S prezidentem Petrem Pavlem přišel na Hrad nový komunikační tým v čele s tiskovou mluvčí Markétou Řehákovou. Během šesti týdnů se změnila řada starých pořádků, které v oblasti komunikace panovaly za doby Jiřího Ovčáčka. Co na tuto proměnu říkají experti na komunikaci z PR Klubu, které INFO.CZ oslovilo? Co si myslí o prezidentském podcastu a kde má tým Markéty Řehákové největší rezervy?
Jak hodnotíte komunikaci mediálního týmu Petra Pavla?
Martin Ayrer (mediální expert, tiskový mluvčí vlády Bohuslava Sobotky):
Tiskový tým začal plnit roli, kterou od něj média i veřejnost očekávají a která dlouhou dobu nefungovala: tedy otevřeně poskytovat informace a důležitá sdělení a také odpovídat na dotazy novinářů. Zavedení sdíleného kalendáře pro média nebo pravidelné tiskové konference jsou sympatické komunikační formáty, kterými tuto snahu nový tým dokládá. Oceňuji, že komunikace aktivně cílí také na mladou generaci a nebojí se k tomu využít digitální média a influencery.
Je ale trochu škoda, že dosavadní komunikace Hradu je výrazně reaktivní. To, co zatím postrádám, je strategičtější pojetí agendy. Ocenil bych promyšlené zařazování témat a vytvoření projektů, kterými bude Hrad určovat mediální i veřejnou agendu. Právě to pomůže s dlouhodobým profilováním prezidenta v oblastech a hodnotách, ke kterým se sám ve volbách zavázal.
Michaela Pišiová (výkonná ředitelka PR Klubu):
Z hlediska exekutivy lze kladně hodnotit web, který se denně plní novými tiskovými zprávami, otevřený kalendář plánovaných akcí nebo spuštění podcastu Podhradí. Dle mých informací od novinářů ještě bude potřeba značně posílit v každodenním mediálním servisování, které by jim pomohlo v plánování a pokrývání prezidentské agendy. V dnešní době nejen sociálních sítí, ale 24hodinové pozornosti médií a nejrůznějších multimediálních formátů je důležité komunikaci veřejné instituce novinářům co nejvíce usnadňovat a důkladně jim pomáhat v pokrývání činnosti hlavy státu.
Z hlediska strategického plánování komunikace a reputačního managementu můžeme posoudit výsledky až za několik měsíců. Úkolem týmu je nejen budovat důvěru v prezidenta Pavla v České republice a zahraničí, ale také chránit prezidentský status jako takový.
Bohuslav Bohuněk (vysokoškolský pedagog, šéf komunikace společnosti Scio):
Když opomenu hojně diskutovaný prvotní přešlap nové tiskové mluvčí z okamžiku vyhlašování voleb, tak se zdá, že zatím vše funguje - novináři si nestěžují a nový prezident je vidět. O komunikačním týmu naproti tomu příliš slyšet není (což je dobře, protože to znamená, že v pozadí v tichosti odvádí svou práci). A i ten prvotní přešlap lze zpětně hodnotit jako takové pozitivní zatroubení k začátku nové éry, prvotní buzz k upoutání pozornosti.
Jak se komunikace Hradu změnila oproti éře Jiřího Ovčáčka?
Jana Pečenková (ředitelka komunikační agentury Grayling):
Porovnávání v tomto případě snad ani není na místě. Laťka byla za Jiřího Ovčáčka nasazena tak nízko, že v této chvíli nějaké srovnání snad ani není potřeba.