Zvoní Euru hrana? Insolvenční správkyně na poslední chvíli zarazila vytištění týdeníku

24. 11. 2020 • 06:00
Ekonomický týdeník Euro lidé tento týden v trafikách hledají marně. Mediální dům Mladá fronta, který magazín vydává, je v úpadku a insolvenční správkyně Petra Hýsková podle našich informací v pátek tisk časopisu na poslední chvíli zastavila. Zda se jedná o výjimečné opatření nebo o začátek konce časopisu zatím není jasné, v každém případě však jde o bezprecedentní situaci ve 22leté historii časopisu. 

Vlajková loď vydavatelství Mladá fronta a jeden z nejprestižnějších ekonomických týdeníků v České republice. Těmito slovy popisuje mediální dům v insolvenci svůj klíčový ekonomický časopis Euro, který mezi dětskými a automobilovými tituly vydavatelství skutečně vyčnívá – vlivem, tematikou i prodeji. Čtenáři mohli magazín Euro na pultech trafik najít každé pondělí od roku 1998, tedy až do včerejška. 

Čtvrtý listopadový týden magazín na pultech trafik poprvé chybí. Podle informací INFO.CZ je důvodem fakt, že insolvenční správkyně vydavatelství Petra Hýsková v pátek zarazila vytištění nového čísla. Tomu by odpovídalo, že redakce časopisu 47. vydání připravila v elektronické verzi, ve fyzické podobě týdeník k dispozici není. INFO.CZ požádalo Petru Hýskovou o komentář, ale do uzávěrky článku se nám odpověď získat nepodařilo – není tak prozatím jasné, zda se jedná o jednorázové opatření, nebo o konec Eura coby papírového časopisu.  

Bezprecedentní situace podle našich informací zevnitř vydavatelství souvisí s nepříznivou ekonomickou situací mediálního domu. Ten se již déle než rok nachází v insolvenčním řízení, před několika měsíci jej soud dokonce poslal do konkurzu a o jeho osudu stále není rozhodnuto. Ovšem na to, že vydavatelství v posledních týdnech skutečně jede za hranou svých personálních i ekonomických možností, opakovaně upozorňují jak zástupci vydavatelství, tak insolvenční správkyně. Nevytištění klíčového časopisu situaci ještě zhorší, protože vydavatelství přijde o statisíce korun za objednanou – a nevytištěnou – reklamu; o reputačních dopadech ani nemluvě. 

Podle nejmenovaných zdrojů z vydavatelství je současná situace ve vydavatelsvtí, respektive v redakci časopisu skutečně velmi napjatá a někteří zaměstnanci zvažují odchod, mimo jiné i proto, že stále nedostali mzdy za říjen. Přitom velká vlna personálních odchodů se Eurem prohnala přibližně před rokem, kdy redakci opustila podstatná část novinářů s tehdejším šéfredaktorem Vadimem Fojtíkem, kteří následně založili ekonomický magazín Hrot. 

Problémy vydavatelství – a časopisu Euro – by vyřešil nový, finančně silný investor, který by mediální dům přebral. Insolvenční správkyně Hýsková proto v létě připravila prodej v on-line aukci, v němž se utkali dva zájemci. Vítězná nabídka přesáhla 50 milionů korun, ale soud dražbu zrušil. Další prodej vydavatelství se měl uskutečnit ve čtvrtek, ale kvůli odmítavému postoji stakeholderů, zejména některých věřitelů, nedojde ani k němu. „Za těchto okolností elektronická aukce určitě nebude možná. Předpokládá to celkovou shodu všech účastníků. Směřuje to k zastavení závodu, jiný konstruktivní prostor tam nevidím. Udělali jsme maximum, ale vůle věřitelů je vyšší karta,“ uvedla dříve Hýsková.

INFO.CZ k situaci týdeníku Euro kontaktovalo tiskovou mluvčí Mladé fronty, která otázky ohledně možného přechodu na elektronický časopis ponechala bez odpovědi.