Správný okamžik pro investice. Západní firmy pumpují peníze do Ruska

Michaela Kratochvílová

23. 11. 2016 • 14:28

Velké západní společnosti usoudily, že je ideální doba na investice do rozvoje obchodování v Rusku. V zemi je podle expertů na ústupu dva roky trvající recese. Na východ se rozhodl expandovat švédský nábytkářský gigant Ikea nebo francouzský hobby market Leroy Merlin. O tématu píše agentura Bloomberg.

Oba nadnárodní řetězce se domnívají, že po letech opět roste kupní síla Rusů, a bylo by tedy dobré se na ně zaměřit. Ikea za rozvoj své sítě v Rusku plánuje utratit víc než miliardu a půl dolarů, Leroy Merlin dokonce přes dvě miliardy eur. Zatímco Švédi chtějí investovat do nových obchodů, Francouzi se zaměří na síť outletů. Ruská federace nalákala také farmaceutickou společnost Pfizer nebo americký Mars, který chce vystavět továrny na žvýkačky, ale také zvířecí krmiva.

„Poslední dva až tři roky byly hotovou pohromou. Teď se ale situace mění v návaznosti na stabilizaci směnného kurzu rublu. Předpověď je taková, že by měla ruská ekonomika už brzy opět zahájit růst,“ domnívá se Frank Schauff ze svazu obchodníků AEB, který se specializuje na poradenství investorům, kteří chtějí vstoupit na ruský trh.

V Rusku investuje i francouzský hobby market Leroy Merlin.

Důležitým faktorem, který nahrává nadějím na brzký růst, je zvolení Donalda Trumpa americkým prezidentem. Ten se totiž v průběhu kampaně zabýval otázkami spojenými se sankcemi, které západ uvalil na Rusko kvůli krizi na Ukrajině. Republikán se nijak netají tím, že považuje ruského prezidenta Vladimira Putina za budoucího partnera pro jednání.

„Trump je daleko otevřenější myšlenkám americko-ruské spolupráce, než byla předchozí administrativa. Je tedy jasné, že se zde otevírá prostor pro zlepšení vzájemné spolupráce, což už samo o sobě vzbuzuje naději,“ popisuje aktuální situaci Alexis Rodzianko z Americké obchodní komory v Rusku.

Pozorovatelé se shodují, že Rusové vsadili v době krize především na menší zboží. V případě Ikey tak nejdou na odbyt kuchyňské linky, zájem je ale naopak o drobné vybavení. Zákazníci jsou také ochotni vydat peníze za kosmetiku nebo spodní prádlo, zatímco obchody s dražším oblečením nebo obuví jejich zájem tak moc nepřitahují.

SDÍLET