„Mnoho nás nepřežije, jiní raději prodají.“ Polská média protestují proti „likvidační dani“, na den vypnula své zpravodajství

Svoboda médií v Polsku je v ohrožení a země se vydává „maďarskou cestou“ - zhruba tak zní obavy šéfredaktorů největších polských soukromých médií, která dnes na protest proti nové mediální dani na den pozastavila své zpravodajství. „Takto bude Polsko vypadat bez svobody slova,“ argumentují novináři.

Redakce protestují proti dalšímu z vládních výpadů vůči soukromým médiím, kterým je návrh nové daně z reklamních výnosů. Čtenáři tak na jejich stránkách nebo v tištěných verzích najdou charakteristický černý obrázek se sloganem a otevřený dopis politikům. „Návrh nové daně je dalším z řady výpadů proti polským médiím. Pokud bude bude daň přijata, negativně to ovlivní mediální scénu, která je už nyní pod výrazným tlakem epidemie devastující ekonomiku,“ píší šéfredaktoři v otevřené výzvě. „Jde jen o vydírání,“ dodávají.

Premiér Mateusz Morawiecki oponuje: nová daň, která zdaní reklamní příjmy médií 2 až 15 procenty podle velikosti daného média, je nezbytná pro státní kasu, která je zatížená protipandemickými opatřeními; vybrané peníze poputují do zdravotnictví či na kulturu. Vláda se navíc hájí, že podobné daně fungují například v Itálii, Francii nebo Španělsku. 

To ale zaprvé není tak docela pravda, zadruhé vláda nedokáže odpovědět na podstatný argument šéfredaktorů – totiž že internetoví giganti s online reklamou jako Facebook či Google budou daní zasaženi marginálně, naopak na tradiční média bude dopad velmi výrazný. Podle odhadů by mohla vláda od Facebooku a Googlu získat maximálně 100 milionů zlotých (asi 570 milionů korun), zatímco klasičtí vydavatelé by do pokladnice odvedli přibližně 800 milionů zlotých (4,6 miliardy korun). 

Spíš než ve Francii či Španělsku tak nejmenovaný šéfredaktor v rozhovoru pro deník Politico vidí předobraz v Maďarsku. „Víceméně kopírují maďarskou cestu – co nejvíce omezují životaschopnost nezávislých médií. (Vláda) sice tvrdí, že peníze mají pomoci se zvládáním pandemie, ale nakonec půjdou na podporu propagandy akcí z okolí (dominantní polské politické strany) PiS.“ Politico navíc dodává, že nová daň je nastavena tak, aby se jí řada provládních vydavatelů vyhnula. „Pokud bude nová daň zavedena, bude to poslední opatření, které PiS potřebuje, aby ovládla polská média. Někteří vydavatelé jednoduše nepřežijí, jiní své podniky raději prodají vládě,“ uzavírá varovně zmíněný šéfredaktor. 

Dominantní polská strana Právo a spravedlnost (PiS) se dostala k moci v roce 2015 a od té doby se tamní index svobody médií konstantně zhoršuje. Zatímco před šesti lety bylo Polsko v indexu ještě na 18. místě ze 180 zemí, loni opět kleslo na aktuálně 62. pozici.   

SDÍLET
sinfin.digital