Mobil a počítač už jste si přinesli, teď ještě váš domov

 FOTO: Unsplash

Leoš Rousek

18. 09. 2020 • 12:00
Z NEWSLETTERU LEOŠE ROUSKA | Jakmile propukla koronavirová pandemie, mnohé kancelářské budovy osiřely. Bílé límečky začaly pracovat z domova v počtech a rozsahu, jenž byl dříve zcela nepředstavitelný. Lidé v továrnách či lékaři v nemocnicích takovou možnost nemají. 

Pod tlakem zdravotní krize došlo k urychlenému souběhu nabídky v podobě možnosti práce z domova a poptávky po bezpečném covidové infekci odolném pracovišti. Jako si mnozí lidé před lety do práce nosili za své vlastní peníze zakoupené mobilní telefony, tak si letos do práce přinesli své domovy. V předchozí větě není chyba. Je to přesně tak. Příbytky se prostřednictvím on-line vzdáleného přístupu proměnily na detašovaná pracoviště zaměstnavatele.

Jen zatím ještě není jasně stanovena cena nájmu domova, který se stal pracovištěm. Plnění ze strany zaměstnavatele přitom nemusí být nutně finančního rázu. Vzhledem k tomu, že koronavirus je stále tu, jde v první řadě o zdraví. Pro někoho může být formou kompenzace za domácí pracoviště možnost skloubit osobní život s pracovním, a tedy dělat v obvyklé pracovní době něco jiného a pracovat naopak mimo ni. Také to může být svoboda se prostě jen procházet po domácím pracovišti pohodlně v pantoflích a pyžamu a nemuset každý den řešit, co si vzít na sebe do kanceláře. Kdo chytal lelky v práci v obleku či kostýmu, si také jistě na své přišel i na „home officu“, jak se česky nesprávně práce z domova nazývá. Mimochodem pojem „home office“ v angličtině označuje pracovnu v bytě či rodinném domě, nikoli formu práce mimo provozovnu zaměstnavatele. Té se anglicky říká „work from home“, nebo jen zkratkou WFH.

Bring Your Own Device a Bring Your Own Home

Zpět ale k ceně za poskytnutí vlastního domova pro práci na dálku ve prospěch zaměstnavatele, který zcela nebo zčásti uzavřel své obvyklé kanceláře. Na rozdíl od využití soukromých mobilních telefonů pro pracovní účely obvykle stanovena není. Jakmile začala mít mobilní telefon většina z nás, majitelé firem zavětřili příležitost k úsporám fixních nákladů za nákup zařízení. Proto nabídli svým zaměstnancům možnost používat jejich vlastní mobilní telefony také pro pracovní účely výměnou za proplacení části nebo všech variabilních nákladů na jejich provoz, tedy měsíčního paušálu za telefonování, SMS zprávy a data. Stejně jako v případě práce z domova a mnohých jiných firemních procesů existuje i pro tento anglická zkratka – BYOD („bring your own device“), česky „přines si svůj přístroj“. Kromě mobilů zahrnuje i další soukromé přístroje využitelné doma i v kanceláři pro pracovní účely, například notebooky či tablety. Vše výměnou za finanční příspěvek zaměstnavatele pracovníkovi na jeho koupi.

Zatím není jasné, jestli se nová forma práce, kvůli které jsme své domovy přenesli do zaměstnání, tedy BYOH („bring your own home“), stane dlouhodobě udržitelnou a široce rozšířenou jako BYOD. A to i navzdory nedávným prohlášením mnohých firem, že nechají část zaměstnanců pracovat z domova již trvale, nebo alespoň do léta 2021. Například společnost Alphabet, provozovatel největšího celosvětového on-line vyhledávače a nosiče digitální reklamy Google, umožní většině zaměstnanců pracovat z domova až do příštího července. Německá průmyslová firma Siemens oznámila, že dovolí všem svým zaměstnancům mimo výrobní závody pracovat z domova dva až tři dny v týdnu. Podobný přístup k práci na dálku uplatňují také provozovatelé sociálních sítí FacebookTwitter.

Návraty do kanceláří JPMorgan

Naopak některé další společnosti přítomnost zaměstnanců na pracovišti vyžadují. Například americká banka JPMorgan Chase chce, aby se její newyorští seniorní obchodníci a makléři na kapitálových trzích vrátili k 21. září do manhattanské centrály. Jamie Dimon, generální ředitel této největší americké banky podle objemu aktiv, rozhodnutí vrátit zaměstnance do kanceláří zdůvodňuje mimo jiné tím, že během práce z domova došlo k výraznému poklesu jejich výkonnosti zejména během pondělků a pátků, uvedla agentura Bloomberg.

