„Jsme firma s polámanýma nožičkama… ale pořád sexy a jdeme na burzu!“ říká vládce Colosea

Majitel řetězce patnácti restaurací Coloseum Jan Mužátko věří, že se mu za čtvrt roku podaří zopakovat úspěch bratří Kasových a IPO jejich online lékárny Pilulka. „Myslím, že mezi lidmi vzbudíme podobný ohlas. I když nám pandemie trochu polámala nožičky, pro investory jsme pořád sexy.“

Jen málo podnikatelů na tuzemské gastroscéně má tak rozsáhlé zkušenosti jako Jan Mužátko – a právě ony jsou prý hlavním argumentem, proč se lidem nákup akcií Colosea vyplatí. „Nekupují si totiž část firmy za 250 milionů, ale zkušenosti za jednu miliardu.“

Jan Mužátko s gastronomií začal hned po revoluci, zkraje 90. let. Od píky – ve dvaceti letech prodává na Karlově mostě turistům piva a limonády, za ušetřené peníze v roce 1994 v Praze otevírá první pizzerii Coloseum; chtěl prý do metropole přivézt italskou vášeň pro pizzu. O čtyři roky později zakládá i řetězec samoobslužných restaurací Jarmark, které se ale na trhu příliš dlouho neudrží; Mužátko o Jarmarku mluví jako o „zkušenosti za sto milionů“. Coloseum však mezitím pobočkově stále roste, kromě toho přibývají i restaurace Občanská plovárna nebo Pivovar Národní třída.

Covidová epidemie ale na začátku loňského roku sráží asi dvacítku Mužátkových provozů do kolen. Pomoci vstát mají právě prostředky, které podnikatel získá prodejem třetinového podílu Colosea na pražské burze.

Růžoví sloni

„Nemalujeme na zeď žádné růžové slony – že by dnes Coloseum byla super trouper zisková firma v bezchybné finanční kondici,“ mluví o aktuální situaci František Bostl, výkonný partner společnosti Starteepo, která Coloseum připravuje na první veřejnou nabídku akcií (IPO). „Jsme transparentní – na burzu jdeme se společností, která má poměrně polámané nožičky; dluh v posledních kvartálech zřetelně narostl, tržby se propadly a provozní výsledek je v červených číslech – byť nijak fatálně.“

„Polámané nožičky“ nejsou žádným velkým překvapením. Gastrosektoru uštědřila koronakrize ránu na solar, ze které se segment bude vzpamatovávat ještě řadu let. Během druhé vlny uzavírek přicházely tuzemské restaurace o 400 milionů korun denně, ukázala data společnosti Nielsen. „Jarní období bylo pro restaurace a hospody velmi obtížné a jen s vypětím všech sil se jim ho podařilo překonat. Podzimní kolo uzavření restaurací znamenalo, že více než polovina z nich balancuje na pokraji krachu,“ komentuje to prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza. Převedeno na čísla se sektor loni na tržbách propadnul o zhruba 40 procent, tedy o 80 miliard korun.

„Jenže všechno není jenom o číslech,“ dodává Mužátko, když na ně přijde během rozhovoru řeč. Ostatně, důraz jen na čísla je jedna z věcí, které má za zlé vládě premiéra Andreje Babiše. Přitom ještě větší úder než na peněženky přišel na psychiku lidí, které gastronomie živí. „Naše restaurace poprvé zavřely loni v březnu. Otevřeme, s trochou štěstí, letos v září. To je rok a půl. Tak si představte, že by vám někdo na 18 měsíců zakázal dělat novinařinu. Že byste nesměl psát. Nebo vaši čtenáři že by nemohli dělat svoji práci – právničinu, účetnictví, obchod. Lidé z pohostinství jsou dnes hlavně neskutečně frustrovaní – a k tomu bez peněz. Namísto toho, aby vařili, aby dělali, co umí, tak chodí pracovat do Amazonu, kopat kanály, podávat na stavbách.“

Pomoc státu? O ní Mužátko nechce příliš mluvit. „Bavme se o byznysu, ne o politice.“ Za chvíli to ale stejně nevydrží. „Nic takového neexistuje. Že si čtu o hostinských s pěti zaměstnanci, kteří dostávají 270 tisíc měsíčně? Blbost! Možná tak v Německu nebo v Rakousku je něco takového možné, u nás je ale státní pomoc nulová. Nejlíp o ní vypovídá, že vláda jako pomoc podnikatelům vypnula zaváděné EET.“

Casina, taxikáři a prostitutky

Kdyby nepřišel covid, zakladatel Colosea by dle svých slov do firmy nikoho nepustil. V současné situaci však nemá na výběr a investorům dveře otevřít musí. Kapitál potřebuje jednak na splacení, respektive refinancování dluhů – tam má zamířit polovina až dvě třetiny získaných peněz –, jednak na nové investice. Jít do banky, to v současné situaci pro Mužátka příliš reálná možnost není. Finanční instituce už historicky nepatří mezi nejochotnější věřitele gastroprovozů a v covidové tísni to platí dvojnásob. „Já vždycky říkám, že za námi jsou už jen casina, taxikáři a prostitutky,“ říká Mužátko – byť urychleně dodává, že se v jeho případě banky zachovaly „velmi korektně“ a úvěry mu prodloužily. Přesto musel přijít s osobním „all in“: aby zachránil podnikání, zastavil vlastní byt a vzal si na sebe několik půjček.

