Musíme být připraveni, že krize jednou skončí. Modernizujeme vozy pro dálkovou i regionální dopravu, říká šéf ČD Nebeský

23. 11. 2020 • 17:49
Koronavirový rok 2020 pro nás byl velkým poučením, říká v rozhovoru pro INFO.CZ předseda představenstva Českých drah Václav Nebeský. Ale nebyla to jen samá negativa: „Můžeme do budoucna využít některých návyků, které pandemie přinesla, například schůzky on-line či práce z domova,“ dodává. Jaké ztráty koronavirus způsobil a jak se s nimi České dráhy vypořádají? A co pandemie udělala s modernizací vozů? Dozvíte se v rozhovoru.

Jak moc ovlivňuje koronavirus počty cestujících v těchto týdnech? A jaké jsou ekonomické dopady?

Skupina České dráhy vykázala v prvním pololetí v důsledku pandemie celkovou ztrátu přibližně 2 miliardy korun. Pokud jde čistě o osobní dopravu, lze říci, že situace se v souvislosti s opatřeními proti šíření koronaviru bohužel nadále zhoršuje a každým dnem dosahujeme nižších výnosů, než jsme ve finančních modelech plánovali pro běžný stav bez pandemie.

Dokážete odhadnout celkové ztráty tržeb od cestujících?

Odhadujeme, že za celý rok přesáhnou 3 miliardy korun. V návaznosti na tyto skutečnosti aktivně realizujeme úsporná opatření, díky nimž jsme v prvním pololetí snížili náklady o jednu miliardu korun. Snažíme se tedy vlastními opatřeními negativní dopad pandemie minimalizovat a zároveň využíváme i možnosti podpor od státu. Ty jsou ale bohužel velmi limitované a ztráty nám zdaleka neporyjí.

Jak moc vás úsporná opatření postihnou?

I v této nelehké době se nám daří posouvat železniční dopravu kupředu, obnovujeme vozidlový park, zkvalitňujeme služby pro cestující a zefektivňujeme údržbu. Dokázali jsme i využít redukci spojů pro zvýšení počtu oprav a údržby vozidel. Zároveň pokračujeme v digitalizaci činností, naši lidé dokáží fungovat online, a to včetně dispečerů, realizujeme zásadní úspory, zmenšil se administrativní aparát a tak dále. Myslím, že jsme dokázali, že i tak velká firma může dynamicky reagovat na situaci a přizpůsobit se.

Jaká hygienická a další opatření musíte kvůli koronaviru udělat?

Velmi rychle jsme přijali opatření, jejichž cílem bylo a je zabránit šíření onemocnění COVID-19. Neustále provádíme několikrát denně intenzivní úklid a dezinfekci souprav. Zvláštní pozornost věnujeme čištění všech součástí vybavení, se kterými přichází cestující do kontaktu.

Čím se vlastně vlaky dezinfikují?

Odstavené soupravy či klimatizaci dezinfikujeme ozónem, který likviduje viry a bakterie. Všechny tyto kroky pomáhají udržet cestování v našich vlacích bezpečné.

Situace ohledně koronaviru může znamenat omezení dopravy ještě po dobu několika měsíců, jak s tím chcete bojovat?

Jak jsem říkal, zavedli jsme celou řadu úsporných opatření, máme krizový plán. Věříme také ve státní podporu. Navrhujeme různé varianty, které na pomoc svým dopravcům uplatňují například okolní státy. V dálkové dopravě máme od ministerstva dopravy přislíbenu úhradu ztráty v řádu několika stovek milionů za období jarního nouzového stavu. Částečná finanční výpomoc přichází od některých krajů, které si uvědomují, že jako obchodní společnost nemáme z čeho ztráty krýt. Kraje s netto smlouvami reflektují, že finanční stabilita jejich drážního dopravce je pro zajištění dopravní obslužnosti území klíčová.

Rok 2020 je koronavirem hodně ovlivněný, ale to samé můžeme čekat i v roce 2021. Jaké jsou vaše plány?

