Kreativita se nedá vynutit. Chceme zapojit kulturu do byznysu, ne byznys do kultury, říká Zaorálek

Blahoslav Hruška

EXPORT.CZ | Lidé, kteří se věnují v Česku kulturním a kreativním průmyslům, často naráží na institucionální problém – tápou a nevědí, na jaké ministerstvo se mají obracet. Ministr kultury Lubomír Zaorálek by to chtěl změnit. Ve svém resortu má v plánu vytvořit oddělení, které bude koordinovat podporu napříč ministerstvy a státními institucemi. Ačkoliv se nová vládní agentura pro kulturní a kreativní průmysly nerýsuje, jedno by přeci jen změnil. „Chtěl bych, aby se Státní fond kinematografie transformoval na Fond audiovize. Mnoho potřeb herního průmyslu se prolíná s filmem,“ říká v rozhovoru pro časopis MED.

O vás je známo, že poměrně dobře hrajete na klavír, jste knihomol, máte rád film. To je samozřejmě jen malá část kultury. Znáte třeba počítačové hry, které jsou co do obratu jedním z nejvýnosnějších českých kulturních exportů?
Asi nemá smysl někomu namlouvat, že jsem vášnivým hráčem počítačových her, to by mi nikdo v mém věku neuvěřil. Ale právě díky tomu, že jsem se kulturní a kreativní průmysly rozhodl podporovat, jsem poznal některé úspěšné projekty v herním odvětví. Zaujal mě třeba Atentát 1942. Je to vzdělávací hra od Karlovy univerzity, která prochází události po atentátu na Reinharda Heydricha. Je součástí celého cyklu moderních českých dějin pro střední školy, který podpořilo ministerstvo kultury. Neberu poznámky o tom, že hry nemají žádnou hodnotu. Když pominu vzdělávací kvality, tak tahle hra stojí na uměleckých základech. Podílel se na ni komiksový výtvarník Ticho 762, hudbu dělala skupina DVA. Ale abych nemluvil jen o Atentátu: samozřejmě mi neutekl ani úspěch tří vývojářů z Prahy, jejichž hru pro virtuální realitu Beat Saber se rozhodla koupit americká firma patřící do impéria Facebook.

Herní průmysl je součástí takzvaných kulturních a kreativních průmyslů, jak sám říkáte. Vy jste na jejich podporu loni v listopadu podepsal memorandum s ministerstvem průmyslu a obchodu. Není už v tom názvu trochu zmatek? Kultura je snad vždy kreativní. Co potom určuje její „průmyslový“ rozměr?

Kulturní a kreativní průmysl je termín, který má původ už ve 40. letech minulého století a od té doby se poměrně uchytil. Nejde o nějaký náš výmysl. Pracují s ním zahraniční i evropské dokumenty. Obecně se jedná o oblasti, které dokáží na základě kreativity, dovedností a talentu vytvářet bohatství. Je to oblast budoucnosti. Jelikož kreativita je nevyčerpatelným zdrojem, tak souvisí s udržitelným rozvojem. Některé obory navíc mohou potenciálně oslovit celý svět a jejich hodnota je pak závratná. To vidíme právě u celé audiovizuální tvorby.

Možná by v češtině bylo vhodnější používat označení kulturní a kreativní sektor, protože jde o celý ekosystém, který tvoří ziskové, neziskové i vzdělávací subjekty. Kreativita se nedá vynutit a je nutné podporovat oblasti, které nejsou orientované jen na zisk. Přijde mi, že právě toto zatím v hospodářské strategii Česka chybí. Přitom oblastí a nástrojů, kde by měl tento sektor figurovat, je mnoho. Chceme tak spíše zapojit kulturu do byznysu, ne byznys do kultury.

V memorandu se píše také o vytvoření systémové podpory a financování, uvažuje se o vzniku specializované agentury. Myslíte, že další státní instituce kreativnímu průmyslu nějak napomůže?

Nová agentura není v současné chvíli na stole. Spíše teď chceme v rámci ministerstva kultury vytvořit oddělení přímo pro kulturní a kreativní sektor, které bude podporu koordinovat napříč resorty. Jedním z největších problémů je totiž rozdrobenost a nejednotnost podpory. Některé subjekty neví, jestli se mají ozvat u nás nebo na ministerstvu průmyslu. Nejde ale jen o tento resort. Ministerstvo pro místní rozvoj by mělo podpořit kulturní a kreativní centra. Důležitá je samozřejmě internacionalizace, a v tom nám zase může pomoci ministerstvo zahraničí a agentury jako CzechInvest nebo CzechTrade.

Nemělo by nakonec to memorandum být trojstranné, to znamení i za účasti ministerstva zahraničí? Jak vidíte jeho roli při propagaci české kultury v cizině?

Podobné memorandum s ministerstvem zahraničí připravujeme, chtěl bych, aby resort kultury fungoval jako most mezi různými subjekty, z nichž každý má trochu jinou roli. Jednou z věcí, jak kulturnímu a kreativnímu sektoru pomoci, je určitě kulturní diplomacie. V širším slova smyslu, proto nemluvím jen o ministerstvu zahraničí a Českých centrech, ale i agenturách CzechTrade a CzechInvest, které mají v zahraničí své pobočky.

Kdo prodá rodinu za šest tisícovek aneb Kolik stojí mezigenerační solidarita?

Zbytek textu je pro předplatitele
sinfin.digital