Pražské hotely hledají cestu z krize, obsazenost pokojů klesá o desítky procent

 FOTO: Profimedia

Vojtěch Kristen

29. 10. 2020 • 18:30
Na jaře nucená uzávěra, během léta jen částečné oživení. A nyní znovu rána na solar. Pražští hoteliéři se v posledních týdnech potýkají s masivním propadem poptávky, hledají proto nové způsoby, jak byznys udržet nad vodou.

Nejistota. Taková je převažující nálada mezi pražskými hoteliéry, jejichž podniky byly následky koronavirové pandemie zasaženy silněji než zbytek republiky. Na jaře vláda ubytovací zařízení na více než dva měsíce uzavřela, během léta se mohli provozovatelé hotelů krátce nadechnout. Jenže poslední týdny opět přinášejí jarní déjà vu. Restrikce přišly sice o něco mírnější, ve výsledku však – kvůli zákazu rekreačních pobytů – jsou téměř totožné.

„Po první vlně se nám povedlo dostat se na dva měsíce na 50 procent loňských čísel a jen co jsme splatili všechny závazky, tak jsme spadli do druhého kola,“ říká pro INFO.CZ Petr Bauer, ředitel Bauer Hotel Group, jež provozuje několik hotelů v samotném centru města. Ani vyhlídky na příští měsíce nejsou příliš pozitivní. „Bohužel, nyní je před námi zima, kdy i za normálních okolností panuje mimosezóna,“ vysvětluje Bauer.

Nejde jen o hotel U Prince na Staroměstském náměstí, který skupina Bauer Hotel provozuje. Tvrdá data ukazují, že podobná situace panuje u většiny hotelů v metropoli. Jejich obsazenost byla v září druhá nejhorší ze všech evropských metropolí, podle údajů zprávy STR Report se meziročně snížila z 86,2 procent na pouhých 13,4 procenta. Hůř skončila už jen Budapešť s obsazeností 6,7 procenta a třináctiprocentní Lisabon.

Tíha situace ale na hoteliéry dopadá po celý letošní rok. Podle klíčové metriky hotelového průmyslu RevPAR, měřící tržby na počet pokojů, se výnosnost pražských hotelů v prvních devíti měsících letošního roku snížila ze 71,7 eur na 13,9 eur. I to je špatná zpráva a po Vilniusu zároveň druhý nejslabší údaj mezi evropskými hlavními městy. „Z centra Prahy se stalo město duchů, denně máme jen pár hotelových hostů. Jednodušší by bylo vše zavřít, ale chceme dát našim lidem alespoň nějakou práci,“ dokresluje situaci Petr Bauer.

Že hotely na podzim čelí skutečně významné výzvě, která se navíc může přelít i do prvních měsíců příštího roku, potvrzuje i Bořivoj Vokřínek, partner ve strategickém poradenství a vedoucí výzkumu oddělení hotelových nemovitostí za region EMEA společnosti Cushman & Wakefield. „V Praze celkové tržby za prvních devět měsíců tohoto roku poklesly o zhruba 80 procent, hůře to nedopadlo jen díky dobrému lednu a únoru a částečnému oživení v létě,“ rekapituluje Vokřínek. „V září už ale pokles tržeb byl přes 90 procent a konec roku začíná vypadat velmi negativně. Pokud se situace nějak výrazně nezlepší, celkový pokles celoročních tržeb v Praze se bude blížit k 85 procentům. Vzhledem k tomu, že hotely mají řadu nákladů, které nemůžou snížit na nulu, tak takový pokles tržeb bude mít radikální dopad a způsobí výrazné ztráty,“ předpokládá odborník.

Podle propočtů Cushman & Wakefield jde o neradostnou matematiku; celkové ztráty 200pokojového hotelu v Praze by letos mohly přesáhnout i 10 milionů korun – a to bez započtení ušlého zisku.

Když přijde krize, adaptuj

Navzdory neradostným vyhlídkám se však pražští hoteliéři snaží svůj byznys zachránit a nové situaci se přizpůsobují. Možností mají více – jednou z nich je nové cílení na zákazníky poptávající dlouhodobé ubytování, které by se hotelu za standardních okolností příliš nevyplatilo. V covidových časech se však počítá – tím spíše, pokud host zůstane ubytovaný i několik týdnů. Ruku v ruce s tímto konceptem pak jde nabídka hotelů jako dočasného pracoviště, kde mohou zaměstnanci mnohem soustředěněji trávit home office. To nabízí například hotely sítě Vienna House: „Naše hotely nabízejí dlouhodobé pobyty a také home office nabídku – práce z domova mimo domov.“

Některé z hotelů se pustily do ještě výraznější úpravy svého fungování. Už během první jarní vlny covidu se zapojily do spolupráce s Prahou, která zaplatila ve vyprázdněných kapacitách hotelů pobyt lidem bez domova. Jde o win-win řešení. Bezdomovci tráví méně času na ulicích, kde mohli nemoc dostat a následně přenášet, navíc pro některé z nich tento impulz znamená návrat do běžného života. Hotely zase na druhé straně získávají alespoň malý příjem, který pokryje část nákladů. Jedním z hoteliérů, kteří se do programu zapojili, je i majitelka hotelové sítě Bohemian Hostels & Hotels (BOHO) Babeta Schneiderová, která ve svých dvou hotelech ubytovala asi stovku bezdomovců.

