pondělí zamíří na sever. „Lze předpokládat raketový nárůst ceny akcií,“ odhaduje investor.

Příkladu Pilulky by tak brzy mohly následovat další společnosti. Pozornost se soustředí zejména na e-commerce byznys. Logicky, právě o tento sektor je v pandemických dobách největší zájem. Existují i historické příklady – epidemie SARS v Asii na počátku druhého tisíciletí nakopla rapidní růst e-commerce platform včetně například Alibaby. Podobná situace by mohla nastat i dnes, pokud se jí tuzemské společnosti nebudou obávat.

SDÍLET