V Česku roste počet lidí, kteří jsou přesvědčeni, že nemohou věci nijak zásadně změnit, říká Šlerka

Počet lidí, které nezajímá zpravodajství, roste. Podle aktuálního šetření agentury Median pro Nadační fond nezávislé žurnalistiky jich je téměř čtyřicet procent. Jeho ředitel a vysokoškolský pedagog na Karlově univerzitě Josef Šlerka to v rozhovoru pro INFO.CZ označuje za alarmující jev. „Myslím, že roste počet lidí, kteří jsou přesvědčeni o tom, že nemohou věci vlastně nijak zásadně změnit. Pokud žijete s tímhle pocitem, tak proč byste se měli zajímat o svět, který přesahuje vaše krátkodobé potřeby?“ táže se Šlerka.

S tříletým odstupem jste si v Nadačním fondu nezávislé žurnalistiky (NFNZ) nechali od Medianu zpracovat šetření o tom, jak často a jaká média lidé sledují. Jaké jsou základní trendy?

Asi nejdůležitější je fakt, že vzrostl počet lidí, které zpravodajství nezajímá. Stoupl o šest procentních bodů a blíží se ke čtyřiceti procentům. To je podle mne alarmující jev, protože jde ruku v ruce s fragmentarizací zpravodajského trhu a ústupu televize a rozhlasu u mladší generace. Zpravodajství plní celou řadu funkcí.

Které přesně to jsou?

Obvykle nejvíc vnímáme funkci přinášení ověřených informací o tom, co se v zemi děje. Jenže jejich výběrem se taky spoluvytváří společný prostor, ve kterém žijeme. Dříve platilo, že co nebylo v televizi, nebylo důležité. Dnes už to zdaleka neplatí. Ve výzkumu je vidět, že tu máme generaci až dvě, která už je mimo tenhle zdroj. Tím se společný prostor stává zase o něco křehčí.

Pokud k tomu ale přidáte, že se zvětšuje i prostor lidí, kteří se zpravodajství vyhýbají, tak to celé může skončit pokročilou fragmentarizací společnosti, proti níž bude současná polarizace ještě docela snesitelná situace. V ní totiž jde o stejné věci, jen se střetávají různé pohledy na ně.

Ale zpět k médiím. Rozhlas, televize i noviny u nejmladší generace ztrácí prakticky jakoukoliv zpravodajskou roli. Naopak sociální sítě se stávají tím hlavním bavičem. Nejen Facebook, ale i trochu médii podceňovaný Instagram.

Rozhlas, televize i noviny u nejmladší generace ztrácí prakticky jakoukoliv zpravodajskou roli.

sinfin.digital