To však nestačilo – vstup na burzu se proto jevil jako logická volba, na které podle Mužátka vydělají především investoři. „Základní byznys model Colosea se nezměnil – stále funguje. Před covidem byla firma bez problémů zisková, expandovala, tržby atakovaly půl miliardy. Jistě, dnes je pod tlakem covidu a lockdownů, ale to není systémový problém. Až přijde vakcína, situace se vrátí zpátky do normálu – a spolu s ní i finanční kondice Colosea,“ věří Bostl.

Mužátkova představa je, že si akcie koupí hlavně zákazníci, kterých provozy Colosea ročně projde 1,5 milionu. „Původně ta myšlenka vznikla tak, že jsem chtěl lidem umožnit, aby vlastnili kus hospody, do které chodí na oběd a na večeři,“ vysvětluje Mužátko. „Aby chodili do svého, utráceli ve svém.“ K tomu se váže i plán, že spolu s vlastnictvím akcií budou mít lidé nárok na slevu na konzumaci v řádu nízkých desítek procent – a až se síť překlopí do zisku, dostanou jej investoři částečně zpátky v dividendách. Mužátko už má vymyšlených několik claimů, které zacílení na zákazníky ukazují: „Nemusíte být milionáři, abyste mohli chodit do vlastní restaurace“ či „Projezte se k dividendám“. Jestli je skutečně marketingově využije, se teprve uvidí.

Vstupem na burzu Coloseum pochopitelně necílí „pouze“ na malé retailové investory. Většinu skoupí velcí hráči – akcie za 25 milionů zamýšlí nakoupit fond Czegg Ventures skupiny Starteepo. Daná suma zhruba odpovídá závazkům, které budou umořeny z IPO. Czegg Ventures tak chce dát investorům signál, že další peníze z IPO jdou do vyčištěné společnosti na její rozvoj. Kromě této sumy Bostl eviduje předběžný zájem od dvou dalších fondů, které mohou investovat dalších až 30 milionů. „Věřím, že základní valuaci na úrovni 210 milionů korun (na burzu jde 30 procent – tedy v tomto případě akcie za 63 milionů korun, pozn. red.) jsme schopní naplnit pouze kvalifikovanými investory a fondy. Pak přijde na řadu roztleskávání a marketingové cílení na retailové investory, během kterého se budeme snažit oslovit širší skupinu i menších investorů.“

Roztleskat!

Ono „roztleskávání“ bylo nedávno vidět třeba při vstupu Pilulky na burzu. On-line lékárna měla cenové rozpětí svého úpisu 350-424 korun, akcie však investoři plně vykoupili za nejvyšší cenu. Bostl doufá, že se mu s Coloseem podaří něco podobného – a to přesto, že se jedná o fundamentálně odlišný typ firem. Zatímco Pilulka se řadí mezi „sexy“ e-commerce společnosti, které se v poslední době těší značnému zájmu investorů, Coloseum spadá spíše mezi problémové „distressed assets“. Jenže to nakonec může být i výhoda.

„Jistě, mezi retailovými spotřebiteli je obrovská poptávka po Tesle, Amazonu nebo právě Pilulce. Po technologických sexy firmách. Jenže pokud si uvědomíte, že takové akcie si na sebe vydělají třeba až za sto let, už to takové terno není,“ vysvětluje Bostl. „Naopak společnosti jako Coloseum za sebou mají desítky let osvědčeného a fungujícího byznysu, jen jim osud hodil do cesty nějaký klacek – nyní ve formě covidu. To se stane, díky tomu se alespoň pro investory otevře investiční příležitost. A i když jsou momentálně oslabené, stále je to typ firem, který je nám sympatický – jsou za nimi zkušenosti, fungující provozy. Já osobně vždy chci vidět firmu vydělávat, než do ní dám své peníze. A to Coloseum splňuje.“

Lidé tak podle Mužátka nebudou muset čekat celé století, než se jim na akciích jejich investice vrátí. „Většina lidí, kteří investují něco na burze má portfolia v nižších statisících, počítáme tak s tím, že by tito lidé mohli nakoupit spíš symbolicky za nižší desetitisíce. Přikoupit Coloseum jako doplněk portfolia. Ale pokud někdo investuje třeba dvacet tisíc, ty akcie by mohly mít během tří let cenu až 50 tisíc korun, pokud se bude situace v gastro byznysu zlepšovat,“ uzavírá Bostl.

SDÍLET
sinfin.digital