Fox News čelí útoku zprava. Konzervativní televizi může z pozice jedničky sesadit neznámá stanice

Mají Rupert Murdoch a jeho stanice Fox News problém? Podle mnohých komentátorů ano — a velký. V posledních týdnech totiž nejsledovanější stanici ve Spojených státech vyrostla nečekaná konkurence, donedávna okrajová televizní stanice Newsmax. Za ni se po volbách několikrát postavil prezident Donald Trump, což stanici pomohlo zvýšit sledovanost o dva řády. Schyluje se k výměně na konzervativním mediálním trůnu? 

Jako nekonečné půtky Toma s Jerrym, tak poslední téměř čtvrtstoletí vypadalo soupeření CNN a Fox News o diváky, o inzerenty i o vliv. Vždyť Fox News vznikla právě jako konzervativní odpověď televizím, které mířily všechny na stejného liberálního diváka; se CNN v čele. S Donaldem Trumpem však přišly zvláštní časy a Fox News, mediální opora republikánů, nyní čelí nečekané konkurenci zprava. 

Dolínek: Lipovská vědomě zmátla část Rady ČT. Šlo o naplánovaný krok jedné vlivové skupiny

Ruddy, reaganista

Mediální mini-impérium Newsmax se stejnojmennou televizní stanicí v čele se dosud pohybovalo svou sledovaností ve druhé či třetí lize, až v posledních týdnech zažívá nevídaný růst, který ho katapultoval mezi velké hráče. Základy pro mnohé Evropany neznámého vydavatelství položil v roce 1998 — jen dva roky po vzniku Fox News — podnikatel Christopher Ruddy, který chtěl zprvu pouze vydávat webové zpravodajství. 

Ruddy sám sebe popisuje jako konzervativce — ovšem nikoliv tradičního. Pětapadesátiletý zakladatel a výkonný ředitel Newsmaxu o sobě na jedné straně říká, že je reaganista, na druhé straně ovšem nepatří mezi registrované podporovatele republikánů. Je členem Trumpova luxusního golfového klubu v Mar-a-Lago, ale pojí ho dlouholeté přátelství s demokratem Billem Clintonem. Jeho vztah k republikánům docela dobře popisuje to, že byl jedním z prvních konzervativců, který se veřejně a důrazně postavil proti Bushově válce v Iráku: „Přišel jsem sice kvůli tomu o čtenáře, ale my jsme tehdy utráceli bilion dolarů kvůli válce, která neměla konce.“

Ruddyho zpravodajský web Newsmax se během prvních deseti let existence vypracoval, nacházel věrnou skupinu čtenářů a přidával do portfolia vydavatelství nové produkty. Kolem roku 2010 už Newsmax nabízí kromě webu i print a video; magazín Forbes o vydavatelství ve velkém článku v roce 2009 píše, že jde o „mediální impérium“ přinášející „naději pro Republikánskou stranu“. V podobném duchu se nesl o rok později článek Financial Times, který zase o Newsmaxu hovoří jako o „jednom z nejsilnějších konzervativních hlasů v online prostoru.“ O pár let později, v roce 2014, Newsmax přidává i vlastní televizní kanál a — byť to Fox News tehdy ještě netuší —, Rogeru Ailesovi roste konkurence.

Televize i média jsou stoprocentní propaganda, Bělorusové spoléhají hlavně na Telegram, říká novinářka

I přes slova chvály od renomovaných médií se však Newsmax s hegemony televizního éteru CNN či Fox News nemůže měřit. Tedy... až doteď. Poslední týdny totiž televizní stanici ze třetí ligy katapultovaly mezi „velké hochy“. Několik čísel pro představu. Ještě letos v létě pořady Newsmaxu průměrně sledovalo asi 25 tisíc lidí, optikou amerického televizního trhu marginální počet. S blížícími se prezidentskými volbami sledovanost setrvale roste; týden před volbami stanice zaznamenává sledovanost až 65 tisíc diváků. O týden později čísla poskočí o řád až dva. Během volebního týdne kanál průměrně sleduje až půl milionu Američanů, večerní show pak dosahují milionové hranice sledovanosti. Masivní nárůst zároveň znamená budíček pro Fox News.

Proč byl volební týden tak důležitý? Podle amerických komentátorů stála za růstem stanice téměř bezpodmínečná podpora Donalda Trumpa. Ať přišel s jakýmkoliv tvrzením, s jakýmkoliv obviněním. „Existují k tomu dvě teorie. První říká, že Trumpovy příznivce naštval velmi brzký odhad Fox News o vítězství Joea Bidena ve státě Arizona. Podle druhé přístup Fox News, který uznal Bidena jako nově zvoleného prezidenta, poslal na Newsmax ještě více diváků,“ vypočítává analytik CNN Brian Stelter.

