Studentům učilišť hrozí, že si letošní ročník zopakují. Není to od věci, míní někteří ředitelé

 FOTO: Profimedia

Vojtěch Kristen

30. 10. 2020 • 15:36
Černý scénář. Covidová epidemie a zavedení distanční výuky tvrdě dopadá na prakticky zaměřené střední školy a odborná učiliště. Právě v těchto školních zařízeních totiž online výuka nedokáže plně nahradit praktické zaměření oboru. A to do té míry, že někteří ředitelé učilišť zvažují, že by si jejich žáci ročník zopakovali.

Zatímco zavedení distanční výuky od poloviny září pro většinu středních škol znamená nemilou, ale zvládnutelnou komplikaci, pro prakticky zaměřené střední školy a odborná učiliště je situace složitější. Výuka zaměřená na praxi a řemeslo se přes webkameru dělá jen obtížně a nikdy nebude stoprocentní. 

I proto někteří ředitelé zvažují, že by si jejich studenti měli v krajním případě letošní ročník zopakovat. „Vzhledem k tomu, že odborný výcvik žáků oborů s výučním listem nelze efektivně vyučovat distanční formou, není možnost opakování celého ročníku od věci. Zvláště v případě, že by se žáci nemohli do škol vrátit v dohledné době,“ připouští pro INFO.CZ ředitel chrudimské průmyslové střední školy František Mihulka.

Přitom rychlé otevření škol rozhodně není něco, s čím by se dalo najisto počítat. Aktuálně jsou sice zavřené jen do 2. listopadu, ale politici mezi řádky vzkazují, že s jejich otevřením k tomuto datu příliš počítat nelze. „Situace je špatná a školy budou ještě několik týdnů zavřené,“ uvedl před několika dny ministr vnitra Jan Hamáček. A nasčítané absence se projeví, respektive podle informací INFO.CZ už projevují, když některé firmy, kam školy posílají studenty na praxi, jim je vracejí s tím, že nejsou na práci dostatečně připraveni. 

Podle některých ředitelů praktických středních škol a odborných učilišť by při dlouhodobějším výpadku byl scénář opakování ročníku vysloveně žádoucí. „Určitě by to bylo téma k diskusi, protože doba, kterou žáci posledních ročníků uvedených oborů do této chvíle zameškali – a je reálný předpoklad, že další dobu ještě zameškají – jim de facto neumožní získat dovednosti, potřebné jak pro absolvování závěrečných zkoušek, tak především pro uplatnění v reálné praxi v očekávané šíři a kvalitě praktických dovedností,“ vysvětluje pro INFO.CZ Mihulka, který je zároveň místopředsedou Sdružení učňovských zařízení a připouští, že mnozí další ředitelé vnímají situaci podobně. 

„Žáci nižších ročníků těchto oborů zase nezískají návyky a dovednosti v dosud zameškaných tématech, jejichž zvládnutí je nezbytně nutné pro zvládnutí témat následujících. Takovýto výpadek ve výuce odbornosti nelze dle mého názoru nijak nahradit.“ Otázkou podle Mihulky je, jak by se dané opakování ročníku řešilo legislativně, respektive ekonomicky. V obou případech by však mělo hlavní slovo ministerstvo školství.

To zatím podle mluvčí Anety Lednové s takovým scénářem nepočítá; uvádí, že „v současné době je pro MŠMT prioritou podpora výuky distančním způsobem a příprava na návrat žáků a studentů do škol.“ Ministerstvo sází na to, že druhou vlnu epidemie se podaří brzy dostat pod kontrolu a výuku vrátit do normálu. „Pevně věříme, že se situace bude vyvíjet uspokojivě a bude tak možné postupně vrátit do prezenční výuky všechny stupně vzdělávací soustavy.“

SDÍLET