Překotné změny v maturitách? Považuji to od ministerstva za obrovskou podpásovku, říká ředitel brněnského gymnázia

Ředitel brněnského gymnázia v Řečkovicích Peter Krupka v rozhovoru pro INFO.CZ popisuje, jakým způsobem se ministerstvo školství připravuje na maturity. Zatímco ministr Robert Plaga ve čtvrtek ve sněmovně označil výhrady vůči tomu, že jeho resort maturity nekomunikoval, případně nepřipravoval různé scénáře, za liché, Krupka vývoj vykresluje o poznání kritičtěji. „Na ministerstvu nemají přehled o situaci v terénu, nemají informace. Ta opatření jsou pak pozdě, špatně zdůvodněná a v řadě případů jsou i chybná,“ říká.

Už víte, jak u vás budou letos vypadat maturitní zkoušky?

Tak dnes (ve čtvrtek, pozn. red.) jsme dostali od ministerstva školství do datových schránek metodický pokyn, který popisuje změny v maturitních zkouškách. Neobdrželi jsme ale legislativní opatření obecné povahy, takže jsou určité detaily, které neznáme. Obecnou představu o letošních maturitách už ale máme.

Dostali jste podle vás tyto informace od ministerstva s dostatečným předstihem?

Na to neumím odpovědět. Každopádně, abychom na tu zkoušku mohli studenty připravit, a to jak pokud jde o znalosti, tak psychicky, potřebujeme určitý čas. Musíme jim jasně říct, co a kdy se bude dít, musíme k nějakému datu všechno zorganizovat, připravit. Musíme uzavřít školní rok, dát jim termíny nějakých kontrolních přezkušování a podobně. Z tohoto pohledu nám to ministerstvo řeklo pozdě. Pokud teď měníme podmínky zkoušky, která se měla vlastně uskutečnit za měsíc, tak je to prostě pozdě.

Kdo je Peter Krupka?

V letech 1989–2009 působil na brněnském Gymnáziu tř. Kpt. Jaroše, od roku 2009 je ředitel Gymnázia Brno-Řečkovice. V roce 2013 obdržel cenu Učené společnosti České republiky za práci s nadanými žáky. Je autorem matematických učebnic pro základní a střední školy.

Právě proto se na to ptám. Jedna věc je, že se na to musí připravit škola, pedagogický sbor, druhá ale, že se na to musí připravit pochopitelně také samotní studenti…

Přesně tak. A v tomto ohledu je to tragické. Všichni sice chápeme, že se epidemiologická situace nějak vyvíjí a že je někdy potřeba zareagovat nepříjemně pozdě. Na druhou stranu si ale myslím, že odhad situace, tj. jak se bude ve státě vyvíjet epidemie, mohl být podle mého názoru mnohem dřív. Já jsem matematik, vím, že pokud máte data, modelové scénáře umíte spočítat. A podle mě není možné, aby se potom realita od těchto modelů odchýlila nějakým dramatickým způsobem.

A pokud hrozilo, že se maturity budou muset upravovat nebo posouvat, mělo to být řečeno s výhledem, třeba už v prosinci nebo v lednu, a my bychom měli dostatek času se tomu přizpůsobit a maturity připravit. Jenže my jsme se to dozvěděli až teď. Takže třeba vysvědčení se normálně odevzdává 30. dubna, ale podle ministerstva to nyní může být až 21. května. Takže my teď budeme měsíc před ukončením studia řešit, kdy jim dáme vysvědčení, přitom ani nevíme, kdy – pokud vůbec – děti začnou chodit do školy.

Je to úplně mimo naše možnosti. Je potřeba si také uvědomit, že my ten poslední ročník plánujeme nejpozději v září, postupně jsme upravovali podle covidové situace maturitní látku, vše je nasměrováno ke konci dubna, no a teď si jako máme říct, zda to o tři týdny neprodloužíme? Hlavně mi ale vůbec není jasné, co odsunutí maturit z epidemiologického hlediska vyřeší.

Zbytek textu je pro předplatitele
sinfin.digital