Skládací pohřební urny a pivní etikety. S čím uspěje český export?

Více než čtyři pětiny českého vývozu stále směřují do Evropské unie. Podíl mimoevropských trhů by ovšem letos mohl zvednout obchod se zeměmi, jako jsou Kolumbie nebo Nigérie, kterým analytici prorokují živelný růst.

Asijský Írán, africká Nigérie, jihoamerická Kolumbie. Adresy, kde bude v nadcházejícím roce zvonit u dveří hodně českých vývozců, znějí exoticky. Češi hledají nové trhy. „Je vidět, že ČR je jim už malá, tlačí je bota,“ soudí viceprezident Hospodářské komory Bořivoj Minář.

Statistika exportu ovšem signalizuje zajímavý paradox. V poslední dekádě se česká vláda i oborové svazy stále snaží nasměrovat export více mimo Evropskou unii. Přesto v uplynulém roce podíl EU na exportu rostl. V současnosti tam směřuje 84 procent celkového objemu vývozu. Ten zřejmě v součtu za rok 2016 pokoří rekordní hranici čtyř bilionů korun. Je sice lichotivé, že české firmy vítězí na přesyceném unijním trhu, případná další recese v Evropě by ale s sebou stáhla i celou tuzemskou ekonomiku.

Zbytek textu je pro předplatitele
sinfin.digital