Zrodil se velký mediální hráč. Nová akvizice PPF budí obavy i očekávání

 FOTO: Profimedia

Vojtěch Kristen

14. 10. 2020 • 07:00
Po několika dlouhých měsících schvalování antimonopolními orgány patří společnost CME už formálně do skupiny PPF. Firma Petra Kellnera včera potvrdila dokončení transakce, která skupinu stála necelých 50 miliard korun a jež má potenciál proměnit tuzemský mediální trh. Jsou nyní na místě spíše obavy, nebo pozitivní očekávání?  

O prodeji televize Nova se hovoří minimálně od roku 2016, nyní, o čtyři roky později, je akvizice dotažená. Společnost CME – a spolu s ní i televize Nova – nově patří pod křídla skupiny PPF, která chce televizi propojit s telekomunikačním byznysem své skupiny. „Budeme pokračovat v budovaní sítě navzájem nezávislých televizních kanálů v jednotlivých zemích a věříme, že se nám podaří vytvořit nové obchodní příležitosti propojením mediálních a telekomunikačních služeb,“ okomentoval dokončení transakce Petr Kellner. 

Jenže nově akvírovaná mediální síla, kterou získal jeden z nejvlivnějších tuzemských podnikatelů, budí také obavy. Ať již z pohledu možného ovlivňování zpravodajství před parlamentními volbami v příštím roce, tak ze vzniku příliš silného hráče na trhu. Ostatně, sám ředitel České televize Petr Dvořák zmínil možnost, že konkurenti stanice by mohli mít ztížený přístup k televizním právům. 

Podle ředitelky mediální společnosti Axocom Eriky Lusziczy jsou tyto obavy spíše plané. „Osobně bych se toho nebála. Jsme na regulovaném trhu, který disponuje patřičnými kontrolními orgány, navíc v takto exponované situaci si (PPF) nemohou dovolit, aby došlo k nějakému konfliktu nebo narušení stávajících regulí a podmínek. Mohli by si tím sami způsobit problémy, protože na ně bude upřena pozornost,“ vysvětluje mediální manažerka pro INFO.CZ.

S Lusziczovou souhlasí i publicista a mediální analytik Milan Šmíd, podle kterého chtěl Petr Dvořák prohlášením především ukázat, že nekope za bývalého zaměstnavatele. Současný ředitel České televize totiž pro PPF koncem 90. let nejprve zařizoval mediální a bankovní investice a poté, co PPF poprvé koupila televizi Nova v roce 2002, se stal jejím ředitelem. „Dvořák dobře ví, že ať už bude vlastnit Novu kdokoli s byznysem placených kanálů, tak ČT bude v soutěži o sportovní práva vždy druhá, bez ohledu na to, jestli je majitel Novy napojen na telekomunikace nebo nikoli,“ míní Šmíd.

I když nedojde k ohrožení volného trhu a konkurence, bude propojování CME se stávajícím byznysem PPF zcela klíčové. Tyto synergie přitom mohou být dvojího typu. Zaprvé jde o možnost reklamní spolupráce, kdy budou moci firmy PPF zadávat reklamu na sesterské stanice a peníze nakonec zůstanou ve skupině. „A zadruhé je výhoda celé této transakce v tom, že se v posledních letech stírají hranice mezi ‚anténovými‘ a internetovými tvůrci mediálního obsahu. Jinými slovy, po internetu sleduje i klasickou televizi stále více lidí a naopak klasické televize čím dál víc pronikají na internet. Pak lze nejen v ČR využít spojení silných pozic mezi anténními a internetovými poskytovateli v podobě Novy a O2,“ doplňuje hlavní ekonom skupiny Natland Petr Bartoň. 

Z tohoto pohledu ale nejde jenom o Česko a televizi Nova. Podobné synergie může – a nejspíše také bude – PPF hledat a prosazovat i na dalších trzích, kde CME působí: na Slovensku, Slovinsku, v Bulharsku a v Maďarsku. „V Bulharsku a na Slovensku se ty synergie nabízí, díky bulharskému Telenoru a slovenskému O2 budou synergie jistě využity. A v Rumunsku budou určitě navazovat na spolupráce, které tam doposud měla CME,“ popisuje Erika Luszica.

Co dalšího lze kromě snah o vytěžení synergií v rámci skupiny čekat od nového vlastníka televizí skupiny CME? Především změny. Ty personální ostatně netrvaly dlouho, PPF je zveřejnila současně s potvrzením, že transakce je finálně dokončena. Řízení společnosti CME se tak ujme zkušený bakéř Didier Stoessel, bulharský trh bude mít na starosti Luboš Jetmar. Ten měl podle našich informací původně zamířit do čela televize Nova, nakonec zřejmě s jeho zařazením PPF změnila plány.

Nejde však jen o možné rozšíření distribuce a o personálie, Nova může sáhnout například i ke změnám v programové výrobě. Televizi totiž popravdě v posledních letech – i proto, že se připravovala na svůj prodej – tak trochu ujíždí vlak. V oblasti vlivných nedělních debat je Nova doslova neviditelná, o pozici nejsilnější večerní soap opery ji letos připravila Prima se serálem Slunečná a souboj o pozici nejsledovanější televize zase loni vyhrála Česká televize. To všechno jsou příležitosti, které by nový vlastník mohl chtít využít. „Osobně očekávám, že v TV Nova dojde k pokusu o inovaci programové politiky, která by překonala současná programová klišé a programovou stagnaci. Otázkou je, zda na to ti noví lidé dostanou také peníze,“ říká matador mediální analýzy Milan Šmíd.

Jaký je tak celkový obrázek akvizice? Oslovení odborníci se schodují, že přílišné obavy o tuzemský mediální trh nejsou příliš na místě. Skupina PPF se bude snažit o integraci televizí do svých současných aktivit a hledání užitečných byznysových synergií. A na tuzemskou televizi – a především na její diváky – čeká personální a dost možná i programové oživení. Podstatné však je nehodnotit akvizici pouze optikou televize Nova, ale celého bloku televizí v regionu střední a východní Evropy. Dost možná totiž nyní na tomto trhu vzniká nový velký infotainmentový hráč, který má potenciál i ambice přinést na televizní trh CEE kvalitativní změnu. 

Prostor k tomu má. „Transakcí se na evropském trhu zrodil nový velký mediální hráč. Kvůli rozdrobené minulosti je evropský mediální trh stále velice „neevropský“ a nejednotný, přitom k tomu není principiálně důvod. Tak jako Ryanair či Wizzair poskytují lepší služby než jednotlivé národní aerolinky, tak i větší mediální skupina může dobře soutěžit s národními kanály,“ uzavírá pro INFO.CZ Petr Bartoň. 

SDÍLET