Víme, proč zkolaboval očkovací web i telefonní linka. Stát zapomněl na mobilní operátory

Koronavirová infolinka 1221, kterou na podzim vytvořilo ministerstvo zdravotnictví a seniorům nyní doporučovalo její využití k pomoci s očkováním, kolabuje a podle četných ohlasů se na ni nedá dovolat. Problém je podle odborníků v tom, že si stát vybral na provoz infolinky malé operátora, který nemá šanci současný nápor volajících zvládnout. 

Seniorům, kteří budou mít v pátek problém se online zaregistrovat do pořadníku na očkování proti koronaviru, poradí na speciální informační lince 1221. Tak alespoň zněly instrukce ministerstva zdravotnictví, které na podzim nechalo tuto informační linku vytvořit. Jenže během pátku, kdy odstartoval registrační systém na očkování, byla infolinka masivně přetížená a podle četných zpráv bylo zcela nemožné se na ni dovolat – telefon často ani nevyzváněl. 

Podle několika odborníků, které INFO.CZ oslovilo, se nefunkčnost infolinky dala očekávat. „Dial Telecom, který vyhrál tendr a linku provozuje, je malý hráč a nemá k dispozici požadovanou kapacitu sítě,“ uvedl odborník konkurenčního operátora, s nímž INFO.CZ hovořilo, ale který si nepřál být jmenován. „Není to chyba Dial Telecomu, spíš jde o situaci, která se nepředpokládala, když se provozovatel infolinky vybíral,“ dodal.

INFO.CZ s dotazem, proč je jeho infolinka 1221 nedostupná, oslovilo i Dial Telecom. „Linka 1221 je ze strany společnosti Dial Telecom, a.s. plně funkční a hovory jsou spojovány do plné kapacity cílového Call Centra. Vzhledem k tomu, že společnost Dial Telecom, a.s. není provozovatelem tohoto Call Centra, doporučujeme se s dotazy ohledně odbavování obracet na zřizovatele,“ reagovala společnost.

Komplikace s registracemi k očkování se však týkaly více oblastí. Twitterový účet Chytré karantény během pátečního rána uvedl, že problémy kromě kolabujícího webu a nefunkční infolinky jsou i s pomalým odesíláním SMS kódů od mobilních operátorů. „Piny rozesílá rezervační systém postupně. V tuto chvíli je ve frontě více než 40 000 SMS, operátoři je rozesílají rychlostí 20 SMS za vteřinu,“ uvedl účet Chytré karantény.   

Problém však – jak se později ukázalo – nebyl u mobilních operátorů, ale v tom, že jim nikdo o plánovaném náporu SMS neřekl. „Každý mobilní operátor dnes ráno navýšil kanál pro ověřovací SMS na 50 SMS za vteřinu,“ reagoval později výkonný ředitel Asociace provozovatelů mobilních sítí Jiří Grund. „Prosím kluky z Chytré karantény a Vladimíra Dzurillu, aby nám příště o nápadu rozesílat ověřovací SMS celému národu řekli dříve než hodinu po spuštění,“ dodal na sociálních sítích. 

Předznamená registrace k očkování konec současného státu? Výzvy občanům, aby se stali poslušnými dětmi, každopádně fungovat nebudou

A ještě jednu dávku pro starou! Do Česka se s očkováním vrátila „komoušská“ protekce a padají hlavy

SDÍLET
sinfin.digital