Mýtné pro Čechy na dálnicích v Německu o krok blíž. V Bruselu se schyluje k dohodě

Lucie Bednárová

01. 12. 2016 • 12:51

Už dnes může být jasno. Německý ministr dopravy Alexandr Dobrindt (CSU) se odpoledne v Bruselu schází s eurokomisařkou Violetou Bulcovou a podle všeho neodejde s prázdnou. Podle německého tisku si s sebou odnese důležitý kompromis, který ukončí téměř dvouletou nejistotu především zahraničních řidičů, včetně těch z České republiky – tedy odpověď na otázku, jak to bude s mýtným pro řidiče z ciziny na německých dálnicích.

Spolková republika v minulosti oznámila, že na svých dálnicích zavede mýtné i pro osobní auta (nákladní automobily platí dálniční poplatky od roku 2005). Na tom by nebylo nic špatného – o výběru dálničních poplatků a jejich výši si státy smějí rozhodovat samy. Navíc Německo je poslední evropskou zemí, kde se za využívání dálnice osobními auty neplatí.

Mýtné a EU

Členské státy se odlišují ve způsobu výběru poplatků i v jejich výši. EU trvá pouze na stejných podmínkách pro všechny evropské řidiče. V současné době Unie reguluje pouze poplatky pro vozidla nad 3,5 tuny, a to směrnicí z roku 1999. Zatímco v České republice je nutné zakoupit si dálniční známku, jiné státy vybírají poplatek za průjezd dálnicemi prostřednictvím mýtných bran či skrze elektronický systém. Zdroj: EurActiv.cz

Evropské komisi se ale nelíbilo, že majitelé aut s registrací v Německu by byli od platby za dálniční známku de facto osvobozeni, protože by se jim o zaplacenou částku snížila daň z motorových vozidel. Platili by tak jen řidiči z jiných zemí EU, což je podle Bruselu diskriminační a v rozporu s pravidly EU.

Celá věc měla dokonce skončit před Soudním dvorem EU, ale oběma stranám se v minulých týdnech podařilo domluvit. Podle některých komentátorů za to mohou zejména blížící se volby, které se v Německu budou konat příští rok. Dálniční poplatky byly velkým tématem předvolební kampaně v roce 2013.

Nejde o drobnost. Vzhledem k velikosti a poloze Německa na rozhodnutí tamní vlády a Evropské komise napjatě čeká nejeden řidič v Česku.

Ne dříve než v roce 2017

Kompromis, který bude s největší pravděpodobností potvrzen, se bude opírat o to, že Berlín nebude za mýtné kompenzovat všechny německé řidiče, ale přednostně ty, kteří jezdí ekologicky šetrnými auty. Náhrada tak už nebude přímo vázaná na platbu za dálniční známku, čímž z hlediska Evropské komise odpadne hlavní problém.

Berlín ustoupil taky v tom, že souhlasil se snížením cen za krátkodobé dálniční známky. Komise upozorňovala na to, že plánované ceny za kupony na dobu kratší než rok jsou v některých případech příliš vysoké. Desetidenní známka měla podle původního návrhu stát v přepočtu 280 korun, dvouměsíční 600 a roční 2500 až 3000 podle objemu a typu motoru. Podle posledních informací by známka na 10 dní měla vyjít na 2,5-20 eur (necelých 70 korun).

Německý ministr Dobrindt už uvedl, že nový systém dálničního mýtného nezačne v Německu platit dřív než v roce 2017, tedy až bude mít Spolková republika novou vládu. Nezbytné přípravy podle něj zaberou ještě „několik měsíců“, protože německý parlament musí například projednat případné změny v zákonu o mýtném.

Dálniční známky se nebudou v případě Německa lepit na sklo, jako například v České republice, ale budou elektronické. Poplatek za užívání dálnic by se měl platit u benzinových pump na hranicích ve speciálních terminálech. 

SDÍLET