Musím říci, že tento rok byl pro nás, stejně jako pro další velké společnosti, velkým poučením. Ukazuje se, že současná dynamická doba vyžaduje rychlé a pružné reakce na stav společnosti i trhu. Proto také chceme postupovat v digitalizaci a urychlení procesů, kde jsme učinili i letos významný krok vpřed. Naopak můžeme do budoucna využít některých návyků, které pandemie přinesla. Mám na mysli například schůzky za pomoci online nástrojů či umožnění práce z domova. Chystáme se dále pokračovat mimo jiné v rozvoji našich služeb, obnově vozidlového parku a zefektivnění údržby. Bude však nutné plány optimalizovat dle predikovaného vývoje koronavirové situace v ČR. S tím souvisí i hledání dalších zdrojů finančních prostředků, a to například mezi dotačními tituly.

Mluvíte o obnově vozidlového parku, jak bude probíhat?

I v letošním roce jsme v modernizaci pokračovali. Před dokončením je například padesátka nových vozů pro dálkovou dopravu, s jejich nasazením počítáme v průběhu příštího roku na linky Praha – Ústí nad Labem – Cheb a Praha – Plzeň – Cheb. Jedná se o nejmodernější koncept osobních vozů pro dálkové vlaky z produkce konsorcia Siemens Mobility - Škoda Transportation. Současně běží projekty obnovy vozidlového parku i v regionální dopravě. Ani v této době nelze rezignovat na investice do vlaků. Krize jednou skončí a my musíme mít čím dopravní obslužnost státu zajistit. Jdeme nicméně cestou rámcových kontraktů s výrobci, kdy závazně odebíráme pouze vozidla, jejichž financování máme zajištěno závazkovými smlouvami u objednatelů.

Jaké další novinky zákazníky Českých drah čekají?

My postupně vylepšujeme komfort cestování. Proto jsme např. ve všech vlacích, kde poskytujeme bezplatnou službu připojení k internetu pomocí technologie Wi-Fi, nechali vyměnit SIM karty. Nové SIM karty využívají plný potenciál mobilních sítí v ČR, neboť umožňují stahování dat maximální rychlostí, kterou v daném místě a čase mobilní datové sítě poskytují. Rychlost se tím pádem zvýšila a zároveň byla posílena i stabilita připojení.

 

SDÍLET

Naše newslettery rozesíláme každý týden

Lednové počasí a chyby Francouzů. Co s odstupem víme o blackoutu, který ohrozil Evropu?

Jan Kalous
Dnes • 18:39

Možná jste si toho nevšimli, což je dobře. Nevšimla si toho v nějaké větší míře ani mnohá naše média, což už tak dobře není. Evropa se minulý pátek ocitla na hraně blackoutu. Je to ve své podstatě příběh o tom, jak nebezpečnou situaci v přenosové soustavě nastartovala Francie, ale zažehnaly ji české jaderné a uhelné elektrárny.

„Zelená politika je zároveň sociální politika.“ Přesvědčí o tom ČSSD a Zelení sebe a pak i voliče?

Vratislav Dostál
Dnes • 17:00

Podle politologů oslovených redakcí INFO.CZ je manévr sociálních demokratů, kteří chtějí v letošních sněmovních volbách kandidovat společně se Zelenými, odboráři a malými lokálními formacemi, pochopitelnou reakcí na proměnu politického terénu. Jednoduše řečeno ho lze číst jako pokus o záchranu levice v Poslanecké sněmovně. Zástupci obou stran tvrdí, že pokud má mít spojenectví smysl, musí být dlouhodobé. Otázka je, co na to voliči.

„Hořící keř“ Jan Palach a česká společnost

Martin Kovář
Dnes • 16:55

KOMENTÁŘ MARTINA KOVÁŘE | Hlavní otázka zní, zda vůbec ještě má smysl v předvečer jeho sebeupálení o Janu Palachovi psát. Po roce 1989 a zejména v roce 2019, kdy jsme si připomínali půlstoletí, které od jeho činu uběhlo, už totiž bylo řečeno a napsáno snad úplně všechno. Politikové i nepolitikové odříkali své projevy, byly sepsány vědecké i populární texty, vznikla četná umělecká díla. Já sám si čas od času v souvislosti s ním vzpomenu na písničku Karla Kryla o neznámém vojínovi a přemýšlím o tom, co by na to všechno asi tak řekl sám Palach? Odpověď na tuhle otázku už samozřejmě nikdy nedostaneme, zamyslet se nad ní ale můžeme, stejně jako nad tím, zda svým činem dosáhl toho, čeho chtěl.