Krizi pociťujeme na vlastní kůži, expanze se nám přesto vyplatí, říká šéfmanažer obchodů Žabka

Koronavirová epidemie poměrně citelně dopadá i na maloobchodní frančízovou síť potravin Žabka, která patří pod křídla skupiny Tesco. „Centra měst jsou vylidněná, chybí nám turisté, školáci i zaměstnanci office center, kteří častěji pracují z domova,“ připouští v rozhovoru pro INFO.CZ Radim Lunda, generální manažer prodejen Žabka. Na druhé straně však prodejnám roste průměrná útrata za nákupy, síť letos (fiskální rok prodejen končí v únoru) výrazně expanduje – zatím otevřela 19 nových prodejen, a prodejny zavádějí nové doplňkové služby – prodej léků či online prodej. 

Poměrně nedávno jste do sortimentu Žabky zařadili léky, jaký je o ně zájem?

My jsme už dříve léky v nabídce měli – jejich prodej jsme zkoušeli asi před dvěma lety, ale tehdy byla ještě poměrně sešněrovaná legislativa, takže šlo především o prodej vitamínových doplňků. Nyní je situace legislativně příznivější, takže jsme se k tomu konceptu znovu vrátili a funguje nám to zatím skvěle. V nabídce máme v zásadě jen několik hlavních léků, především ibalgin a paralen, které nám z toho dělají nejvíc tržeb, ukazuje se, že je o ně zájem. Kromě těchto dvou léků v zásadě na vybraných pobočkách nabízíme kapky do očí, léky na bolest v krku a vitamíny. Jde o dvacet různých přípravků.

Jako Češi na velkou příležitost teprve čekáme. Vezměme si příklad z Izraele, říká Pavel Smutný

Chcete sortiment dál rozšiřovat? Případně v budoucnu konkurovat plnohodnotným lékárnám?

Uvidíme. Dobré je, že nás tento prodej vlastně nic nestojí a že zákazník si to žádá – z toho důvodu je pravděpodobné, že sortiment rozšiřovat budeme. Nemůžu slíbit, že budeme léky nabízet v celé naší síti poboček, ale velký potenciál to má například v našich vesnických obchodech, na místě, kde není žádná plnohodnotná lékárna.

Na to, že Žabky jsou spíše menší obchody, máte poměrně velké spektrum doplňkových služeb.

Je pravda, že nabídku doplňkových služeb máme poměrně pestrou. Lidé si u nás mohou zaplatit složenky, koupit léky, nechat si tam doručit balík, vyzvednout kávu na cestu, využít terminály Sazky nebo si třeba dobít telefon. Dnes ten takzvaný convenience formát je přístupem, který na trhu funguje. Lidé jsou rádi, když na jednom místě vyřídí spoustu různých věcí. Je sice pravda, některé služby dnes už mírně ustupují kvůli online trhu, například dobíjení telefonů není tak poptávané jako před pěti lety, ale stále je o tento typ služeb zájem. Nedává nám tedy smysl to rušit.

Pokud je nechcete rušit, dává vám smysl spektrum doplňkových služeb dále rozšiřovat?

Byla to jedna z otázek, kterými jsme se v poslední době zabývali. Pravdou ale je, že většinu těchto služeb vnímáme spíš jako službu zákazníkům, než že by z toho byl nějaký velký byznys. Je to především přidaná hodnota, která pomůže dostat zákazníka k nám do obchodu. Náš prioritní byznys – i co se týká tržeb – jsou potraviny; navíc nás už nenapadá příliš služeb, které bychom dokázali přidat, aby to dávalo smysl.

Kdyby nebylo covidu… Jak se měnily ekonomické předpovědi pro Evropu?

V souvislosti s epidemií jste v Žabce zavedli online prodeje. Osvědčily se?

Ano, fungují až překvapivě dobře. Já osobně jsem sice poměrně konzervativní, ale u mladé generace je vidět, že to je jejich svět. Měli jsme výhodu v tom, že jsme na online prodej naskočili ve chvíli, kdy se po něm vzedmula největší poptávka, navíc díky spojení s Boltem dokážeme zákazníkům doručit nákup od objednání už do 30 minut. Dnes máme do online prodeje zapojených 39 prodejen, řádově vyřídíme asi 300 objednávek týdně. Zajímavé je, že průměrná cena nákupního košíku na prodejně činí okolo sta korun, při online objednávce je to 250 až 300 korun.

Zároveň jste letos (fiskální rok končí vždy v únoru) otevřeli dvojnásobek prodejen oproti předešlému roku. Dává smysl v krizi takto expandovat?

Letos jsme otevřeli 17 nových prodejen v Česku a dvě na Slovensku, plán je dostat se do konce února na 25 nových poboček. A ohledně přístupu je to jednoduché. Jedna možnost by byla chovat se jako zbytek trhu, hledat úspory v provozu a dočasně zamrznout. My jsme se rozhodli jít opačným směrem a z koronakrize vytěžit co nejvíc.

Příležitosti se totiž nabízejí. V roce 2019 byl velký problém sehnat pro naše nové prodejny vhodné prostory – všem se tehdy dařilo a většina objektů byla zabraná. To se nyní částečně změnilo, ale stále nás tento problém trápí a naše expanze by byla jistě ještě rychlejší, pokud by bylo více vhodných objektů. Navíc máme za sebou máme velkou a silnou firmu, jako je Tesco, si takovou expanzi můžeme dovolit. Je pravda, že krize je nyní cítit, centra měst jsou vylidněná, chybí nám i školáci, takže jsme na tom asi také hůře než minulý rok. Na druhé straně věřím, že se to časem srovná a v příštím roce budeme z nových poboček profitovat.

Jak se vám během koronakrize změnilo složení zákazníků?

Asi nejvíc nám chybí turisti, příliš proto nefungují naše obchody v centrech měst. Výkon se snížil i u prodejen v office centrech, kde je pokles poptávky kvůli častějšímu způsobu práce na dálku rovněž patrný. A do třetice je vidět pokles u obchodů v okolí škol, které jsou uzavřené. Co naopak funguje, jsou obchody v rezidenčních zástavbách – to nás drží nad vodou. Doufáme ale, že se to někdy na konci jara zlepší.

Změnila krize nákupní chování lidí? Jejich preference?

Proměnilo se to, že zákazníků sice chodí méně, ale mají větší nákupní košík. Průměrný nákup byl před krizí okolo 80 korun, nyní se zvýšil o čtvrtinu na stokorunu. A co se týče preferencí: první vlna ukázala, že se propadnul prodej nebaleného pečiva – lidé se obávali, že jeho nákup není příliš hygienický. Během druhé a dalších vln ale tento strach opadnul a pečivo se prodává jako dřív. Neustále ale roste prodej cigaret a tabáku – je vidět, že lidé si své neřesti neodpustí ani během epidemie.

Hovořil jste o expanzi na Slovensko, je tam nějaká odlišnost od České republiky?

Na Slovensku je pro nás trh úplně jiný než v Česku – a z obchodního pohledu asi i lepší. Není tam totiž tolik konkurenční prostředí; asi není tajemstvím, že pro nás jsou největší konkurencí vietnamské večerky, které na Slovensku téměř nejsou. Proto to vidíme jako velkou příležitost. Zatím tam máme dva obchody, výhled je otevřít jich několik desítek. Zajímavé je, že ačkoliv tam sice konkurence není tak silná, tak tam na druhé straně zase chybí vhodné prostory.

SDÍLET
sinfin.digital