I pro Babetu Schneiderovou a její síť hotelů přitom šlo o záchranné lano. „Letos v březnu nám spolupráce opravdu zachránila existenci. V momentě, kdy nám ze dne na den zmizely veškeré tržby a dostali jsme se do složité finanční situace, byla tato spolupráce opravdu jediné, co nás alespoň drželo při životě. Přes léto se sice situace trochu normalizovala, ale nyní jsou hotely opět zavřené a my jsme nesmírně rádi, že ve dvou budovách máme lidi bez domova a díky tomu alespoň malý příjem,“ popisuje pro INFO.CZ hoteliérka.

Spolupráce přitom pokračuje, byla již jednou prodloužena do března příštího roku, nově by měla vypršet až v červenci 2021. Jak Schneiderová dodává, program funguje nejen jako nouzové východisko, ale i jako odraziště pro lidi z okraje společnosti do běžného sociálního života. „Je skvělé vidět, že to má smysl. Někteří z klientů se už z hotelu odstěhovali – někteří do sociálních bytů, někteří si našli práci,“ popisuje Schneiderová.

„Pozitivní“ hotel

Ubytovat lidi bez domova je jen jeden z dalších způsobů, jak proměnit své fungování vstříc krizi. S dalším nápadem přišla síť hotelů Czech Inn, která nedávno v metropoli začala provozovat první hotel pro covidové pacienty. Aby se to povedlo, musela původní provoz jednoho ze svých hotelů na Legerově ulici upravit – zabezpečit nové hygienické standardy či zavést online recepci. Nápad však funguje, hotel je obsazený asi z poloviny, což je při pohledu na pražská čísla obsazenosti velmi silný nadprůměr.

Síť prozatím provozuje jeden takovýto hotel v centru města, zvažuje však, že přidá i další „pozitivní“ provozy. „Máme vytipované další dva až tři hotely s kapacitou do 100 pokojů, které by byly vhodné pro ubytování nakažených lidí. Je však třeba, aby byl umožněný bezkontaktní vstup,“ uvedl pro Blesk ředitel marketingu Czech Inn Hotels Petr Chábera. Poptávka a pozitivní zpětná vazba od návštěvníků, kteří se například ze zdravotních důvodů v hotelu odizolovali od zbytku rodiny, je podle něj velmi dobrá.

„V minulých týdnech jsem o pomoci pro oblast HOREKA jednal s ministrem Havlíčkem. Jako Svaz průmyslu jsme podporovali vznik programu Covid nájemné II, zasazovali jsme se také o prominutí některých povinností podnikatelů, například o odklady záloh na daně.“

Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR pro INFO.CZ

Podobným směrem jako covidový hotel Legerova 9 ostatně míří i iniciativa Asociace hotelů a restaurací, která ministerstvu zdravotnictví nabízí volné ubytovací kapacity. Do jisté míry tak jde o řešení přeplněných nemocnic, z nichž by lehčí covidové případy mohly být přesunuty právě do těchto hotelů. Podle mluvčího ministerstva zdravotnictví Martina Novotného však jde až o poslední variantu poté, co budou naplněny nemocniční a lázeňské kapacity.

Ať jde o „pozitivní“ hotely, sázku na hotelovou home office či ubytování lidí bez domova, podle odborníků je správné, že hoteliéři improvizují. „Je dobře, že se hoteliéři snaží najit alternativní zdroje příjmů a nespoléhají jen na pomoc státu,“ upozorňuje Vokřínek. Podle partnera v Cushman & Wakefield je pro hoteliéry právě v současné situaci velmi důležité, aby zůstali proaktivní.

„Z operačního hlediska je teď samozřejmě důležité minimalizovat náklady a hledat alternativní zdroje příjmů, ze strategického pohledu je důležité být proaktivní a kontinuálně zvažovat všechny možné varianty vývoje, aktualizovat analýzy, jestli má smysl zůstat v provozu, nebo raději hotel zavřít a počkat, až se situace zlepší. A pro hotely, které mají dostatek finančních prostředků, je nyní asi nejlepší čas realizovat renovace objektu; u některých hotelů bude zřejmě nutné zvážit změnu využití objektu, například na rezidenční ubytování (co-living), studentské ubytovaní či ubytovaní pro seniory,“ vysvětluje pro INFO.CZ Bořivoj Vokřínek.

Nadějné vyhlídky

Sečteno, podtrženo: na pražské hotely dopadla covidová krize velmi silně, jejich obsazenost rychle klesla. Hoteliéři se drží, jak mohou. „Čerpáme podporu Antivirus, hlásíme se o Covid Nájemné a držíme si palce, že to nějak přežijeme. Je to neskutečný masakr,“ glosuje Babeta Schneiderová. Pokud se však hotely – i za cenu akutního přizpůsobení byznysu – udrží, mají velký potenciál znovu dobře vydělávat. 

Navzdory aktuálně neutěšené situaci a silnému propadu v obsazenosti pokojů se totiž podle Vokřínka dlouhodobý výhled nemění. „Potvrzuje to i historie. Po dřívějších pandemiích se turistický ruch rychle navrátil do starých koleji a dále rychle rostl. Lidé se ani nyní nestanou dlouhodobě méně společenští, spíše naopak; myslím, že hotely budou z dlouhodobého pohledu velmi efektivní a ziskové.“

Navíc existuje i „silver lining“, totiž že se covidová pandemie stane inkubátorem a akcelerátorem pozitivních změn v byznysu, s důrazem na zavádění nových technologií či vyšší bezpečnost provozu. O tom, mimochodem, nedávno v pořadu INFO.CZ Kapitola hovořil zakladatel společnosti Mews Richard Valtr, jenž hotelům nabízí technologický systém mimo jiné schopný nahradit lidskou obsluhu recepce. Není to tak dlouho, co Valtr od investorů na svůj projekt získal přes 750 milionů korun.  

KAPITOLA — Valtr

SDÍLET