Dezinformační weby si díky reklamě vydělají až 32 milionů korun ročně, ukázala studie

Dezinformační weby, které šíří nepravdivé nebo zavádějící informace, si v Česku a na Slovensku mohou přijít na reklamě na 24 až 32 milionů korun ročně. Vyplývá to z analýzy Nadace Open society fund. Celý tuzemský on-line reklamní trh má objem asi 20 miliard korun.

V České republice a na Slovensku působí podle dostupných zdrojů přes 120 webů, které systematicky šíří konspirační teorie a nepravdivé zprávy, tedy dezinformace. Tyto servery využívají manipulativní techniky, neověřují informace, často tají autory a neuvádějí zdroje. Reklama se zobrazuje na dvou třetinách z nich. Většina zisku ale plyne k několika největším serverům, významnou návštěvnost a příjem má přibližně deset největších.

Taháme z moře magory, kteří věří blbostem. Chtějí všechno zadarmo, říká cestovatel Přibáň

„Šíření různých fám může být podle nových propočtů i docela dobrý výdělek. Řada firem by byla nejspíš překvapena, že se jejich reklama objevuje vedle smyšlených katastrof či zmanipulovaných fotografií. Zatímco na Slovensku vznikl projekt, který před reklamou na podezřelých webech varuje, u nás tomu zatím věnuje pozornost jen několik málo inzerentů," uvedl ředitel Nadace OSF Robert Basch.

Podle analýzy Nadace OSF na těchto webech inzerovaly různé společnosti. Tito zadavatelé ale nemuseli o umístění své reklamy na konkrétní stránky vůbec vědět. Jiné firmy, například Vodafone nebo Česká spořitelna, v minulosti svou reklamu z podobných stránek stáhly.

Teroristé plánovali vyhodit do povětří letadlo se 400 lidmi na palubě. Nálož ukryli do panenky Barbie

Největší internetová firma Seznam nedávno zavedla pravidla, podle kterých inzerci na dezinformačních webech prostřednictvím své služby Sklik omezila. Zhruba po týdnu ale opatření zrušila s tím, že nehodlá cenzurovat cizí zpravodajský obsah.

Vzorek 122 českých a slovenských webů, které mají šířit nepravdivé nebo zavádějící informace, vznikl kombinací databáze Konšpirátori.sk, seznamu ruské propagandy od Echo24, analýzy serveru Neovlivní.cz a think-tanku Evropské hodnoty.

SDÍLET
sinfin.digital