Malá domů v prestižní soutěži influencerů? Zvláštní propojení organizátora a vítězů rozvířilo podezření

03. 12. 2020 • 12:35
Transparentní a odpovědné bylo letošní předávání cen Czech Social Awards pro nejinspirativnější osobnosti na sociálních médiích. Alespoň tedy podle proklamací oranizátorů, realita totiž křišťálově čistou studánku připomínala o něco méně. Nebylo totiž zřejmé ani to, kdo jsou porotci rozhodující o vítězích, ani kritéria, kterých se drží. Na druhé straně se ukázalo, že pořadatel soutěže obchodně zastupuje i některé z influencerů, kteří zvítězili. A v celém příběhu hraje vedlejší roli i postava miliardáře Karla Janečka, který zbohatnul na vysokofrekvenčním obchodování, právně zaparkovaném v Mauricijském daňovém ráji.

Nedělní vyhlášení osmého ročníku ankety Czech Social Awards o nejinspirativnější osobnosti sociálních sítí se neslo v uměřeném duchu, ostatně plně odpovídajícím covidové epidemii. Na rozdíl od předchozích let chyběla velká show a diváci v sále. Odlišný byl i způsob, jakým se o vítězných jedincích a dvojicích rozhodovalo. Zatímco ještě loni hrál ústřední úlohu vox populi – přes dvě stě tisíc hlasů fanoušků –, letos o vítězích – influencerech Kovym a Anně Šulcové, herečce Ivě Pazderkové či poslanci Dominikovi Ferim – rozhodla porota.

Zde ovšem, jak na sociálních sítích upozornil účet Standashow, začínají problémy. Ačkoliv se totiž provozovatel soutěže, společnost Social 21, zaštiťuje autenticitou a transparentností, reálně tak nepostupuje. Ona odborná porota je totiž anonymní a na webových stránkách o tom, kdo vlastně rozhoduje, není nic bližšího. Na dotaz INFO.CZ pořadatelka Michaela Derynková pouze uvádí, že v jury zasedli zástupci médií Evropa 2 či Cosmopolitan (tedy mediálních partnerů soutěže), dále osobnosti, „které jsou nedílnou součástí ankety od jejího počátku,“ a studenti. 

Nedostatek transparentnosti se ovšem netýká jen poroty, ale i kritérií, podle kterých rozhodovala. Na stránkách soutěže pořadatel zmiňuje, že porotci „budou přihlížet k řadě kritérií, od otevírání společenských témat až po zábavný přesah,“ bližší popis ale chybí. Pro INFO.CZ Derynková ještě doplňuje, že rozhodovala i „aktivita zmíněných osobností“. Jasné a přehledné zdůvodnění toho, proč vyhrál daný influencer, zatímco jiný neuspěl, ovšem nenajdete. Odbornost poroty je přitom u podobného typu soutěží standardem, který ve výsledku pomáhá budovat dobré jméno soutěže.

Evidentní střet zájmů

V případě Czech Social Awards je ale situace problémová ještě z jiného ohedu – totiž kvůli tomu, že pořadatel ankety je v evidentním střetu zájmů. Jednatelka společnosti Social 21 Derynková zároveň provozuje influencerskou agenturu Imedium, která s některými z vítězů obchodně spolupracuje. Je zřejmé, že případné vítězství spolupracujícího influencera v soutěži zvyšuje cenu, kterou si oceněný může účtovat v rámci komerčních spoluprací, a spolu s tím roste i provize agentury. Win-win.

Michaela Derynková podezření z neférového jednání odmítá. „Tým agentury Imedium tuto anketu od počátku vybudoval a jsme v tom naprosto transparentní, veškeré spekulace o ovlivnitelnosti zásadně odmítáme,“ vysvětluje pořadatelka pro INFO.CZ. „Neférové by nám naopak přišlo upírat ocenění někomu jen proto, že ho pojí spolupráce s agenturou Imedium,“ dodává.

Paradoxně, jedna z mála otevřeně komunikovaných informací o soutěži Czech Social Awards je metoda, kterou anonymní porotci o vítězích hlasovali. Jedná se o takzvanou Janečkovou metodou D21, která odkazuje k miliardáři Karlu Janečkovi. Pochopitelně nejde o náhodu. Karel Janeček, který zbohatnul na takzvaných vysokofrekvenčních obchodech z daňového ráje Mauricius, je jednatelem Byznys 21, která podle obchodního rejstříku většinově ovládá pořadatele soutěže Czech Social Awards – společnost Social 21.