Telemedicína zažívá nevídaný boom. Koronavirus může urychlit změny v českém zdravotnictví

Lenka Petrášová

Pandemie koronaviru zřejmě v Česku urychlí nástup telemedicíny. Tedy možnosti, jak s lékařem na dálku přes videokonzultace, chat či telefon, stanovit vlastní diagnózu. Doposud si tento „nadstandard“ museli pacienti platit sami, nebo jej dostali coby benefit od zaměstnavatele. Některé zdravotní pojišťovny ale nyní začaly službu proplácet. „Musíme v současné situaci lékařům, především praktikům, ulevit. Pomoct jim s tím, aby pacienti chodili do ordinace osobně, jen pokud to je nezbytně nutné, a zároveň zohlednit, že konzultace po telefonu jsou obsáhlejší a náročnější. Není nutná osobní návštěva v ordinaci pro recept na opakovaně předepisované léky. Obdobně budeme taková vyšetření hradit i ambulantním specialistům a nově také stomatologům,“ vysvětluje Radovan Kouřil, generální ředitel Oborové zdravotní pojišťovny. Je to ale právně v pořádku? Co když lékař na dálku špatně vyhodnotí stav pacienta a nerozpozná včas nemoc, může jej pacient žalovat?

Mezi základní lékařské diagnostické postupy patří „tři P“: poklep, pohmat a poslouchání – ve smyslu naslouchání pacientovi. U videokonzultací však dva ze tří postupů odpadají a lékař se může spolehnout jen na to, co pacient říká, případně na zaslané snímky či výsledky jiných vyšetření. Neohrozí to pacienty?

„Musíme rozlišovat současný krizový stav a dobu před ním. Nebál bych se proto toho, že lékař pacienta na dálku špatně diagnostikuje a ten jej pak zažaluje. Teď je podstatné ochránit pacienty i lékaře samotné. Pigmentová znaménka na dálku vyšetřovat skutečně nelze, ale u řady jiných věcí to smysl má, zvlášť v aktuální situaci,“ říká specialista na zdravotnické právo Ondřej Dostál.

Schmarcz: Hála není blb, ale dezinformátor. Hamáček se nemá za co omlouvat

Zbytek textu je pro předplatitele
sinfin.digital