Jak zaujmout ve třech vteřinách, kam míří Twitter pod Muskem a který Big Tech půjde z kola ven

S největšími světovými konferencemi se to má tak: i když si na začátku dáte předsevzetí, že letos konečně stihnete všechny naplánované přednášky a budete networkovat jako o život, stejně po několika dnech při odjezdu s nelibostí zjistíte, že jste zvládli jen zlomek původních plánů. Naštěstí i daný zlomek znamená vítané vykouknutí z často uzavřené pražské či české bubliny vstříc novým nápadům a trendům; navíc nikoliv od twitterových influencerů píšících od stolu, ale od globálních decision-makerů. I letos proto na INFO.CZ přinášíme long-read přepsaný z neuspořádaných poznámek „na krabičkách od sirek“ z letošního Web Summitu – největší světové technologické konference.

Kdy bude líp?

 Kdy bude líp – otázka, kterou v souvislosti s rostoucí inflací a se stoupajícími náklady řeší firmy i domácnosti na obou březích Atlantiku. S tím, jak se bude vyvíjet světová ekonomika a (zejména) útraty spotřebitelů, si lámou hlavy i šéfové největších reklamních zadavatelů, kteří řeší, kdy, jak a kam zacílit své reklamní investice. Často se přitom o radu obracejí na „své“ kreativní a marketingové agentury.

Podle šéfa jedné z největších světových komunikačních skupin WPP a doyena současné reklamy a marketingu, sira Martina Sorrella, nebude ani příští rok jednoduchý. Zotavení z vysoké inflace, všeobecného růstu nákladů a geopolitické nestability přinese podle něj až rok 2024 – a v něm budou jednou z hlavních událostí americké prezidentské volby. Pokud podle Sorrella tento úřad připadne republikánskému kandidátovi, „bude to pro byznys dobrou zprávou.“

Metaverse – nebo bust

Je to sázka za miliardy dolarů a dost možná ještě za víc: dokáže Mark Zuckerberg a jeho Meta rozšířit mezi své uživatele virtuální svět metaverse (dřív než zbankrotuje nebo než ztratí ostatní akcionáři trpělivost)? 

Věc se má tak: poslední hospodářské výsledky Mety (ta kromě Facebooku provozuje třeba ještě Instagram či WhatsApp) – a zejména divize, která se vývojem metaverse zabývá –, byly značně nepřesvědčivé. Mimo jiné se ukázalo, že čtvrtletní náklady na metaverse dosahují více než čtyř miliard dolarů (!), přičemž příjmy za touto cifrou o řád zaostávají. Podle Sorrella se přitom naplno koncept virtuálního světa metaverse (vzpomeňme například na neúspěšný Second Life) rozšíří a prosadí až koncem současné dekády – Metu tak nejspíš čekají v tomto směru ještě velké výdaje. 

Podle nezávislého technologického novináře, který se věnuje Big Techu, Alexe Kantrowitze (podívejte se například na jeho newsletter) je však sázka Mety na metaverse krokem, od kterého už Zuckerberg nemůže ustoupit zpět – a to tím spíš, když ostatní, běžný byznys Mety a Facebooku pokračuje „samospádem“. 

„Ve chvíli, kdy firma jako Meta přestane inovovat, vyvíjet se a posouvat vpřed, je to začátek jejího konce,“ argumentuje Kantrowitz. Vidět je to například u aplikace Instagram – ač dříve sama určovala trendy a vývoj, nyní čelí stále výraznější konkurenci ze strany čínského TikToku a dokonce od svého asijského konkurenta začíná kopírovat některé prvky. Pro Zuckerberga a spol. bude cesta k metaverse sice trnitá, velmi pravděpodobně ještě nějakou dobu velmi ztrátová, nicméně firma jako Meta ji z podstaty věci zkrátka prošlapat musí. 

Musí existovat lepší způsob, jak přijít o 800 miliard dolarů...

sinfin.digital