Odpor obcí ke gigafactory Volkswagenu sílí. Škoda Auto by mohla koupit byty pro dělníky

E15 PREMIUM | Přestože koncern Volkswagen (VW) ještě nerozhodl, zda v Česku investuje až 120 miliard korun do továrny na bateriové články do elektromobilů, odpor dotčených obcí a zájmových skupin vůči takzvané gigafactory nabírá na obrátkách. Část obcí odmítá poskytnout vlastní pozemky v letištním areálu v Líních na Plzeňsku, kde VW zvažuje výstavbu, pokud by se měla průmyslová zóna rozléhat na čtyř stech hektarech, a ne na obcemi akceptovatelných 180 hektarech. Spolupráci obce podmiňují i zajištěním ubytování pro asi 4,5 tisíce pracovníků průmyslové zóny. Nákup bytů pro dělníky jako řešení měla na jednáních nabídnout automobilka Škoda Auto, která by do nově vzniklé zóny přemístila část pracovníků ze svých tuzemských závodů.

Původně zvažoval VW stavět na místě bourané hnědouhelné elektrárny Prunéřov I. Když ale plánovači koncernu zvýšili požadavek na rozměry plochy o dvou stech hektarech, Prunéřov vypadl ze hry a pozornost připadla na Líně a případně využitelné čtyři stovky hektarů letištního areálu. Dotčené obce jsou však ochotné prodat Plzeňskému kraji potřebné pozemky pouze v případě, že by průmyslová zóna vznikla na maximálně 180 hektarech, tedy menší ploše, než by koncern potřeboval.

„Větší zóna by zničila nejen obce, ale i kraj. Její zmenšení na 180 hektarů je naše hlavní podmínka, ale ne jediná,“ tvrdí starosta obce Dobřany Martin Sobotka (Aktivní Dobřany), který zároveň zastupuje i další dotčené obce vlastnící potřebné pozemky: Chotěšov, Líně, Novou Ves a Zbůch.

Výstavbu podnikatelského parku Plzeň-Líně koncem července schválila vláda, která v usnesení hovoří o strategickém projektu, do kterého by stát investoval odhadem devět miliard korun v příštích čtyřech letech. V krajním případě by tak mělo být možné pozemky z majetku obcí vyvlastnit.

„Je třeba se všemi zainteresovanými jednat,“ uvedl k dotazu na možné vyvlastňování náměstek ministra průmyslu a obchodu a zmocněnec pro přípravu strategického podnikatelského parku Edvard Kožušník.

sinfin.digital