Názory a hodnocení rozdílů výkonnosti podle toho, kde lidé pracují, se liší. Nemovitostní poradenská firma Cushman Wakefield se negativního dopadu na produktivitu zaměstnanců pracujících na dálku neobává. „Překvapivým zjištěním je, že se i při práci na dálku podařilo nejen udržet, ale dokonce zvýšit efektivitu spolupráce s kolegy v týmu. Napomohly tomu technologické nástroje, jejichž používání se stalo naplno využívanou samozřejmostí,“ uvedla Cushman Wakefield v červnové studii.

Nicméně jak Cushman Wakefield, tak Jamie Dimon z JPMorgan Chase vidí neblahý dopad práce na dálku na mladé zaměstnance, protože nemají dostatečný kontakt se zkušenějšími kolegy. Bez fyzické přítomnosti při práci na konkrétních úkolech nedochází k přirozenému mentoringu a předávání zkušeností. Práce na dálku ani při využití všech moderních on-line komunikačních technologií nedokáže nahradit přirozenou interakci mezi zaměstnanci.

Kromě mladých pracovníků v mnoha různých oborech to platí také pro zkušené obchodníky s cennými papíry v tradingových odděleních investičních bank. Zabezpečené vzdálené přístupy do obchodních systémů, které mnoho bank navzdory dřívějším obávám letos zavedlo nevídanou rychlostí, samy o sobě nestačí. Ukazuje se, že k dosahování obvyklých výdělků přispíval i dříve obvyklý šum makléřů přítomných najednou v jedné místnosti, jejich společné obědy a výměny názorů tváří v tvář.

Goldman Sachs simuluje kancelářský ruch přes Zoom

S cílem navodit atmosféru a možnost sdílet investiční nápady a tipy, jako před koronavirovou pandemií, propojila proto investiční banka Goldman Sachs navzájem své obchodníky prostřednictvím zabezpečené on-line videokonferenční aplikace Zoom, napsal americký deník Wall Street Journal. Koneckonců děti, které si v loňském školním roce prošly on-line výukou, byly také nuceny používat i video a nikoli jen hlas.

Některé v Česku působící společnosti, ve kterých převládají činnosti kancelářského typu, mají k práci z domova podobně rozpolcený postoj. Všechny ve svých prostorách dohlížejí na dodržení nutných hygienických opatření a současně nějakou formu práce z doma umožňují. V některých oborech, třeba v byznysovém poradenství nebo firemním bankovnictví, ale není zcela vítána. Práce na dálku, zdá se, má pro ně vyšší náklady, než činí případné úspory nákladů na menší či flexibilní kanceláře.

„Po jednom až dvou měsících na home office výkonnost lidí prudce klesá, takže vlastně není dobré, aby lidé doma zůstávali, a snažíme se je dostat zpět do kanceláří,“ popsal situaci manažer české pobočky mezinárodní poradenské společnosti, který si nepřál být jmenován.

Podobně skepticky se k problematice práce z domova staví také jeden tuzemský bankéř dohlížející na firemní úvěry, který si také nepřál být jmenován. „U nás máme štěstí v tom, že většině lidí práce z domova nevyhovuje. Buď nemají doma na práci vhodné podmínky, nebo se jim v kanceláři prostě pracuje lépe. Možnost pracovat z domova na home officu tak využívá jen minimum z nich,“ uvedl.

Nad budoucností kancelářských budov proto není radno lámat hůl. Změnám se ale tento segment realitního trhu přesto nevyhne. Už nyní se mezi architekty a developery rodí plány, jak navrhnout přestavby existujících kancelářských prostor, nebo výstavbu zcela nových objektů, aby byly infekcím lépe odolné než ty současné. Budoucnost takových kanceláří ukazuje video z produkce WSJ.

Nečekejte však žádnou raketovou vědu. Jedno z doporučení znaly už naše babičky: často a pravidelně větrejte. V případě moderních administrativních budov z oceli a skla, kde okna nebývá ani možné otevřít, to znamená častěji než dříve měnit filtry v klimatizaci.

Text vyšel jako součást pátečního byznysového newsletteru Leoše Rouska. Chcete číst víc? Přihlaste se k odběru!

SDÍLET