Faktor Trump

Pochopitelně, byl zde ještě třetí hlavní důvod — totiž veřejná podpora prezidenta Trumpa, který na svém twitteru opakovaně sdílel příspěvky Newsmaxu a doporučoval sledování stanice stejně zarputile, jako se vymezoval proti zpravodajství Fox News. Právě tradiční mediální opora republikánských prezidentů sice Trumpa hájila, ale podle prezidenta nikoliv dostatečně. Podle hlavy USA tak stanice potvrdila až příliš brzy vítězství Joea Bidena, po chuti mu nebylo jistě ani to, když televize kvůli zavádějícím tvrzením přerušila brífing Trumpovy tiskové mluvčí.   

Právě neochota Newsmaxu uznat vítězství Joea Bidena měla podle odborníků na růst obliby stanice rozhodující vliv. Newsmax se pro Trumpovy voliče stal posledním mohykánem, který stále věřil, že se jejich kandidát může stát prezidentem i pro druhé funkční období – i když ostatní média ztrácela víru. Přesto Ruddy tvrdí, že své mediální impérium nestaví jako paralelní vesmír alternativní pravicové pravdy a odmítá, že by zastával extrémní alt-right postoje. Naopak, majitel o Newsmaxu mluví jako o „centristicky pravicovém“ webu. „Plně podporujeme Joea Bidena a budeme ho respektovat jako nového prezidenta ve chvíli, kdy jej oficiálně potvrdí,“ vysvětlil po volbách Ruddy.

Kromě ideových důvodů a podpory Donalda Trumpa ale stojí za růstem Newsmaxu i pragmatičtější důvod: peníze. Jeden z hlavních rozdílů mezi Fox News a Newsmaxem je, že i když sice sledování Fox News zpoplatněné samo o sobě není, ke sledování je třeba mít balíček předplatného u některé z distribučních společností. Nejlevnější takový balíček stojí ve Spojených státech asi 30 dolarů měsíčně, Newsmax je oproti tomu zcela zdarma. „Upřímně řečeno, proč byste měli platit za sledování Foxu, když můžete mít Newsmax zdarma?“ ptá se Ruddy. „Naše stanice je Foxu velmi podobná, v některých ohledech už jsme lepší — a nestojíme vás až 1500 dolarů ročně.“

Argument cenou je přitom velmi podstatný v debatě, zda má Newsmax reálně šanci dominantní Fox News dostihnout. Pro srovnání: web Fast Company píše, že Fox News v listopadu sledovalo celkem 84,1 milionu diváků, Newsmax si naladilo 24,3 milionu lidí. Na první pohled tak jde stále o rozdíl třídy. Jenže na rozdíl od Foxu má Newsmax díky své volné distribuci další miliony diváků na dalších platformách. Podle odhadů nezanesených v oficiálních číslech má stream vysílání na YouTube šest milionů uživatelů, stream na oficiálních stránkách Newsmaxu pak sleduje dalších šest milionů lidí. Navíc má Newsmax velký potenciál mezi americkými domácnostmi, které nemají přístup k placené televizi – a tedy ani k Foxu – a takových domácností je ve Spojených státech odhadem 40 milionů. „Lidé si to asi neuvědomují, ale čísla sledovanosti máme velmi blízko tomu, co vykazuje Fox News – pokud do toho započítáte sledovanost na OTT platformách,“ glosuje Ruddy. Majitel stanice navíc zmiňuje takzvaný fenomén cord-cutters, tedy dobrovolné odpojování lidí od kabelových televizí; v posledních pěti letech se takto snížil jejich počet o 20 milionů na 80 milionů a pokles má pokračovat.

Na druhé straně, jednou z překážek Newsmaxu může být, že oproti Foxu i dalším velkým mediálním hráčům technicky zaostává. Jejich webové stránky popravdě vypadají jako z přelomu tisíciletí, vysílání postrádá vyladěnou interaktivní grafiku a občas – například minulý měsíc – se stane, že show na deset vteřin začne tmavou obrazovkou. Pro značnou část publika ale jde o naprostou marginálii. Diváci si totiž Newsmax zapínají nikoliv kvůli grafice a technické vyladěnosti, ale proto, aby slyšeli, že „jejich“ Trump ve volbách vyhrál, respektive že prohrál podvodem. Bez ohledu na to, jaká jsou reálná fakta. Navíc, jak deník Wall Street Journal nedávno uvedl, podnikatelé spojení s Donaldem Trumpem se Newsmax snaží koupit, nebo do něj alespoň investovat. Dokáží peníze Trumpových spojenců vyladit vysílání Newsmaxu, aby dokázalo případně porazit i nejsledovanější televizní stanici ve Spojených státech Fox News? To ukáže až vývoj v dalších měsících. Samotná Fox News ale tento direkt zprava nebere na lehkou váhu. Vidět je to například na tom, že jejich produkce důrazně doporučuje svým hostům, aby nechodili do konkurenčních pořadů Newsmaxu. V opačném případě by se jim prý mohly uzavřít dveře i do Fox News.

SDÍLET
sinfin.digital